• LiselottePCOS

D-vitamin brist

läst några texter om detta:

Do Women with PCOS Need More Vitamin D? We were surprised to discover new research indicating that 72% women with PCOS may have vitamin D levels that insufficient.

Yet vitamin D is needed to help you reduce insulin resistance, which is thought to be a primary cause of PCOS. Vitamin D is also necessary for a multitude of functions in your body, including bone health.

Moreover, another report suggests that PCOS women have some genetic variation that affects how effectively vitamin D functions in the body.

It's possible that these genetic variations may contribute in some way to insulin resistance and PCOS, according to this study.

There appears to be a close association between metabolic syndrome, PCOS and low vitamin D. Metabolic syndrome has a lot of overlap with PCOS.

Read the article on our site for more information. The bottom line is that if you are overweight, have insulin resistance or metabolic syndrome, it's highly recommended that you get a vitamin D blood test. You could also take a supplement formula that contains a good level of vitamin D, such as d- pinitol.

A small study has showed favorable results in treating overweight PCOS women with vitamin D. What if you are lean? Your need for vitamin D may be less than for someone who is overweight.

But who knows? Regardless of your weight, it's wise to get a vitamin D blood test and find our where you stand. D-pinitol with vitamin D here:

www.ovarian-cysts-pcos.com/store/pinitol Read the full article here:
    www.ovarian-cysts-pcos.com/news86.html

********* text 2 nedan**********
    Association of hypovitaminosis D with metabolic disturbances in polycystic ovary syndrome

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19628650&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

Fler tankar kring detta i min blogg, hör gärna av dig om du kommer på något intressant. jag är nyfiken. Har emailat sjuksvårdskontakter, vet inte om de kan så mycket om detta.

blogg.passagen.se/liselottepcos/

• Svar på tråden D-vitamin brist
  • Vårflickan84

var kan man hitta vitamin D i maten?

• LiselottePCOS

Fick ett svar av en dietist:

Hej!

Joo detta har jag hört presenteras(på Espen i Prag för 2 år sedan)..men denna forskningen är ännu i sin linda..men mycket (i den forskning som utförts) tyder på att D-vitamin -kan- vara inblandat när det gäller diabetes och hjärt kärl sjukdom..men det handlar egentligen inte om en faktisk primär brist pga av intaget utan att upptaget och omsättningen av Dvitamin inte fungerar och att vissa skulle vara betjänta av bolus-doser(större doser) dock måste man i sammanhanget påpeka att bolusdoser av D-vitamin också kan framkalla sjukdom..så det är inget man exprimenterar med på egenhand.

Professor Per skulle nog vara rätt person att "sätta tänderna" i sådan forskning, kan vi vaska fram lite pengar till honom så sätter han med största säkerhet i gång att utforska detta så snart han får möjlighet!?

Soliga hälsningar Åsa
    ....................................................................
    Åsa
    Reg.Dietitian
    Research stud. in Women and child health
    Karolinska Universityhospital in Solna
    Vill du ha "hela namn" på personer i texten får du emaila mig.

D-vitamin finns i svamp (kaatareller är extra bra), fisk, mjölk ( extra tillsatt i lätt och mellan), ägg.Titta på livsmedleverketshemsida( www.slv.se/) och i min blogg.

• Vårflickan84

tack för ditt svar!!

• LiselottePCOS

Titta in på kostdoktorn , länk dit finns i min blogg. Där finns tips om D-vitamin kosttillskott och annat att läsa om D-vitamin.

Har gjort inlägg där. Få se om det kommer någon kommentar. '

Jag kommer säkert förska ta reda på mera... lite i taget om d-vitamin som verkar ha betydles för allt ju mer jag läser.

• LiselottePCOS

Fått svar av en gynekologiprofessor med stort intresse för PCOS. hon arbetar
    ihop med dietisten Åsa.

Hej!

Jag har inte hört om något samband mellan vitamin D brist och insulinresistens tidigare.

Vitamin- D brist brukar hänga ihop med låg benmassa men vid PCOS är det precis tvärtom, benmassan är hög.

Vitamin -D analys i blodet görs inte rutinmässigt utan vid misstanke om speciella benmetaboliska sjukdomar.

mvh Angelica

Professor, MD, PhD
    Department of Obstetrics and Gynecology
    Karolinska University Hospital

Vill du veta hela namnet på läkaren får du emaila till mig

Svar på tråden D-vitamin brist