• Maj bebis

Misstänker att min dotter har UVI Urinvägsinfektion, kan jag vänta med att söka vård tills imorn?

Jag misstänker att min 3 åriga dotter har urinvägsinfektion. Om hon har det har hon haft det minst 6 dagar och har haft feber i 4 dagar. Idag vaknade hon med 40 graders feber. Hon klagar på magont och att hon har ont i huvudet. Kissar ofta och lite varje gång... Läste någonstans om njurbäckeninflammation, att de ofta är det om man samtidigt som uvi har feber. Därför undrar jag är det viktigt att söka vård nu på en gång eller kan jag vänta till imorgon bitti då det är bäst att ta morgon urin?
    Kan tillägga att vi var hos läkaren i måndags men då kollade han bara öron och hals...

Någon med erfarenheter?

• Svar på tråden Misstänker att min dotter har UVI Urinvägsinfektion, kan jag vänta med att söka vård tills imorn?
  • Jonsi

Jag tycker du ska ringa Vårdguiden och fråga. Förmodligen kommer de säga att du ska besöka läkare direkt, för att inte riskera njurarna. När vår son hade urinvägsinfektion var det inga problem att kolla urin som inte var från morgonen. Har hon gått så länge dessutom, är det nog hög tid att hon får vård snarast.

• Eisa

Nej sånt där ska man inte vänta med.

• Maj bebis

Varför vänta, för att slippa (framförallt för min dotters skull) sitta på akuten i flera timmar om det inte skulle vara någon större fara att vänta till imorgon bitti. Ringde vårdcentralen och dom hade inga tider, hon sa att jag skulle gå på allmäntillståndet men det finns tydligen en närakut om jag tar t-banan en bit, så får se om man kan få någon tid där ikväll, dom öppnar vid fem.

• Simben

nej, du ska söka direkt..båda mina barn har haft det och det är viktigt att det sätts in antibiotika fort för njurarna tar stryk av det och det är inte bra.  Så vänta inte längre nu...lycka till..kram

Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
Svar på tråden Misstänker att min dotter har UVI Urinvägsinfektion, kan jag vänta med att söka vård tills imorn?