• sophierush

Min Sambo/barnens Bonuspappa lämnade mig

Har ett problem...
    Var tillsammans med en kille i ett år, som togs emot av mina barn med öppna armar och även av mig.
    Till en början var allt bra och han var mycket med mig och mina barn och gillade att hitta på saker. Men efter en tid förändrades allting, han blev indragen, sur och butter. Ja, lite av en glädje dödare faktiskt. Helt plötsligt så hade han aldrig någon ork och lust att hitta på något utan ville mest sitta och spela datorspel, han blev arg för småsaker gällande barnen HELA tiden.
    I början av sommaren tog jag upp detta med honom, han erkände sitt problem och sa att han bara blir så irriterad av det höga tempot hemma hos mig (har två söner på 3 och 4½ år) och att de hela tiden trotsade emot det vi sa, och att han fann det väldigt irriterande att han aldrig fick sova ut på helgerna (trots att det alltid varit jag som gått upp med barnen vid 7). Han sa att han försökte kämpa emot ilskan med det gick inte. Jag förklarade för honom att tyvärr är det såhär att ha två barn så tätt ihop, det är högt tempo hemma, de kommer att låta, och de sover inte halva dagen på helgerna. Så är det bara. Och jag sa även att om han fortsätter såhär som måste jag göra slut, trots att jag älskar honom.
    Han bedyrade mig sin kärlek och sa att han ville detta och skulle kämpa för det...
    Fick flera sms, där han sa att han älskade mig och saknade mig.
    Men sen helt plötsligt och oväntat så gjorde han slut....
    Hans anledning var att han inte klarade av familjelivet, och att han var rädd för att om vi skulle få gemensamma barn så skulle han behandla dom mkt bättre. Visst kan jag förstå det, men samtidigt inte.

Hur kan han göra såhär, mot mig och barnen? Efter så lång tid ihop är ju även de väldigt fästa vid honom, trots att han inte alltid varit världens snällaste emot dom. Har han inga känslor för dom? Isf hur kunde han lämna oss såhär?

Är det någon därute som varit med om samma, eller kanske varit den bonusföräldern som lämnar? Behöver få lite åsikter om detta....

• Svar på tråden Min Sambo/barnens Bonuspappa lämnade mig
  • Emmli 84

Jag är styvförälder men har förvisso inte lämnat min sambo men ibland slår tanken mig att det nog är lika bra att jag gör det. Det är tufft, så jävla tufft ibland. Det går inte att förklara för någon som inte är i samma situation hur utanför man känner sig oavsett hur delaktig man är i familjen. Jag känner mig som ett svart får som har gjort så att min sambo och hans ex har separerat och tagit ifrån min styvson rätten att ha sina föräldrar hos sig hela tiden. Frustrationen och utanförskapet som jag känner kan ibland gå ut över sonen. TYVÄRR! Jag vet att det är illa att säga så men det är sanningen. Jag är kanske inte lika tolerant mot min styvson och hans misstag som jag skulle ha varit mot mitt eget barn och det tror jag grundar sig i att jag upplever att jag har så många skyldigheter men inga som helst rättigheter. Jag ska ge mer än jag får. Jag tycker extremt mycket om mitt styvbarn och skulle inte vilja välja bort honom men ibland undrar jag hur mycket jag ska orka och stå ut med. Jag har sökt för att kanske kunna hitta någon samtalsgrupp för oss styvföräldrar. Det finns så mycket jag vill diskutera som jag inte kan med de som har biologiska barn. Vi förstår inte riktigt varandra!

• sophierush

Nej det håller jag helt med om. Det är jätte svårt för båda parterna. Och det är svårt för båda att sätta sig in i den andres situation om man själv inte varit där.

Kanske bör tilläggas att mina barns pappa inte har något med sina barn att göra, så jag har dom på heltid, alltså, ingen avlastning över huvud taget.

Önskar bara att han fick möjlighet att prata med någon i samma situation, hur han kände det osv. Istället för att fatta detta beslutet (var rätt nyligen)

• Emmli 84

Jag tycker att det är lite märkligt att han lämnade er när du ändå verkar vara så förstående och villig att diskutera med honom. Hur länge bodde ni ihop? Det är ju en omställning för såväl en nybliven biomamma som för en nybliven styvpappa att inte få sova ordentligt på nätterna, kanske byta blöjor, mata, tvätta berg av kläder osv men det kanske inte var allt detta praktiska som gjorde att han lämnade. Han kanske blev rädd och helt enkelt inte kände sig redo för familj och barn. Jag känner att det är helt rätt för mig. Där tvekar jag inte en sekund. Det som är det största orosmomentet för mig just nu är nog biomamman. Hon verkar så avigt inställd och inte villig att få det att fungera. Min sambo och hon har kontakt men ändå tycker jag inte att de diskuterar vad det borde diskutera. Om sonen har ätit köttbullar eller köttfärssås spelar väl ingen roll men att dagis säger att han inte är social, att han inte går upp i vikt, att han behöver opererars m.m. det diskuterar de inte. Det som jag tycker är primärt i pojkens liv.

• sophierush

Vi bodde aldrig ihop, på riktigt. Han var hos mig typ 5 dagar i veckan... Det var han som tryckte på redan från början att träffa barnen och vara hos mig så pass ofta osv. Jag var mer avigt inställd. Vi var tillsammans i 10 månader.
    Men hela han förändrades i vintras, då drog han sig undan och ville nästan aldrig hitta på något med oss, utan satt helst hemma själv medans vi andra gick ut och gjorde saker. Han hade nästan aldrig någon lust till att leka med barnen och irriterade sig hela tiden på dom.
    Att dom var livliga och inte gjorde som dom blev tillsagda (med en gång) att Sebbe (som är 4½) frågade varför om i storsett allt. (vilket är normalt).
    Att han gjorde slut med mig så sa han, att han inte gjorde slut med mig för att han inte älskade mig, utan för att jag hade barn... Och att om jag inte haft barn så hade vi fortfarande varit tillsammans.
    Men ändå så är han så kall emot mig när vi pratar, det är som om han bara önskar att jag inte fanns... Känns så oerhört jobbigt. Jag har Alltid varit förstående emot honom och hans känslor.

Ja, det verkar ju oerhört konstigt att de inte diskuterar pojkens hälsa, när tom dagis har tagit upp det. Det är ju det viktigaste av allt ändå. Att han mår bra. Jätte konstigt. Vad verkar biomamman avigt inställd till? Dig?
    När man har barn med någon man inte är tillsammans med så tycker jag, att det är jätte viktigt för båda bioföräldrarna att hela tiden se till sitt barns bästa och lägga sina egna känslor åt sidan.
    Jag och barnens biopappa sågs senast förra sommaren och då var jag, barnen, han, hans fru och deras barn ute och åt middag. Var väl lite skumt, men ändå viktigt för barnen, att kunna uppleva det. Jag hyser inga agg mot att han har ett nytt liv med en annan kvinna. Jag bara hoppas att han behandlar henne bättre än mig.

Svar på tråden Min Sambo/barnens Bonuspappa lämnade mig