• beau89

unga föräldrar som går till soc

Haha alltså, det var väldigt underhållande hur folk blir som småbarn igen på denna tråden, mobbar varandra som ni gick i lågstadiet igen!
    Låt mig bara klargöra några saker för er som tydligen inte har någon koll. JA, det är inte det smartaste att planera barn när ingen av föräldrarna har någon inkomst. Men, skulle man bli gravid, och beslutar sig för att behålla det tror knepig livssits så ska man väl självklart få hjälp om man behöver den? Det är det socialen är till för. Hjälpa folk som inte har någon annan utväg. Oavsett ålder, eller om de har barn eller inte!
    Jag själv hoppade av gymnasiet i början på denna terminen för jag helt enkelt ville jobba för att kunna flytta hemifrån för att jag helt enkelt inte kan bo med någon av mina föräldrar. Jag var mycket väl medveten om att det skulle bli väldigt svårt att få jobb, med tanke på att jag inte har slutbetyg. Och att marknaden ser ut som den gör! Men jag söker ändå. Jag har nyligen "anmält" mig på soc för att kunna få lite hjälp tills jag får ett arbete, bland annat för jag är i stort behov av bostad och uppehälle, i med jag inte har någon som helst inkomst just nu! Sen att jag misstänker att jag är gravid nu, vad spelat det för roll? Så här såg mitt liv ut innan jag blev gravid. Har jag inte samma rätt som alla andra att skaffa barn för jag går på soc? Och de flesta går inte på socialen för att det är himla smidigt, men för det är sista utvägen! Tills de får rätt på sin inkomst, precis som jag! Så ni som inte har någon koll, ni känner inte ens dessa människorna så kanske ni borde hålla inne på era elaka kommentarer! ALLA som verkligen behöver hjälp, har rätt till hjälp!

• beau89
    Reglementet skrev 2009-10-05 17:09:37 följande:
    beau Om du gått på gymnasiet hade dina föräldrar varit försöjningsskyldiga. Det är en del pengar. Men du kände alltså att du inte hade lust att plugga helt enkelt, och bestämde dig för att hoppa av. Det var inte din sista utväg, det var ett val du gjorde.
    Haha du vet verkligen ingenting om vare sig mig eller min sits. Om jag inte gjorde det klart nog så fungerar inte min relation med min far som jag bott hos, och under hela tiden jag har gått i skolan kan jag räkna de få pengar jag fått av dem på en hand. Och NEJ jag hade ingen mer lust att plugga, jag var tvungen att sluta som jag skrev innan för att jobba så jag kan skaffa eget boende. MEN tills jag får ett jobb osv, fick det bli soc
  • beau89
    Jossanjo skrev 2009-10-05 17:05:53 följande:
    Tycker oxå det är osmart att inte skaffa sig en utbildning, att välja att hoppa av, kan lova dig att du kommer ångra dig i framtiden. Soc kommer ju inte hjälpa dig den dagen du vill börja studera igen, så då får du ta studielån plus att du har ett barn att försörja. När jag gick gymnasiet ca 10 -12 år sedan fick en av mina närmaste vänner hjälp från soc med en lägenhet,fats hon gick gymnasiet pga av våld i hennes hem. Så har du nu riktiga problem så kan du säkert få hjälp och ändå gå klart skolan. Säger inte detta för att vara dum, utan verkligen i välmening, avbryta sina studier är det dummaste mankan göra. Du kommer ändå få göra det senare...
    Ja, självklart som jag sagt är det bästa alltid fullfölja sina studier! Men, pga av min sits så valde jag hoppa av för att jag skulle kunna skaffa ett eget boende. Vilket jag inte kan med studiemedel. Och klart jag kanske ångrar mig i framtiden, men det finns en chans man ångrar sig med alla stora val man gör! Och som jag har framfört innan, så är det inte meningen att jag ska gå på soc längre än vad jag måste. Både socialens och mitt mål är att jag ska ut i arbetslivet. Så är det alltid
  • beau89
    Reglementet skrev 2009-10-05 18:14:32 följande:
    beau Du vet om att det inte behöver vara väldigt trevligt att vara gravid va? Du har gjort ett val, att hoppa av gymnasiet och leva på soc.
    Ja självklart. Det är ingen dans på rosor! Och ja, alla gör olika val. Precis som jag gjorde mitt. Men tro mig, du behöver inte bekymra dig för mig Jag klarar mig utmärkt!
  • beau89
    SaramedM skrev 2009-10-05 20:07:42 följande:
    Varför hoppade du av INNAN du hade ett jobb? Knappast sista utvägen då att gå till soc
    För man kan väl säga att där finns konflikter med min far, som jag bodde hos. Och för att kunna flytta där ifrån, skaffa jobb osv så slutade jag, bla pga av den anledningen. Jag var väl medveten om svårigheterna att få jobb. Och mycket riktigt, än har jag inget jobb. Så, för att kunna klara mig tillfälligt har jag gått till soc. Men, ska bara tillägga det att jag har inte fått ett ända öre från dom än, i med det var nyligen jag gick till dem och sökte uppehälle.
    Och det finns många som inte har någon annan utväg än att gå till soc. Som min mot tex. Hon har varit sjukskriver i flera år, men helt plötsligt ansågs hon kapabel att jobba, trots svåra hinder bla pga bruten rygg. Då fick hon massa sig i väg till soc. Tror ni det är något de flesta vill? Nej, det är ingen dans på rosor. Men man gör det man måste för att klara sig för tillfället. För de flesta inkl Soc vill inte att man är långvarig där.
  • beau89
    Reglementet skrev 2009-10-06 10:27:55 följande:
    beau Precis, du har själv valt att gå på soc. Du hade inte behövt göra det. Det kan hända att du inte klarar av att jobba när du är gravid heller.
    Ja jag har VALT att gå till soc. Men hade jag inte VALT det hade jag inte haft några pengar överhuvudtaget. Då hade jag VALT att leva på noll kr i månaden. Är det ett bättre val. Alla har rätt att gå till soc om de behöver det. Inkl jag. Punk. Förstår inte vart du vill komma med detta? Jag hoppade in på tråden för helt enkelt berätta att alla har rätt till den hjälp de behöver. Vilket många här inte verkar förstå. Ja, som jag har skrivit, så självklart, håller jag med ts. Unga som PLANERAR barn, och räknar med att soc ställer upp behöver en verklighetskoll. Men de som går till soc, som mig själv. För just nu, har de ingen annan stans att vända sig. Vilket är huvudsaken till varför soc ens existerar.
  • beau89

Jag tänker inte skriva mer pga det är bara sorgligt hur lite visa människor vet om detta tydligen. Jag hade kunnat skriva ett mil långt inlägg som beskriver mitt liv, som skulle ge bättre förklaring till varför jag valde som jag gjorde. Men det handlar inte om snyftar historier. Jag ville hoppa in och förklara hur min situation är i korta drag. Och att man kan inte kan sätta en vis typ av människor och livssituationer i ett fack. Men tydligen. Fortsätt ni tro att ni vet allt, om människor ni inte ens känner eller träffat.
    Jag har gjort mitt val, som jag har blivit så mycket lyckligare av! Även det innebär att visa saker blir svårare. Men det är vad som är bäst för MIG just nu. Och i med ni inte känner mig så har ni inte en aning om vad som är bäst för mig. Punkt. Och många här verkar ta det personligt att en del går på soc. Vad rör det er? Vi har samma rätt som alla andra! Men om det får er att må bättre, fortsätt diskutera som om ni visste något överhuvudtaget om människor ni inte känner. Ha det bra alla!

Svar på tråden unga föräldrar som går till soc