• LindaMamman

Ska man teckna gravidförsäkring - om ja: varför?

Nu bor vi utomlands så här är det kanske andra regler än i Sverige, men hur gör ni, tecknar ni försäkring när ni är gravid, bör man göra det och vad är fördelarna?

Kanske om jag får ett hum om hur det funkar hemma så kan jag lättare ta reda på om och hur jag kan göra det här.

/Linda

• Svar på tråden Ska man teckna gravidförsäkring - om ja: varför?
  • Mallan77

När jag väntade förra barnet, tecknade jag en försäkring som täckte från graviditeten och tills barnet är 6 månader.
    Om något inträffar vid förlossningen eller om man upptäcker fel på barnet, så får man inte täckna försäkring för barnet. Därför tyckte jag att det var en bra idé, så man inte stod oförsäkrad vid ev. komplikationer.

• Engelvinge

Säger som föregående talare. Sen är det skönt att ha lite ekonomiskt skydd om man skulle bli inlagd längre än tre dagar, berende på vilket bolag man har här kan man få ca 200 kr per dygn om bebisen t.ex. föds för tidigt och man måse stanna på sjukhuset eller andra komplikationer uppträder...

• Förälskad

Jag har tecknat båda mina graviditeter och det har jag gjort därför att det skulle underlätta ifall barnet blir skadat under, vid förlossningen och efter förlossningen, ifall barnet hade/har någon typ av handikapp eller liknande och om förlossningen skulle gå på tok. Jag tror allt handlar om en ekonomisk fråga men jag skulle inte ha råd med alla kostnader som skulle kunna bli ifall något skulle hända. Det är billigt med en försäkring ifall något skulle hända. Så tänker jag!

• Trollmor 86

jag hade skandias gravidförsäkring barn på gång plus för 950kr som den kostade då. Har inte kollat vad den kostar nu.
    Det är något jag verkligen inte ångrar och kommer teckna en denna graviditeten också.

jag tecknade min för att ha ett skydd ifall något händer. Vi valde mellan en gratis försäkring eller en man skulle betala.. de blev barn på gång plus tillslut. Den var inte billigast men inte dyrast.

Min graviditet förflöt precis som den skulle till vecka 27 då mitt vatten plötsligt gick. Blev inlagd med strikt sängläge och i vecka 29+1 tittade vår dotter ut.

dottern hamnade i kuvös och det var en lång tid på sjukhuset och sedan ytterligare en månad med vård i hemmet.

Tack vare att jag hade graviditetsförsäkringen så fick vi ut nästan 17000 för att vi låg så länge på sjukhus och för att vi hade vård i hemmet efteråt. Det var välkomna 17000 måste jag säga.

Mitt råd är att skaffa en försäkring. Man vet aldrig vad som händer. Förhoppningsvis går allt bra, men det är ju inte säkert.. för oss gick det bra i slutändan.. men det var lång tid på sjukhuset!

• LindaMamman

Trollmor 86: Jag hoppas allt gick bra för dig/er, men det låter ju så! Det här är en bra historia som talar för försäkring. Tack. :)

Tack alla för svar, det låter ju helt logiskt att ta det säkra före det osäkra och om det händer något så är man garanterat nöjd med att man tog den.

• Trollmor 86

Jadå allt gick bra i slutändan som tur är :)
    Nu har vi en busig liten 15 månaders här hemma :)

• Alisa

Vi tecknade ingen försäkring då jag väntade mitt andra barn.

För att göra en lång, fruktansvärd historia kort var våran son sjuk, vi fick veta det när han låg i magen. Dock inte hur sjuk, han dog 9 veckor före BF, fem veckor efter det fruktansvärda beskedet...
    Jag hade en försäkring på mig som täckte barns dödsfall från v 26 så därifrån fick vi pengar, och det var värdefullt då vi ville göra så fint för honom som vi kunde gällande begravning och även sten till kyrkogården. Det kostar, och det ville vi inte spara på....

Med facit i hand är det bättre att ta det säkra före det osäkra...

• LindaMamman
    Alisa skrev 2009-08-06 12:36:58 följande:
    Vi tecknade ingen försäkring då jag väntade mitt andra barn.För att göra en lång, fruktansvärd historia kort var våran son sjuk, vi fick veta det när han låg i magen. Dock inte hur sjuk, han dog 9 veckor före BF, fem veckor efter det fruktansvärda beskedet...Jag hade en försäkring på mig som täckte barns dödsfall från v 26 så därifrån fick vi pengar, och det var värdefullt då vi ville göra så fint för honom som vi kunde gällande begravning och även sten till kyrkogården. Det kostar, och det ville vi inte spara på....Med facit i hand är det bättre att ta det säkra före det osäkra...
    Vad ska man säga, jag är så ledsen för er skull. Hur klarar man sådant?
    Förstår precis hur du menar med att man "inte vill spara på" det....

Skickar massor av varma kramar.
  • Alisa
    LindaMamman skrev 2009-08-06 13:46:36 följande:
    Vad ska man säga, jag är så ledsen för er skull. Hur klarar man sådant? Förstår precis hur du menar med att man "inte vill spara på" det.... Skickar massor av varma kramar.
    Tack.. Jag vet inte hur, bara att.
    Sen är det ju väldigt ovanligt att något sådant händer. Men en försäkring täcker ju även annat...

Och stort grattis till den lilla i magen  {#lang_emotions_flower}
Svar på tråden Ska man teckna gravidförsäkring - om ja: varför?