• PCO20

Ang dosen på metformin

Jag äter nu 1 tabl 3 gånger dagligen! Tror det är 5:e veckan jag äter nu och förra veckan mådde jag riktigt illa, tappade matlusten och fick ömma bröst.. Var så säker på att jag var gravid men så var ej fallet. Mår mycket bättre nu men äter inte speciellt mycket, men det gör ingenting även om jag är normalviktig! Jag har 1-2 extrakilon på kroppen som jag vill bli av med, för visst kan det hjälpa mig att bli gravid?

Hur som helst, jag undrar om man kan höja dosen? Kan jag äta tex 4 tabl om dagen?

Det kan säkert vara inbillning men det känns som att saker händer i kroppen, speciellt med tanke på att mina bröstvårtor har blivit mörkare och större, brösten har blivit fylligare och ömmar osv. Det måste ju bero på "kvinnliga hormoner"

Mitt problem är ju PCO och utebliven mens/äl och det är ju därför jag inte lyckas bli gravid. Metformin är den enda behandlingen jag får just i dagsläget, vad tror ni?

Hur länge åt ni metformin innan ni blev gravida?

Sen undrar jag också om det finns fler där ute som lider av utebliven mens/äl, hur blev ni gravida?

Hur bra är egentligen metformin?! Pergo funkade inte på mig!

• Svar på tråden Ang dosen på metformin
  • Vårflickan84

varför får man metformin?

• PCO20

Det är mot PCO! Kan hjälpa Många får igång ägglossningen osv

• Barret08

Jag äter 1 tablett på morgonen och 2 på kvällen. Det har fungerat med pergo och jag har blivit gravid, men fått ma. Blev gravid snabbt tidigare,men nu har vi försökt 6 månader sedan senaste ma och inget har hänt
    Jag har fått äl varje månad (har gått på vul). Kanske kan du be att få metformin och pergo samtidigt?

• PCO20
    Barret08 skrev 2009-08-06 21:00:42 följande:
    Jag äter 1 tablett på morgonen och 2 på kvällen. Det har fungerat med pergo och jag har blivit gravid, men fått ma. Blev gravid snabbt tidigare,men nu har vi försökt 6 månader sedan senaste ma och inget har hänt Jag har fått äl varje månad (har gått på vul). Kanske kan du be att få metformin och pergo samtidigt?
    Jo, men vi bestämde att jag skulle prova enbart metformin över sommaren. Läkaren tror inte att pergo fungerar på mig. Har provat en enkelkur och en dubbelkur men utan resultat. Men ska till läkaren under hösten igen och ska då ge det som förslag! Börjar ju kännas hopplöst nu! Varför?
  • LiselottePCOS

Vilken styrka har du? över 2000 mg per dag är ingen idé. Du kan höja tills du tar 2000 mg. Det kan ta 3-6 månader före man har bra effekt av metforminet, upp till två år innan det fungerar perfekt. Jag skulle ge det chans 6 månader före jag slutar om det inte ger effekt.

För mig tog det ca 2-3 månder sedan mens åter, gått ned 5 kg, och då hade jag en övervikt på runt 35 kg. Men jag kan ej blir gravid pga skada i livmoder (har ej med PCOS att göra). Fick mer och mer regelbundna cykler, som nu är 28 dagar. Gick ned ca 18 kg på 2 år. Läkaren tog även blodprov som visade minskat testostreon och ökat SHBG.

Metforminet ökar känsligheten för insulin hos insulirnreceptorer på levern. Det gör att kroppen bildar mindre och bättre insulin, till och börja med kan insulinproduktionen och vikten gå upp för att sedan gå ned. För mycket insulin insulin gör att äggstockarna producerar fel hormoner, när insulinnivån blir läggre producerar äggstocken mer normala nivåer hormon.

För att öka effekten av Metformin kan man pröva LCHF eller GI kost samtidigt.

se min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/

• PCO20
    LiselottePCOS skrev 2009-08-07 17:20:24 följande:
    Vilken styrka har du? över 2000 mg per dag är ingen idé. Du kan höja tills du tar 2000 mg. Det kan ta 3-6 månader före man har bra effekt av metforminet, upp till två år innan det fungerar perfekt. Jag skulle ge det chans 6 månader före jag slutar om det inte ger effekt.För mig tog det ca 2-3 månder sedan mens åter, gått ned 5 kg, och då hade jag en övervikt på runt 35 kg. Men jag kan ej blir gravid pga skada i livmoder (har ej med PCOS att göra). Fick mer och mer regelbundna cykler, som nu är 28 dagar. Gick ned ca 18 kg på 2 år. Läkaren tog även blodprov som visade minskat testostreon och ökat SHBG.Metforminet ökar känsligheten för insulin hos insulirnreceptorer på levern. Det gör att kroppen bildar mindre och bättre insulin, till och börja med kan insulinproduktionen och vikten gå upp för att sedan gå ned. För mycket insulin insulin gör att äggstockarna producerar fel hormoner, när insulinnivån blir läggre producerar äggstocken mer normala nivåer hormon.För att öka effekten av Metformin kan man pröva LCHF eller GI kost samtidigt.se min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/
    Hej! Tack för ditt svar!
    På burken står det Metformin Actavis 500 mg. Jag kan alltså äta 4 tabletter om dagen i stället för tre tabletter om dagen?
    Det känns som att jag har mensvärk ibland, men än har ingen mens kommit. Har ätit i 5 veckor nu!

Återigen, tusen tack för ditt svar!
  • LiselottePCOS

PCO 20 , ja du kan pröva om biverkninagrna inte blir för jobbiga ( diarré, magknip, gasig mage) ta mat till tabletterna och undvik stora mängder socker(kolhydrat) och för mycket fett så blir det mindre biverkan iom Metformin bryts ned av levern som även tar tand om socker och fett från maten.

Har inget hänt när3 månader gått ring din läkare och be honom / henne kolla med blodprov om hormonerna påverkas SHBG, LH, FSH och Teostosteron.

blogg.passagen.se/liselottepcos/

• PCO20
    LiselottePCOS skrev 2009-08-08 16:18:37 följande:
    PCO 20 , ja du kan pröva om biverkninagrna inte blir för jobbiga ( diarré, magknip, gasig mage) ta mat till tabletterna och undvik stora mängder socker(kolhydrat) och för mycket fett så blir det mindre biverkan iom Metformin bryts ned av levern som även tar tand om socker och fett från maten.Har inget hänt när3 månader gått ring din läkare och be honom / henne kolla med blodprov om hormonerna påverkas SHBG, LH, FSH och Teostosteron.blogg.passagen.se/liselottepcos/
    Okej då ska jag prova det, just nu känner jag inte ens av tabletterna längre (mer än väldigt ömma bröst, om det är en biverkning? brukar aldrig ha det annars) Magen mår helt ok. Okej tusen tack för din hjäpl Liselotte!
  • LiselottePCOS

väldigt ömma bröst? Vill inte vara för hopp ull, jag är inte läkare, så jag kan inte spå med säkerhet men det kan vara tecken på både graviditet och PMS.

Svar på tråden Ang dosen på metformin