• Hurtbullarna

Öppen förskola för regnbågsbarn - Malmö

Hej! Är det någon som vet om det finns någon förskola i Skåneregionen som är en regnbågsförskola eller är det endast de träffar som finns 1 gång/månad och som arrangeras i Malmö?
    Någon som vet när de träffarna drar igpng igen nu i höst?

Kanske finns det någon någon annanstans - hur fungerar de/skiljer de sig från andra förskolor? Vore bara intressant att veta vad ni har för erfarenheter.

• Svar på tråden Öppen förskola för regnbågsbarn - Malmö
  • brünnhilde

Förlåt om jag kapar tråden lite, men jag är också nyfiken. - Jag undrar om man som "vanlig familj" också är välkommen på en sådan ÖF? Jag skulle gärna se att mitt barn växte upp med så lite förutfattade meningar som möjligt.

• Indigogirl

Hej tjejer,

Det finns en öppen förskola för regnbågsfamiljer i Malmö där man träffas en gång i månaden. Kolla på rfsl Malmö så hittar ni mer info. Nästa träff är 19 september 14-17. :)

• MammasGos

Åh..tack så mycket för svaret
    Då lär vi dyka upp. Tyvärr är min son hos sin pappa alla gångerna men två av gångerna dyker vi nog upp med vår lille Ville, som ska komma med bf den 6 oktober.

• yola

Thalia: Den öppna förskolan är till för hbt-familjer. Men övrig tid brukar många hbt-familjer gå på öppna förskolor som är öppna för alla och när barnen blir äldre så går ju barnen på dagis, så det finns stor chans att ditt barn kan träffa våra kids då!

• susandra

Hej hej!
    Det är ju en öppen förksola på familjens hus (mödra-och barna-vårdcentral) så det är inget speciellt regnbågsställe!
    Det är mysiga lokaler som är utformade för småfolk från 0-5 år ungefär!!!

Jag & min fru var där en gång när jag var gravid, i mars. Det var bra och mycket folk, barnen lekte om vi sjöng tillsammans och fikade!

Vi tänker vänta lite med att gå nu när Ella är född (hon blir 3 månader på måndag) pga. smittrisk (av alla slag, inte bara svininfluensan!!!) för hon är lite för liten för att få ut nåt av det, rent hbt-mässigt så att säga!!
    men det är jättebra att dte finns möjlighet!
    Men jag hade gärna träffat några av alla här inne ändå, på nåt café eller så...
    (Det finns en tråd om det!)

Ha dte bra allihopa!
    S

• susandra

Glömde svara på en grej!

Jo, någon vanlig förskola som bara är för regnbågsbarn finns inte i Skåne.

(Alltså förskola och dagis är samma sak, men förskola är alltså det namn det BORDE kallas för, så folk lite bättre inser att vi är utbildade som jobbar där och att barnen inte bara blir passade/förvarade där... Utan lär sig, upplever och utvecklas... Dagis uppfattas ofta som något "gullegull" utan innehåll, har jag upplevt... Och eftersom jag jobbar på en förskola, är jag lite petig med ordvalet!!!)

Än en gång; ha det jättebra allihopa!
    S

Svar på tråden Öppen förskola för regnbågsbarn - Malmö