• Anonym (trött på en vän)

En kompis pratar bara om samma sak hela tiden....

Har en kompis som är en rätt nära vän och vi har känt varandra bra många år nu. Hon har mått lite dåligt när hon var yngre bla Anorexi som hon idag är nästan helt frisk ifrån.

När hon var som sjukast gjorde hon en sak på kroppen som hon har ärr efter. Dock var det 5 år sen hon gjorde det och först senast ca 3 veckorna har hon tagit upp det. Det att hon ångrar sig och att hon mår dåligt (deprimerad) pga av ärren (som för övrigt knappt syns) men HON tycker de syns jätte mycket.

Hon har bestämt sig för att hon ska tatuera över dem och har beställt tid. Dock kommer tatueringen kosta 4000 kr och hon har inga pengar sparade. Hon har typ 3 veckor på sig (jag kommer inte hjälpa henne med pengar).

Det enda hon pratatr om när vi ses och pratar i telefonen är : Hur dåligt hon mår pga ärren och hur hon ska få ihop pengar att tatuera sig.

Jag försöker börja prata om annat men hon kommer bara tillbaka till samma sak att hon mår dåligt och hur hon ska få ihop pengar till tatueringen.

Jag har stor lust att sluta svara när hon ringer.....och INTE tror jag hon kommer må bättre om hon lyckas få ihop pengar till tatueringen.

Ärren sitter på ett ställe som inte syns om hon har byxor på sig och kjol använder hon ALDRIG. Sen som jag skrev ärren syns knappt om man inte kollar extremt noga.

Tips på vad JAG kan göra???

Känns lite taskigt att sluta svara och träffa henne när hon uppenbarligen mår dåligt...

• Svar på tråden En kompis pratar bara om samma sak hela tiden....
  • Anonym (tips)

Låter som om hon gnäller för att du ska hjälpa henne ekonomiskt...
    När mina vänner gnäller över en och samma sak om och om igen så ber jag de hitta en lösning istället för att gnälla...
    Hon kanske blir sur men säg till henne att hon får sätta sig ner och fundera på en lösning istället för att beklaga sig..
    Hon kanske har grejer att sälja eller låna av sin familj..

Har du talat om för henne att ärren inte syns och att hon bör fundera ett tag på om hon verkligen ska ha en tatuering som verkligen syns och inte går bort ( om hon inte har mer pengar i framtiden för laserbehandligar..)

• Anonym (trött på en vän)

Försökt hjälpa henne med tips hur hon kan spara ihop pengar. Låna av sina föräldrar kan hon inte göra för de vet inte ens om att hon ska göra det. Hon har inget direkt av värde att sälja.

Talat om för henne att ärren ej syns om man inte är medveten om det. Sagt till henne att fundera på om det verkligen (om hon nu skulle få ihop pengarna) är värt att göra det.

Jag personligen tror inte hon kommer må bättre om hon gör det så jag ställer inte upp och hjälper henne genom att låna ut pengar till henne.

Svar på tråden En kompis pratar bara om samma sak hela tiden....