bara lilla jag skrev 2009-08-06 14:44:26 följande:
jag känner att du kanske inte riktigt förstår vad som sägs.. beklagar betyder ju kanske inte riktigt jag är ledsen, ledsen bär inte upp ordet beklagar om du förstår vad jag menar.. Du kan inte översätta ordet beklagar med ett lättare ord som ledsen..
Enligt Nationalencyklopedin betyder beklaga faktiskt just "uttrycka ledsnad eller olust över" något. Så jo, det tycker jag att jag kan.
Sen om du tycker det här är en fjantig diskussion måste du ju inte vara med, det är helt valfritt :)
Anova skrev 2009-08-06 14:44:48 följande:
Ja, man fokuserar då inte på det känsliga, utan på känslan som den drabbade upplever. Då jag beklagar t.ex. ett dödsfall så är det väl först och främst den drabbades känslor som jag beklagar. Tycker inte alls det blir opersonligt att beklaga någons sorg, men så brukar jag lägga till "...kan jag hjälpa dig med något så ring!" eller likande. På så sätt blir det väldigt privat ändå.
Jag skulle verkligen tänka tvärtom. Jag beklagar att en person dött, men jag beklagar inte att någon är ledsen för det tycker jag är en helt naturlig följd av dödsfall. Tycker det är bra att lägga till frågan om du kan hjälpa till med något. En annan variant skulle kunna vara "jag sörjer med dig". Också väldigt personligt. Men kanske lite för högtidligt?