• Inki79

Illamående hela dagen?

Hejsan!

Jag är gravid i v.7 med mitt andra barn. Igår började jag må illa. Jag kräks inte men mår illa så fort jag inte ligger ner. Jag kan äta som vanligt om jag går direkt från sängen till matbordet. Detta har fortsatt hela dagen idag.

Min fråga är: har någon annan varit med om att må illa hela dagar utan att kräkas (även om det känns som att jag ska göra det) när ni varit gravida?

Börjar fundera om illamåendet beror på graviditeten för i sådana fall får jag nog ta och masa mig upp ur sängen och gilla läget helt enkelt! :)

Mamma till lilla Ebba född 5/9-08
  • Svar på tråden Illamående hela dagen?
  • SweetLilly

jag är i v 8 och började känna såhär strax före helgen.. helt slut, mår illa och är tung i kroppen, orkar inte göra nåt alls, mår illa konstant men kräks inte. Är ok precis när jag vaknat, men sen sätterd et igång..

• Lena

jag kräktes aldrig men mådde så illa att jag knappt kunde äta alls. Det gjorde att jag mådde mer illa osv tills jag tog postafen.

• Nadji

Japp, gilla läget och fortsätt vila. Jag är i vecka 14 och det enda som hjälper är A-fil och knäckebröd. Jag mådde råilla vecka 7 till 11 utan att kräkas en enda gång och sen efter vecka 11 började jag kräkas varje morgon och nu mår jag inte så illa längre... Men kräks gör jag fortfarande för minsta lilla. Så nu äter jag varannan timme och det funkar ganska bra. Grät som bara den vid varje kräkning, men har upptäckt att jag mår ju faktiskt bättre när det får komma upp... Så det är mer ok nu. Hoppas att du mår bättre snart!
    Min svärmor är övertygad om att mitt illamående beror på att det är en pojke därinne... Hon ringer och kollar varje dag haha....

• Nadji

Googlade postafen nu och kom till en tråd som tipsade om det här:

"Ett tips om du skulle må illa under nästa graviditet är att köpa graviditets-armband på apoteket. Man sätter dem runt handlederna och de trycker på akupressur-punkter som minskar illamående. Detta är testat i studier."

Kanske kan vara något

Här är länken de diskuterar bieffekter av postafen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m7743885.html

• Makane

Har det precis likadant. Kom som en klocka när jag gick in i sjunde veckan (en vecka sedan nu) och enda gången jag inte känner av det är när jag sover och ibland när jag äter. Mår oftast lite bättre just när jag äter (eller när jag tuggar tuggummi konstigt nog) men sedan kommer det direkt igen. Kräks inte, men önskar nästan att jag gjorde det. Hellre kräkas på morgonen och sedan må bra under dagen än att konstant gå och må dåligt. Orkar ju inte göra någonting. Ska till apoteket idag och se om jag kan köpa något som hjälper. Är lite rädd för postafen som ju ska göra en så trött (är ju redan dötrött hela tiden) men det är ju bättre än att må illa iallafall. Så ja, det är nog bara att gilla läget...

• Lena
    Makane skrev 2009-08-05 15:46:59 följande:
    Har det precis likadant. Kom som en klocka när jag gick in i sjunde veckan (en vecka sedan nu) och enda gången jag inte känner av det är när jag sover och ibland när jag äter. Mår oftast lite bättre just när jag äter (eller när jag tuggar tuggummi konstigt nog) men sedan kommer det direkt igen. Kräks inte, men önskar nästan att jag gjorde det. Hellre kräkas på morgonen och sedan må bra under dagen än att konstant gå och må dåligt. Orkar ju inte göra någonting. Ska till apoteket idag och se om jag kan köpa något som hjälper. Är lite rädd för postafen som ju ska göra en så trött (är ju redan dötrött hela tiden) men det är ju bättre än att må illa iallafall. Så ja, det är nog bara att gilla läget...
    Jag blev tröttare av postafen men jag kunde äta så jag blev snabbt piggare och efter några veckor kunde jag skippa postafenen.
  • mariaheterjag

Jag har samma sak. Kom i vecka 7. Är smått illamående i princip hela dagarna. Även på nätterna! Är sjukt osugen på mat, speciellt lagad. Men har upptäckt att det blir bättre om jag tvingar i mig mat, mackor, yoghurt och sådant i små mängder så fort illamåendet kommer. Det hjälper faktiskt. Det värsta man kan göra är att inte äta alls, illamåendet blir bara värre! I alla fall för mig

• Inki79

Hmm, verkar som att det kanske är graviditeten då, var helt förskonad från illamående under första det var därför jag blev lite osäker om man verkligen kunde må så illa utan att kräkas men det kan man tydligen, attans! {#lang_emotions_tongue_out} Har även mycket halsbränna denna gång vilket jag inte hade med första så det verkar som att jag har en helt ny upplevelse att vänta denna graviditet!

Mamma till lilla Ebba född 5/9-08
  • yodi

båda mina gradiviteter (och även denna verkar det som) har jag mått illa hela dagarna (och nätterna)i en period, men det är inte alla dagar som jag kräks. :) så enligt mina egna erfarenheter så låter det som att det beror på gradiviteten.

• Mary Jo

Jag är i v 10(9+5) o förra veckan började jag må jätteilla. Spydde hela dagarna. Är sjukskriven en vecka(jobbar inom resturang lite svårt att jobba då,haha).Fick Postafen o det funkar jättebra!

Svar på tråden Illamående hela dagen?