• linis

Fästinghalsbandet funkar ju inte!!

Köpte fästinghalsband på apoteket för ett tag sedan. Innan dess har vi alltid använt Spot on , vilket funkade bra, men alla säger att det är sämre för hunden. Nu upplever jag dock att halsbandet inte ger någon effekt. Min hund har fått flera fästingar, typ 1-2 i veckan. Vi bor i norra Sthlm och är ute mycket i skogen, i princip dagligen. Nu fick min hund dessutom borelia! Vi upptäckte det tidigt och behandlar nu med antibiotika, hon blev bättre väldigt snabbt så fort vi började medicineringen. Men jag blir så arg på halsbandet... Har fler samma problem, eller är det fel på mitt?

Vi ska återgå till Spot on igen tror jag, om jag inte kan få några bra tips här
    Hoppas!

• Svar på tråden Fästinghalsbandet funkar ju inte!!
  • köttbullelydnad

De där fästinghalsbanden litar jag inte för 3 röda äpplen på. Dels för att jag hade det på första hunden, och han alltid var full av fästingar, och dels för att veterinärer varnat mig då det finnshundar/katter som blir så dåliga av dem att de faktiskt avlider. Så här hemma kör vi med Frontline. Funkar grymt bra i de småländska urskogarna

• drever

själv kör vi med frontline och inte en enda röken av fästing..så skönt när han har så lång päls och mörk, kan vara man missar nån men nej ingen fästing alls

• mammajennifer

jag har alltid haft halsband på mina hundar och det har funkat bra. Men det är klart att är man ute i skogen och trampar får man räkna med att plocka bort några fästingar då halsbanden inte är 100%. Men då jag tycker fästingar är grymt äckliga så lpter jag inte mina hundar gå i högt gräs eller skogen på sommaren där jag vet att det finns. Denna sommar har jag skippat allt vad fästingmedel heter och har bara hittat en fästing och den hade inte ens hunnit bita sig fast.

• Mrs Winter

Fästinghalsbandet gör inte så att inga fästingar alls biter sig fast.Det minimerar så klart risken för fästingar.Samt gör så att hunden ej får någon fästingsjukdom.

• linis

Mrs Winter skrev 2009-08-06 13:00:47 följande:

Fästinghalsbandet gör inte så att inga fästingar alls biter sig fast.Det minimerar så klart risken för fästingar.Samt gör så att hunden ej får någon fästingsjukdom.
    Men så kan det ju inte vara! Halsbandet kan omöjligt förhindra att en hund får en fästingrelateradsjukdom om en fästing väl bitit. Då skulle det ju vara ett mirakel. TBE går ju tex bara att förhindra med vaccination, vilket jag inte tror finns på hund än. Vår hund fick ju som sagt Borelia.

Ja, vi har också kört Frontline innan och då fick vår hund inga fästingar alls. Men jag har hört så mycket positivt om halsbandet, dvs att hunden fick i sig en lägre dos gift m.m.

I stockholm har det varit grymt mycket fästingar i år! Jag har t.o.m. sett dom krypa på min hund under och efter promenaderna, har borstat av dem. Samtidigt har jag en aktiv hund med stort behov av motion och stimulans, så för mig är det inget allternativ att inte låta henne gå i högt gräs.

Tack för alla svar! Då vet jag redan att fler har haft problem...
  • Mrs Winter
    linis skrev 2009-08-07 00:10:39 följande:
    Mrs Winter skrev 2009-08-06 13:00:47 följande:
    Men så kan det ju inte vara! Halsbandet kan omöjligt förhindra att en hund får en fästingrelateradsjukdom om en fästing väl bitit. Då skulle det ju vara ett mirakel. TBE går ju tex bara att förhindra med vaccination, vilket jag inte tror finns på hund än. Vår hund fick ju som sagt Borelia.Ja, vi har också kört Frontline innan och då fick vår hund inga fästingar alls. Men jag har hört så mycket positivt om halsbandet, dvs att hunden fick i sig en lägre dos gift m.m.I stockholm har det varit grymt mycket fästingar i år! Jag har t.o.m. sett dom krypa på min hund under och efter promenaderna, har borstat av dem. Samtidigt har jag en aktiv hund med stort behov av motion och stimulans, så för mig är det inget allternativ att inte låta henne gå i högt gräs.Tack för alla svar! Då vet jag redan att fler har haft problem...
    Att vi inte använder fästinghalsband berodde på klåda.
  • cicci85

Jag tycker att scalibor funkar jättebra! Min hund har inte haft en enda fästing under hela sommaren! och vi bor i skogen vid vatten och det kryllar av odjuren här!
    Har frontline på katten och det funkar oxå suveränt, men det går från en dag till en annan när man ska ge nästa dos tycker jag. Ena dagen har han inga fästingar, nästa dag kan han komma hem med 10 st, då är det dags att fylla på.

• Saralainen

Min 2-åriga hund har haft fästinghalsband på sig sen kanske 7-8 månaders ålder (med lite pauser över vinterhalvåret) pga att vi är mkt ute och spårar och hon har ALDRIG haft en enda fästing. Så för oss fungerar det bra.

• Saralainen

Jag har föresten även hört talas om bärnstenshalsband! Det kanske är något som fungerar som dessutom är utan gifter.

• linis

Konstigt att det är så olika! Min hund har "labradorpäls". Hurdan päls har era hundar vilka halsbanden funkar på?

Bärnstenshalsbanden tror jag dessvärre inte på. När man läser om dem så står det att stenarna bildar statisk elekticitet i pälsen. Men... statisk elektricitet kan ju bara bildas om man inte har direkt kontakt med underlaget, dvs om man har gummisulor eller liknande på sig. Annars överförs ju elektronerna till marken. Borde därför inte funka alls på hundar utan skor

• MaNiMi

Vi velade fram och tbx om vi skulle köpa ett fästinghalsband till våran då 8-mån valp, men när jag fick höra om alla som haft massa fästingar på sina hundar ändå och att de kanske bara hjälper till 80% så valde vi att avvakta.
    Det går inte att hindra henne att vara i skog å mark då vi ofta är det, däremot har vi varit noga med att borsta av pälsen lite innan vi gått in och kollat noga varje kväll.. 5 fästingar har hon haft nu i sommar varav en inte hunnit bita sig fast och de hundar häromkring har haft lika många eller fler trots halsband..de som använt sånt medel har däremot varit nöjda och fästingfria, men inget vi ville ha när hon fortfarande är valp, nästa år kanske det är mer aktuellt, för fästingarna verkar ju inte precis vara någon utrotningshotad art

• linis

Då verkar ju min erfarenhet stämma in på många!
    Imorgon går jag till apoteket och köper nytt medel!!

• Porenn

Jag har scalibor på min hund och hon har inte haft en enda fästing på hela sommaren Använde Frontline på henne förra sommaren, men hon Älskar att bada och simma, vilket gjorde att effekten försvann rätt snabbt. Scalibor är bara att ta av just när hon ska bada och sätta på igen när hon är klar.

Katten får fortfarande Frontline, vilket funkar jättefint. Hon badar ju inte

• mrbiig

Min hund har sen 2år tillbaka haft scalibor från apoteket och inte haft en fästing och då bor vi mitt i skogen, långhårig schäfer har jag,vad här ni för hund eftersom ni får fästingar fast ni använder scalibor

• Mumin80

Vi använder Ex Spot droppar, funkar jättebra. Inte en endaste fästing hela sommaren. Våran vovve har lite halvlång (svart) päls, korsning labbe/golden.

• Rottis77
    köttbullelydnad skrev 2009-08-06 10:07:11 följande:
    De där fästinghalsbanden litar jag inte för 3 röda äpplen på. Dels för att jag hade det på första hunden, och han alltid var full av fästingar, och dels för att veterinärer varnat mig då det finnshundar/katter som blir så dåliga av dem att de faktiskt avlider. Så här hemma kör vi med Frontline. Funkar grymt bra i de småländska urskogarna
    Sätter man Scalibor på en katt så är det troligt att den dör, då det är giftigt för katt och det står tydligt på förpackningen! Själv har jag aldrigt hört att en hund dött pga scalibor.

Har alltid scalibor på mina hundar och det fungerar utmärkt, har hänt nån gång precis när man satt på halsbandet att en fästing satt sig, men det tar ju ca 1 vecka innan det är full effekt av halsbandet.

Det är inte så att det är ett 100% skydd, det finns inte, och sätter sig en fästing finns ju risken att hunden får en fästingsjukdom, fästingmedlet oavsett vad tar inte bort sjukdomsrisken även om en fästing sätter sig.
  • Rottis77

oj, glömde skriva det viktiga till TS {#lang_emotions_laughing}.

En kompis till mig satte ett scalibor på sin hund förra året och hunden fick sjukt mycket fästingar trots halsbandet, så hon skickade tillbaka det till tillverkarna och det visade sig vara fel på halsbandet, hon fick 3 nya halsband av dom och sen fungerade det super bra, så det kan ju vara halsbandet det är fel på också.

• linis
    Rottis77 skrev 2009-08-11 15:23:32 följande:
    oj, glömde skriva det viktiga till TS .En kompis till mig satte ett scalibor på sin hund förra året och hunden fick sjukt mycket fästingar trots halsbandet, så hon skickade tillbaka det till tillverkarna och det visade sig vara fel på halsbandet, hon fick 3 nya halsband av dom och sen fungerade det super bra, så det kan ju vara halsbandet det är fel på också.
    Intressant!!
    Jag tänkte faktiskt på det ett tag! Kanske är det inte preparerat... Det kan ju vara fel på det. Tack för tipset!!
    Luktar era halsband något? Det vi har luktar inget alls.
  • LabLover

Vi brukar ha Scalibor på våra hundar med mycket bra resultat. I år har vi dessutom valt att bara ha ett halsband på ena hunden och resultatet var att den andra hunden inte heller fått några fästingar! De sover ihop mycket så det verkar räcka.

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
Svar på tråden Fästinghalsbandet funkar ju inte!!