Inlägg från: linis |Visa alla inlägg
  • linis

Fästinghalsbandet funkar ju inte!!

Köpte fästinghalsband på apoteket för ett tag sedan. Innan dess har vi alltid använt Spot on , vilket funkade bra, men alla säger att det är sämre för hunden. Nu upplever jag dock att halsbandet inte ger någon effekt. Min hund har fått flera fästingar, typ 1-2 i veckan. Vi bor i norra Sthlm och är ute mycket i skogen, i princip dagligen. Nu fick min hund dessutom borelia! Vi upptäckte det tidigt och behandlar nu med antibiotika, hon blev bättre väldigt snabbt så fort vi började medicineringen. Men jag blir så arg på halsbandet... Har fler samma problem, eller är det fel på mitt?

Vi ska återgå till Spot on igen tror jag, om jag inte kan få några bra tips här
    Hoppas!

• Svar på tråden Fästinghalsbandet funkar ju inte!!
  • linis

Mrs Winter skrev 2009-08-06 13:00:47 följande:

Fästinghalsbandet gör inte så att inga fästingar alls biter sig fast.Det minimerar så klart risken för fästingar.Samt gör så att hunden ej får någon fästingsjukdom.
    Men så kan det ju inte vara! Halsbandet kan omöjligt förhindra att en hund får en fästingrelateradsjukdom om en fästing väl bitit. Då skulle det ju vara ett mirakel. TBE går ju tex bara att förhindra med vaccination, vilket jag inte tror finns på hund än. Vår hund fick ju som sagt Borelia.

Ja, vi har också kört Frontline innan och då fick vår hund inga fästingar alls. Men jag har hört så mycket positivt om halsbandet, dvs att hunden fick i sig en lägre dos gift m.m.

I stockholm har det varit grymt mycket fästingar i år! Jag har t.o.m. sett dom krypa på min hund under och efter promenaderna, har borstat av dem. Samtidigt har jag en aktiv hund med stort behov av motion och stimulans, så för mig är det inget allternativ att inte låta henne gå i högt gräs.

Tack för alla svar! Då vet jag redan att fler har haft problem...
  • linis

Konstigt att det är så olika! Min hund har "labradorpäls". Hurdan päls har era hundar vilka halsbanden funkar på?

Bärnstenshalsbanden tror jag dessvärre inte på. När man läser om dem så står det att stenarna bildar statisk elekticitet i pälsen. Men... statisk elektricitet kan ju bara bildas om man inte har direkt kontakt med underlaget, dvs om man har gummisulor eller liknande på sig. Annars överförs ju elektronerna till marken. Borde därför inte funka alls på hundar utan skor

• linis

Då verkar ju min erfarenhet stämma in på många!
    Imorgon går jag till apoteket och köper nytt medel!!

• linis
    Rottis77 skrev 2009-08-11 15:23:32 följande:
    oj, glömde skriva det viktiga till TS .En kompis till mig satte ett scalibor på sin hund förra året och hunden fick sjukt mycket fästingar trots halsbandet, så hon skickade tillbaka det till tillverkarna och det visade sig vara fel på halsbandet, hon fick 3 nya halsband av dom och sen fungerade det super bra, så det kan ju vara halsbandet det är fel på också.
    Intressant!!
    Jag tänkte faktiskt på det ett tag! Kanske är det inte preparerat... Det kan ju vara fel på det. Tack för tipset!!
    Luktar era halsband något? Det vi har luktar inget alls.
Svar på tråden Fästinghalsbandet funkar ju inte!!