• Tulpanblomman

Värdering av hus för att öka på lån

Var på banken idag för att se om vi kan öka på vårat huslån för att få lite renoveringspengar.

Lånet var inga problem vi hade inkomster m.m så att det räckte men huset måste värderas innan vi får lån sa bankkillen.

Vi har ju en del rum kvar att måla/tapetsera lägga golv i, frågan är hur ställer sig en värderingsman till det?

Brukar de värdera huset till det som det kommer att bli om några månader eller exakt som det ser ut idag?

Vad är det som händer om inte värderingen blir som vi tänkt? Blir det bottenlån 0ch topplån i såfall på det som överstiger. Vi har hoppats på att få värderat så att vi kan låna upp på bottenlån bara.

Någon som har erfarenhet? Tack på förhand!

• Svar på tråden Värdering av hus för att öka på lån
  • Mälaröbo

Vi ville låna upp och tog hit en mäklare. De tittade på huset och gav ett pris som det stod NU. Det hade ökat en rejäl slant utan en massa renoveringar.
    Sen var det bara att låna.
    Måste ni ändå låna mer så är det säkert topplån som gäller tills värdeökningen kommit så långt att bottenlån funkar.

• Tulpanblomman

Vi köpte ett gammalt ruckel, och har renoverat massor b la bytt el, nytt kök, byggt tvättstuga + bytt alla avloppsstammar osv........

Men en del återstår och det är det jag funderar över.

Husen som säljs i vårt område går för mer än det dubbla mot vad vi gav (trots att de är mindre och har hälften tomt) så vi kommer helt klart att få huset värderat mycket högre när det är helt färdigrenoverat men min fråga var hur en värderingsman ser på att vissa rum inte är helt klara d vs vi har ju spikat gipsskivor, takskivor m.m men inte lagt golv och tapeter. drar det ner värdet vid värderingen eller brukar värderingsmannen se vad som komma skall om ni förstår.

• Mälaröbo

En pågående renovering kan ju knappast dra ner värdet om det var i sämre skick innan.
    Däremot tror jag inte att de värderar det som det skulle kunna bli om det blir klart.

• Lusegris

Om "värderingsmannen" är en mäklare kan de göra en förhandsvärdering utifrån vad husen i området sålts för den senaste tiden samt taxeringsvärde och hur det kommer att bli när det är klart. Men det är Marknadsvärdet som avgör hur mycket du kan låna. Låt säga att värderingen säger Max 1,2 miljoner färdigrenoverat. Så kan du låna mellanskilladen mellan det och vad du redan har i lån på huset. Sedan får väll bara 90 % av huset vara belånat samt 85 % av marknadsvärdet....kanske gäller det lite olika på olika ställen åxå, lycka till!

• Pappa G

Ni har ju gjort de tunga bitarna (som man tar mest hänsyn till) och en del kosmetiskt återstår (som inte genererar någon större förändring).

Planerar ni att låna så mycket ytterligare för renoveringar så att ni alltså tror att en ny värdering inte kommer att nå era låneönskemål?

• Tulpanblomman

Tack för era svar!

Vi ska låna upp så att vi kommer att ha en miljon i lån, vi ska lösa 3 andra lån och använda de resterande pengarna som blir över till att göra klart renoveringarna. Det har sålts hus här för 1 650 000kr som är mindre än vårt och med hälften tomt så den dag vårt hus är helt klart så är det inga som helst problem med marknadsvärdet tror jag, men det som jag hade funderingar över var ju hur värderingsmannen ställer sig till att en del renovering återstår. Det är en mäklare som kommer att göra värderingen dessutom samma som sålde huset (rucklet) till oss så han kanske minns hur det såg ut.

Vad är det värsta som kan hända? att vi måste ha bottenlån och topplån (vi har bara bottenlån nu) eller att inte banken lånar ut några pengar alls? Kan det bli så om man inte får huset värderat tillräckligt mycket? Eller är det då det blir topplån? Är så dåligt insatt i detta!

• johandra

Mäklaren kommer värdera efter hur det ser ut i dagsläget,hur ni har renoverat det ni fixat och vad han tror att han skulle få ut för huset idag. Dom kommer inte räkna in hur huset kianske kommer se ut när det är klart.

Har ni högre belånat än 85% av värdet på huset så får ni topplån på den biten som överstiger detta. När banken säger nej är svårt att säga men er bank har ju redan medgivit lån så jag kan aldrig tänka mig att ni skulle få ett nej där. Men visst,topplån kan det bli.

lycka till med renoveringen

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • Tulpanblomman

lillalilla jag, tack så mycket!

Vi får vänta och se!

Bankkillen räknade i allafall på pantbrevskostnad på hela beloppet som vi ville låna, är det bara bottenlånet man har pantbrev på?

• Rigmor Mortis

Jag vill också veta, vi ska iofs inte låna mer men vill gärna lägga om lånen så vi slipper topplånet.

Svar på tråden Värdering av hus för att öka på lån