• bifnaked

Halt hund, råd mottages mkt tacksamt!!

Var igår hundvakt och det visade sig efter att vi kommit hem att hunden, en 7 månaders jack russel tik var halt på vänster bakben. Detta var inget som märkts under prom. utan syntes när hon hade fått vila ett tag.
    Dock var hon fortfarande på mkt bra humör och aptiten var det verkligen inget fel på! När jag kände igenom benet reagerade hon inte och jag märkte ingen svullnad. Kontaktade veterinär som lugnade och sa att hon förmodligen har trampat snett och det rör sig om en lätt stukning el. liknande, hon bad oss avvakta till efter helgen och höra av oss om det inte blev bättre, sa att korta koppelpromenader och vila var det som gällde under tiden.

Nyss ringde hennes matte och berättade att hon nu börjat halta diagonalt dvs även höger fram samt hon är på jättedåligt humör och verkar ha ont så de ska åka in med henne.
    Det hände inget särskilt under promenaden igår, vi gick i skogen och huvudsakligen på jämn mark där vi även sprang, men väldigt lite.
    Sen utforskade vi även ngra stigar där hon fick klättra en del, kan det vara då hon trampade snett?

Ni som har erfarenhet, kan detta vara ngt allvarligare än stukning, vrickning??
    Kan det vara så att hon måste gå på rehab eller kan det räcka med ngra veckors vila?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-07 08:34
    OBS ngn som vet om en hund kan halta så mkt av enbart träningsvärk och kan en muskelsträckning leda till diagonal hälta?

Om det är träningsvärk så är det ju rätt logiskt att det blivit sämre över natten, tänker jag.

• Svar på tråden Halt hund, råd mottages mkt tacksamt!!
  • Carisma95

Hur långt gick ni?

Nu har jag ingen erfarenhet vad gäller mindre hundraser. Men vår Berner Sennen fick INTE gå långa promenader under första året, då hon fortfarande växte.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • bifnaked

Vi gick i ca 30 min.

Hon är bara 7 mån så jag är också inne på att hon helt enkelt överansträngt sig.

• bifnaked

Ngn som vet om en hund kan halta så mkt av enbart träningsvärk och kan en muskelsträckning leda till diagonal hälta?

Om det är träningsvärk så är det ju rätt logiskt att det blivit sämre över natten, tänker jag.

• bifnaked

Aha, nu läste jag att diagonal hälta beror på att hunden kompenserar för det skadade benet genom att flytta över vikten diagonalt, varefter det diagonala benet blir överansträngt.

Känner mig faktiskt lite lättad nu, då är förmodligen den verkliga skadan begränsad till bakbenet.

Svar på tråden Halt hund, råd mottages mkt tacksamt!!