• Mama Africa

Oljevarning trots nyservad bil - varför?

Ikäll började serviceikonen (en skiftnyckel) blinka på min bil och i dispayen bredvid stod det "oil". Gissar att oljenivån är låg (kunde inte kolla idag då motorn var varm, för kolla den imorgon).

Grejen är att bilen servades för 2 månader sedan på verkstad och då byttes bl a olja. Bilen är drygt 3 år gammal.

Detta känns inte "normalt" för mig, jag har aldrig behövt fylla olja mellan servicetillfällena förr. Någon som vet vad som kan vara fel?

• Svar på tråden Oljevarning trots nyservad bil - varför?
  • BTD

Det kan vara en sensor som är sönder, åk upp med bilen igen, så fixar de till det.

• Mama Africa
    Klangzzan skrev 2009-08-06 22:52:32 följande:
    Kunde inte kolla för att motorn var varm?!
    När bilen precis använts har väl inte oljan runnit tillbaka till behållaren och då får man ingen rättvis bild av oljenivån. Om jag fattat det rätt? (Är dock ingen bilexpert, så inga påhopp, tack...)
  • jantingstrom

Mama Africa skrev 2009-08-07 07:33:24 följande:

När bilen precis använts har väl inte oljan runnit tillbaka till behållaren och då får man ingen rättvis bild av oljenivån. Om jag fattat det rätt? (Är dock ingen bilexpert, så inga påhopp, tack...)
    Helt rätt....
  • Skogsflickan

Hade samma problem...men min bil läckte olja som ett såll....Åkte in till verkstan, blev fattigare..De påstod att det var oljetrycksgivare tror jag det hette...Visst betalade och det var klart...Tills jag kommer hem och det läcker fortfarande...Tog den till en granne som har verkstad och det visade sig vara oljefiltret och inget annat...Jag tog den gamla oljetrycksgivare som jag visade honom...

Ringde dagen efter och läste lusen av verkstaden...Fick en till service med mig som kontrollant och visst mkt väl var det oljefiltret som läckte...

• Pappa G

Inga oljefläckar under bilen?
    Jag var med om att bottenpluggen inte hade blivit helt hundra åtdragen en gång. På vissa modeller ska en tätbricka bytas.

• Ulf Harrys Farsa
    Skogsflickan skrev 2009-08-07 08:08:22 följande:
    Hade samma problem...men min bil läckte olja som ett såll....Åkte in till verkstan, blev fattigare..De påstod att det var oljetrycksgivare tror jag det hette...Visst betalade och det var klart...Tills jag kommer hem och det läcker fortfarande...Tog den till en granne som har verkstad och det visade sig vara oljefiltret och inget annat...Jag tog den gamla oljetrycksgivare som jag visade honom... Ringde dagen efter och läste lusen av verkstaden...Fick en till service med mig som kontrollant och visst mkt väl var det oljefiltret som läckte...
    nån prao som inte tagit bort den gamla packningen... dubbla = sprut
  • Skogsflickan

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-08-07 09:46:14 följande:

nån prao som inte tagit bort den gamla packningen... dubbla = sprut
    Jo, de visade sig att de tog bort det gamla oljefiltret och satte sen tillbaka samma...Inte bytte de ut den inte..
  • Mama Africa

Verkstan hade stängt, mer info kommer alltså på måndag...

Svar på tråden Oljevarning trots nyservad bil - varför?