• Anonym (Vän)

Vad går han på?

En vän besökte mig inatt. Han var dels berusad och stank alkohol. Dock var det mer som inte stämde. Han pratade osammanhängande och växlade från ämne till ämne. Mitt i allt frågade han vem jag var och om jag fortfarande var jag. Han återkom hela tiden till att jag hatade honom och att han var en hemsk människa samt att jag är den enda som kan rädda honom.

Det knasiga är dock att han, trots att han var mycket berusad, fortfarande kunde stå, gå och föra sig. Imorse däremot mindes han inte ett smack. Allt var bara svart för honom. Så full var han inte att han borde fått sådan minneslucka.

Under vårt möte muttrade han också att han tagit surf och att han surfat. Jag, som inte alls är bevandrad i drogvärlden undrar självfallet vad detta är. Kan någon hjälpa mig med ett reda ut detta?

/Ledsen, besviken och orolig vän

• Svar på tråden Vad går han på?
  • Anonym (Vän)

Jag puffar för svar!

• Anonym (smellie)

Anonym (Vän) skrev 2009-08-07 11:06:26 följande:

Jag puffar för svar!
    Surfa? ingen aning... Kan det inte vra så att han bara druckit för mycket? Starka tabletter, opiater typ,kan ge black out..
  • Anonym (Vän)

Anonym (smellie) skrev 2009-08-07 13:18:04 följande:

Anonym (Vän) skrev 2009-08-07 11:06:26 följande:
    Surfa? ingen aning... Kan det inte vra så att han bara druckit för mycket? Starka tabletter, opiater typ,kan ge black out..
    Tabletter kan det kanske vara. Det är bara så konstigt att han blir så full på så lite att dricka. Efter två öl och ett toalettbesök kan han plötsligt vara snorfull och liksom tappa alla spärrar. Han är dock inte redlös utan kan utan problem föra sig, stå och gå.

Det här är en ganska jobbig historia där jag nu står inför valet att informera hans fru samt chef så jag vill gärna ha lite på fötterna.
  • Anonym

Tror det mer betyder "knarka" än någon specifik drog. Har hört det förut.

Låter som han tagit något slags tjack, det beror ju helt och hållet på hur han reagerar på droger. En jag känner blir på det där sättet av gräs, så det kan det ju vara.

Av typ amfetamin blir man speedad, var han det?

• Anonym (Vän)
    Anonym skrev 2009-08-07 15:45:07 följande:
    Tror det mer betyder "knarka" än någon specifik drog. Har hört det förut.Låter som han tagit något slags tjack, det beror ju helt och hållet på hur han reagerar på droger. En jag känner blir på det där sättet av gräs, så det kan det ju vara.Av typ amfetamin blir man speedad, var han det?
    Nej, speedad var han absolut inte. Han vara snarare lugn utan att vara så där pundarlugn om ni förstår vad jag menar.

Vad är symptomen på kokain? Killen har pengar och rör sig i kretrar där jag tror att sådant kan vara vanligt.
  • elinamedtheo
    Anonym skrev 2009-08-07 15:45:07 följande:
    Tror det mer betyder "knarka" än någon specifik drog. Har hört det förut.Låter som han tagit något slags tjack, det beror ju helt och hållet på hur han reagerar på droger. En jag känner blir på det där sättet av gräs, så det kan det ju vara.Av typ amfetamin blir man speedad, var han det?
    Men amfetamin får man ju inga minnesluckor på ! Och aldrig hört det uttrycket innan och jag har ganska mkt erfarenhet inom drogvärlden.
  • elinamedtheo

Anonym (Vän) skrev 2009-08-07 15:46:25 följande:

Nej, speedad var han absolut inte. Han vara snarare lugn utan att vara så där pundarlugn om ni förstår vad jag menar. Vad är symptomen på kokain? Killen har pengar och rör sig i kretrar där jag tror att sådant kan vara vanligt.
    Kokain blir du pigg, pratsam och glad typ. Håller i sig rätt kort tag. Ett rus varar i typ en halv timme endast.
  • RosaPrinsessa

kan det inte vara benzo? eller röka?
    me tanke på att han va så lugn.. för e det anfetamin skulle han va mer "uppåt" lixom..
    med lite röka o tabeltter o sen alkhol på de så blir man ju väldigt pratglad osv.. men har inet minne ifrån de sen..
    kan räcka me bar tabeltetr o öl..

• Anonym (Vän)
    RosaPrinsessa skrev 2009-08-07 22:35:17 följande:
    kan det inte vara benzo? eller röka?me tanke på att han va så lugn.. för e det anfetamin skulle han va mer "uppåt" lixom..med lite röka o tabeltter o sen alkhol på de så blir man ju väldigt pratglad osv.. men har inet minne ifrån de sen..kan räcka me bar tabeltetr o öl..
    Ja, det låter ju ungefär som beskrivningen på honom. Han var pratsam men seg, osammanhängande och hade minnesluckor dagen efter. Dessutom sa han ju att han tagit nåt också.

Något att röka är det inte, för jag har varit ute med honom när han plötsligt blivit så här konstig. Hade han rökt på hade jag ju sett det. Piller är ju lättare att peta i sig.

Nu återstår alla jobbiga samtal med hans fru och jobb för han måste ha hjälp!
  • Anonym (Vet en del!)

Låter mest som att han tagit piller av ngt slag. Då sluddrar man gärna och minnesluckor blir det väldigt lätt av det. Annars tippar jag nog ändå på amfetamin, ibland när människor tar för mycket på en o samma gång så verkar dom inte speedade längre men sluddrar mycket och minns inget dagen efter. Piller har nämligen en annan biverkan också vilket brukar innebära att man somnar väldigt lätt. Typ mitt i en mening och att man hela tiden kommer av sig i det man talar om.
    Hade jag varit som du hade jag försökt prata med honom och frågat rakt ut vad han håller på med.

Svar på tråden Vad går han på?