• anne h

Kan man få veta om rättegångar före??

Kan man på något vis få veta när en viss rättegång skall bli? (gäller Falun)
    Hur isf?

Tacksam för svar!!

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Svar på tråden Kan man få veta om rättegångar före??
  • mittenavapril

det vet du ju bara när åklagaren väcks åtal och tingsrätten satt ut din till förhandling..... alltså fixat ett datum... du kan ringa till tingsrätten och kolla. Uppge den misstänkes personnummer eller målnr om du har det så får du datumet. Du hkan ringa anonymt.

• mittenavapril

Annars kan du kontaka åklagaren i fallet och fråga närn han/hon tror att rättegången kommer upp om det inte finns datum utsatt än. Namnet på vilken åklagare kan du få genom att ringa till åklagarmyndigheten

• anne h

Har inte en aning om personnummer eller åklagare eller målnummer (vad är det?? var får man veta sådant??)..
    Det är inte "min" förhandling, annars förmodar jag att jag skulle fått veta och slippa fråga var/hur man hittar dylika ting

Finns det alltså inte på någon sida att se vilka mål som ska komma upp?

• mittenavapril

anne h skrev 2009-08-07 19:58:55 följande:

Har inte en aning om personnummer eller åklagare eller målnummer (vad är det?? var får man veta sådant??).. Det är inte "min" förhandling, annars förmodar jag att jag skulle fått veta och slippa fråga var/hur man hittar dylika ting Finns det alltså inte på någon sida att se vilka mål som ska komma upp?
    Personnummer får du fram om du ringer till Skatteverket/folkbokföringen, bara du vet namn och postort (beror ju på iof om han heter något mer ovanbligt än Anders Svensson)......
    Åklagare skrev jag att du får fram om du ringer till Åklagarmyndigheten om du har killens persoinnummer......
    Målnummer 'r det nummer som den inbokade rättegången (om den är inbokad än) har. Typ ett diarienr...ex; B345/09

Självklart finns det inte någon sida där målen kommer upp... såna uppgifter kan man ju inte bara slänga ut på Internet.....
    Somjag skrev; ring tingsrätten där du tror att huvudförhandlingen kommer att hållas; uppge att du vill veta när huvudförhandling i ett viosst mål skall hållas. Du har ej målnumret uutan kan uppge killen (den tilltalades personnummer (som du som jag skrev får fram från Folkbokföringen).
  • anne h
    mittenavapril skrev 2009-08-07 22:03:55 följande:
    anne h skrev 2009-08-07 19:58:55 följande: Personnummer får du fram om du ringer till Skatteverket/folkbokföringen, bara du vet namn och postort (beror ju på iof om han heter något mer ovanbligt än Anders Svensson)...... Åklagare skrev jag att du får fram om du ringer till Åklagarmyndigheten om du har killens persoinnummer......Målnummer 'r det nummer som den inbokade rättegången (om den är inbokad än) har. Typ ett diarienr...ex; B345/09Självklart finns det inte någon sida där målen kommer upp... såna uppgifter kan man ju inte bara slänga ut på Internet..... Somjag skrev; ring tingsrätten där du tror att huvudförhandlingen kommer att hållas; uppge att du vill veta när huvudförhandling i ett viosst mål skall hållas. Du har ej målnumret uutan kan uppge killen (den tilltalades personnummer (som du som jag skrev får fram från Folkbokföringen).
    ah.. ok, va bra! Tack!!
  • Archandra

Det finns en hemsida som talar om när målen kommer upp. Har du bara målnumret och aktuell tingsrätt kan du gå in på domstolsväsendets hemsida och kolla. Det publiceras ca två veckor innan målat tas upp till förhandling.

• anne h
    Archandra skrev 2009-08-08 14:55:09 följande:
    Här är ett exempel:www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____4447....
    Där var ju det jag sökte.
    Men jag hittar inget sånt på Falu Tingsrätts sida, någon annan som vet hur man hittar där? (förmodar det är mkt enkelt att hitta, bara man kommer rätt från början.. men jag får helt enkelt inte till det)
  • mittenavapril
    Archandra skrev 2009-08-08 13:24:53 följande:
    Det finns en hemsida som talar om när målen kommer upp. Har du bara målnumret och aktuell tingsrätt kan du gå in på domstolsväsendets hemsida och kolla. Det publiceras ca två veckor innan målat tas upp till förhandling.
    JA, men då måste man ha målnummer... vilket ts inte har efetrsom hon inte vet när målet ska upp... blir ju lite moment 22... vad jag menar är att det ej finns någon sida där det står Kalle Kula född xxxxxx mot åklagaren i ett mål om x brott.....
  • anne h
    mittenavapril skrev 2009-08-08 19:28:04 följande:
    JA, men då måste man ha målnummer... vilket ts inte har efetrsom hon inte vet när målet ska upp... blir ju lite moment 22... vad jag menar är att det ej finns någon sida där det står Kalle Kula född xxxxxx mot åklagaren i ett mål om x brott.....
    Fast på den sidan som hon länkade till så stod det vad målen gällde, det finns inte så många brottsmål här som är lika som det jag vill veta om. Så det går nog att hitta den vägen, bara jag hittar samma bra lista på Falu Tingsrätts sida
    Jag kommer förmodligen få veta ryktesvägen på ett ungefär när det är dessutom.
  • mittenavapril

anne h skrev 2009-08-08 20:59:42 följande:

Fast på den sidan som hon länkade till så stod det vad målen gällde, det finns inte så många brottsmål här som är lika som det jag vill veta om. Så det går nog att hitta den vägen, bara jag hittar samma bra lista på Falu Tingsrätts sida Jag kommer förmodligen få veta ryktesvägen på ett ungefär när det är dessutom.
    vad det gällde ja, men inte vem eller vilka får jag hoppas.... men dessa publiceras ju bara 2 v innan, sså vill du kolla vart andra vecka så är det ju ett alternativ.

Det bästa lär ju vara att fråga den misstänkte
    Ryktesvägen? ja, det är ju en tillförlitlig källa....
  • anne h
    mittenavapril skrev 2009-08-08 21:15:54 följande:
    anne h skrev 2009-08-08 20:59:42 följande: vad det gällde ja, men inte vem eller vilka får jag hoppas.... men dessa publiceras ju bara 2 v innan, sså vill du kolla vart andra vecka så är det ju ett alternativ.Det bästa lär ju vara att fråga den misstänkte Ryktesvägen? ja, det är ju en tillförlitlig källa....
    Du får kolla på sidan vad som står, så ser du själv vad det är för uppgifter som skrivs där.. som jag skrev; de räcker för mig.

Jo, inte gör det nåt om jag måste kolla varannan eller varje vecka, jag är ju på nätet varje dag iaf.

och ja, ryktesvägen duger bra, när det är den källa jag har.
  • Thursday

Det är inte alla domstolar som lägger ut rättegångarna på nätet så hittar du inte det på TR:s sida så är det nog för att det inte finns.

Svar på tråden Kan man få veta om rättegångar före??