Inlägg från: puss |Visa alla inlägg
  • puss

Man beklagar inte "sorgen"

klart som fan att man beklagar sorgen!! varför beklaga missfallet om man inte är sorgsen?
    om nån är sorgsen är det ju sjäkvklart känslan som är beklagansvärd. det betyder inte att man tar ifrån känslan, bara att man som sagt beklagar den.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • puss

jag beklagar att du känner sorg över missfallet, jag beklagar sorgen du känner över missfallet.
    det betyder inte att man beklagar missfallet. två olika saker.

• puss
    KattenKorven skrev 2009-08-06 14:55:51 följande:
    Men nej - det är väl missfallet i sig som är sorgligt, inte att någon sedan sörjer sitt förlorade barn?
    inte alls alla som sörjer ett missfall.
  • puss
    Maggis skrev 2009-08-06 15:01:17 följande:
    Nej, där håller jag inte med dig. Sorg är en naturlig känsla som man känner när något hänt. Varför ska man beklaga en naturlig känsla? Man beklagar väl orsaken till känslan? Det gör åtminstone jag. Utan orsaken hade ju inte känslan infunnit sig.
    man kan väl beklaga saker som är naturliga? eller?
  • puss

det är naturligt att folk dör, kan man inte beklaga det?

• puss

och det är just sorgen man beklagar.
    ska man säga Beklagar sorgen till nån som inte är sorgsen? va fan ska man beklaga då för?

• puss
    Maggis skrev 2009-08-06 15:07:25 följande:
    Visst kan man det men nu tror jag du går in för att missförstå vad jag menar. Jag drar ett exempel:Jag förlorade nära vänner i en bilolycka för ett år sedan och det framkallade en oerhörd sorg hos mig och andra kring dem. När folk beklagade sorgen så hade det känts mycket märkligt om de hade beklagat att jag var ledsen (alltså min högst naturliga känsla) istället för att beklaga att jag sörjde mina vänner. Det var ju deras dödsfall som var den direkta orsaken till min sorg och också det som var beklagansvärt. Inte att jag var ledsen. Förstår du?Att det finns människor som inte sörjer ett missfall eller vad det nu kan vara hör knappast hit. Sörjer man inte en händelse så finns det inte heller något att beklaga.
    ja då jag hajjar. MIN poäng är dock att man mycket väl kan beklaga det som är högst naturligt.
  • puss

"jag beklagar att du känner sorg"
    betyder inte "det är dumt och onödigt att sörja, gör inte det".

• puss
    Maggis skrev 2009-08-06 15:10:07 följande:
    Jo, och det är ju dödsfallet man är sorgsen över. Jag tror att vi tänker lika men uttrycker det olika. För nu blev det så rörigt att jag knappt vet hur jag tänker själv längre.
    ja, fast om en person inte sörjer den döde är det ju onödigt att beklaga sorgen.
    själva beklagandet har alltså INTE med dödsfallet att göra, utan med känslan, dvs sorgen.
  • puss
    Maggis skrev 2009-08-06 15:15:25 följande:
    Jag skulle snarare säga att det har med känslan för personen som dör, att göra. Eller om omständigheterna runt dödsfallet rör vid en.
    vad? så om man hatar nån och är glad att den dör, då är det väl knappast ide att säga beklagar sorgen.
Svar på tråden Man beklagar inte "sorgen"