• blinkalilla

Tygmöbler

Hej!

Känner att mina tygmöbler inte luktar riktigt gott efter att vi har råkat spilla diverse drycker genom åren och ha torkat dem om och om igen.
    Finns det något man kan göra åt lukten. Någon spray t.ex?
    Kan även tillägga att det tyvärr inte går att få bort klädseln på möblerna så att man kan tvätta dem.

Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Tygmöbler
  • blinkalilla

Pappa G skrev 2009-08-05 21:41:08 följande:

Testat skumtvätt som man sprayar på?
    Nope har inte testat nått än. Är det vanish du menar? Den med rosa sprayflaska.
  • blinkalilla

Pappa G skrev 2009-08-06 09:21:22 följande:

Nej, jag menar riktig skumtvätt.Typ denna som Biltema säljer www.biltema.se/products/product.asp...
    nope har inte testat...
    det är så krångligt, mina möbler är ljusbeiga och jag e så skraj att jag ska förstöra dem ytterligare.
  • fizz

här är en med samma problem :( Klädseln på kuddarna gick att få bort, men inte på själva soffan. Så nu är kuddarna rena o fina och soffan ser ännu värre ut (istället för beige nästan gul ...bläääh). Läste att någon skrev att man kan göra skum av såpa, lägga på skummet på soffa, vänta tills d torkat in och sen borsta av med en borste. Har ej provat detta men hoppas det funkar för nu har jag köpt såpa iallafall...förstår inte hur det kan funka men någon sa det och jag e villig o prova :)

• Pappa G
    blinkalilla skrev 2009-08-06 12:13:17 följande:
    nope har inte testat... det är så krångligt, mina möbler är ljusbeiga och jag e så skraj att jag ska förstöra dem ytterligare.
    Går det inte att testa på någon baksida eller undersida eller så?
  • Fina Fröken Lycklig
    fizz skrev 2009-08-06 12:19:42 följande:
    här är en med samma problem :( Klädseln på kuddarna gick att få bort, men inte på själva soffan. Så nu är kuddarna rena o fina och soffan ser ännu värre ut (istället för beige nästan gul ...bläääh). Läste att någon skrev att man kan göra skum av såpa, lägga på skummet på soffa, vänta tills d torkat in och sen borsta av med en borste. Har ej provat detta men hoppas det funkar för nu har jag köpt såpa iallafall...förstår inte hur det kan funka men någon sa det och jag e villig o prova :)
    kan inte uttala mig om hurvida det fungerar eller ej, är dock väldigt skeptisk.

Men det är ju så skumtvätt (som tidigare skrivare tipsat om) fungerar.. det kan man dammsuga bort också. Alltså när skumtvätten torkat.

Skumtvätt tar bort fläckar o fräschar upp. Tar väl (så vitt jag vet) inte på djupet om man säger. Har man fått in mkt spilld dryck inuti stoppningen på möbeln sitter ju antagligen lukten där.. kanske till o med mögel.
  • blinkalilla

Pappa G skrev 2009-08-06 12:29:14 följande:

Går det inte att testa på någon baksida eller undersida eller så?
    Det kan man göra, de fula fläckarna sitter redan på indersidan :))
  • blinkalilla

Fina Fröken Lycklig skrev 2009-08-06 12:42:10 följande:

kan inte uttala mig om hurvida det fungerar eller ej, är dock väldigt skeptisk.Men det är ju så skumtvätt (som tidigare skrivare tipsat om) fungerar.. det kan man dammsuga bort också. Alltså när skumtvätten torkat.Skumtvätt tar bort fläckar o fräschar upp. Tar väl (så vitt jag vet) inte på djupet om man säger. Har man fått in mkt spilld dryck inuti stoppningen på möbeln sitter ju antagligen lukten där.. kanske till o med mögel.
    åhhh...mögel vill man inte ha!!
    Kanske vi i slutändan måste lämna in möblerna på special möbeltvätt...eller rent av slänga dem :((
  • blinkalilla
    Realist1979 skrev 2009-08-06 19:38:42 följande:
    En ångtvätt kanske? Finns billigt på Biltema.
    hmmm..intressant
  • fizz

Fina Fröken Lycklig skrev 2009-08-06 12:42:10 följande:

kan inte uttala mig om hurvida det fungerar eller ej, är dock väldigt skeptisk. Men det är ju så skumtvätt (som tidigare skrivare tipsat om) fungerar.. det kan man dammsuga bort också. Alltså när skumtvätten torkat. Skumtvätt tar bort fläckar o fräschar upp. Tar väl (så vitt jag vet) inte på djupet om man säger. Har man fått in mkt spilld dryck inuti stoppningen på möbeln sitter ju antagligen lukten där.. kanske till o med mögel.
    Ja det där med skumtvätt pratade min man om...trodde inte på han :S Provar med skumtvätt, det är fläckar soffan har. Luktar inte eller så, jag var lite snabb med o läsa.

Dottern kissade på soffan en gång och jag tog "madrass"/sitt delen" o tvättade den.,..tänkte aldrig på hur jag skulle få den torr, utan ställde den bara i badkaret. Det gjorde att den fick fula gulbruna fläckar på sig...det är de jag vill få bort. Jag tror det är vattenfläckar eller nåt (badkaret var ju rent). Det var bara en del av soffan, så det är inte hela soffan som e förstörd. Sen vågade jag inte tvätta hela...va rädd att hela skulle bli fläckig.
Svar på tråden Tygmöbler