• Tweety11

Små hål/gropar i gräsmattan?!?

Vi har precis köpt hus och klippte gräset nu för första gången i lördags 1/8. Sen har det regnat i några dagar men vi har varit där förbi varje dag, men så igår (tisdag) när vi kom dit var det flera små hål (ca 3-4 cm i diam) som att någon/något grävt upp gräset+ mossan (för detta låg bredvid liksom) och sedan grävt ner ca 2 cm och sedan vikit av lite och sen är det stopp...
    Vad kan det vara för nåt djur som gör så där?!
    Borde väl inte vara sorkar då jag fattar som att de gräver sig upp underifrån, men det finns inte någon jordhög runt hålet...

Kanske blev snurrigt det här, men är det någon som har nån aning om vad det kan vara!?!

• Svar på tråden Små hål/gropar i gräsmattan?!?
  • Cajun

Jag förstår precis hur du menar för vi har likadana hål i vår gräsmatta.
    Det är koltrastar som gör hålen (i vart fall hos oss för vi har sett dem hålla på)

• Tweety11

Jaha! Kanske det kan vara koltrastar då.
    Jag fick tips om igår att det ser ut precis så om grävlingar är i farten o letar efter vad det nu är de äter i gräsmattan.
    Ska surfa lite om grävlingar o se om jag kan hitta nåt.
    Ska kolla upp det där med koltrastar också!

Tack för tipset!!

• Cajun

Det skulle ha varit mycket större hål om det hade varit grävlingar som varit i farten...

• ALJO

Jag tycker det låter som sorkhål jag.

• Karspa

Såna hål hade vi också i gräsmattan fast tidigare i somras. Då var det fåglarna som gjorde dom. Dom letade och åt upp något som heter pingborrar. Äckliga saker! Fast nu borde pingborrarna inte vara larver längre utan skalbaggar. Tror det var det dom blev till slut. Kan vara nåt sånt ni har haft i gräsmattan. Eller så letade dom bara efter mask...

• Tweety11

När vi har flyttat dit ska jag se om jag kan ha span så jag får se vad det är för något! Jag har fått flera bud, från personer som jobbar i skog o mark, som hävdar att det skulle vara så det ser ut när grävlingar letar mask i gräsmattan, men jag hoppas det är fåglar för de behöver man inte försöka springa ifrån om man möter dem på gräsmattan!!

• Kaninfarmen

Vi har liknande hål och det är sorkhål.

Svar på tråden Små hål/gropar i gräsmattan?!?