Inlägg från: Sofiaochjonas |Visa alla inlägg
  • Sofiaochjonas

unga föräldrar som går till soc

En fundering bara som föll mig in såhär på morgonen..

Idag blir väldigt många unga gravida, det har jag ingenting emot. Men något jag har emot är att vissa (absolut inte alla) springer till soc, dom vill inte bo hemma bla bla och får både lägenhet och pengar.

SKA det vara så här i Sverige? Jag förstår ju självklart att allt inte är planerat, långt ifrån. Men varför väljer man att skaffa barn och sedan springa och be om hjälp med bostad och pengar?

Vad tycker ni? Hur resonerar ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-07 12:03
    jag har alltså inte något emot de som "fått problem" med att försörja sig senare i livet. Det jag har något emot är de ungdomar (och såklart även vuxna, dock mest ungdomar) som planerar barn men inte har inkomst. Dock vet dom att dom har rätten att gå till soc så fort barnet är fött. Dom vet att soc betalar, därför anser dom att det är fritt fram att skaffa barn trots 0 kr i inkomst.

• Svar på tråden unga föräldrar som går till soc
  • Sofiaochjonas
    Shorona skrev 2009-08-07 09:03:26 följande:
    Jag tycker det värsta är de ungdomar som planerar att skaffa barn utan att ha gått ut skolan/inte har någon utbildning, inget jobb och fortfarande bor hemma. Med attityden "äh, det löser sig" eller "soc är ju där för att ge oss allt det där".
    precis så tänker jag också. För jag förstår inte HUR kan kan tänka så. Soc ska vara en nödlösning, om tex min man blir av med jobbet, ingen a-kassa faller ut eller vad som helst. Då man verkligen står barskrapad. Men att tycka att soc ska kunna försörja är så dålig stil, då är man ju knappast mogen för barn heller.
  • Sofiaochjonas
    IaOnDaFluff skrev 2009-08-07 09:08:11 följande:
    Är det inte så också att många inte planerar att bli med barn. Men sedan blir de det och föräldrarna accepterar det inte och tillåter dem inte att bo hemma? Alla har inte fantastiska föräldrar. Själv tycker jag det är fel att bara hoppa på unga föräldrar i gå-på-soc-frågan. Det finns så många andra som också utnyttjar soc. Folk som inte orkar jobba etc..
    jag skrev precis så , att många planerar det inte. Men jag pratar om dom som planerar det och VET att dom inte kommer kunna försörja sig, eller ha någonstans att ta vägen. Det är knappast rätt eller hållbart det heller.
  • Sofiaochjonas
    vittra skrev 2009-08-07 09:44:59 följande:
    Tycker att man nog inte ska klanka ner på unga föräldrar som grupp, att det är just dem som går på soc jämt. Det finns verkligen gott om folk i alla åldrar OCH samhällsklasser som gärna unyttjar soc och flyter på samhället.
    Ja, jag vet. Därför skrev jag "absolut inte alla"
  • Sofiaochjonas
    AtroCious skrev 2009-08-07 11:20:09 följande:
    Jag går på soc och fick mitt första barn när jag var 17, varken skäms eller ser vad jag gör för fel.
    Så du planerade alltså barn trots att du visste att du inte kunde försörja dig och barnet?
  • Sofiaochjonas
    FridaochSamuel skrev 2009-08-07 11:43:13 följande:
    tycker man har rätt till soc om man bor i sverige. Speciellt mammor för dom gör i alla fall något bra av pengarna. Uppfostrar sina barn och inte super bort skiten. De finns många som går på soc och tex super bort pengarna. Men jag tycker inte de är rätt att försöka skaffa barn när man inte har möjlighet att försörja de. Men om de är en "olycka" så ser jag heldre att soc går till dessa unga mammor. Dom är ju något att vara stolt över även fast dom går på soc!
    det har jag sagt tidigare, att det jag har någonting emot är just de som PLANERAR barn och vet att dom inte kan försörja barnet själva utan måste få pengar av soc. Helt ologiskt, varför inte vänta tills du kan försörja dig och barnet innan du väljer att leva på socialen?
  • Sofiaochjonas
    AtroCious skrev 2009-08-07 12:00:14 följande:
    Nej, vi bodde hemifrån och hade inkomst.
    okej så om jag förstår dig rätt HADE ni inkomst, men något gick fel och nu har ni inte det?

Jag har som sagt inget emot att folk som behöver hjälpen går på soc, men jag har något emot människor som medvetet skaffar barn trots att dom vet att dom inte kan försörja sig men vet att soc kommer ge dom pengar så fort barnet är fött. Just för att det blir en socialförsäkring så soc måste gå in för barnets skull.
  • Sofiaochjonas
    AtroCious skrev 2009-08-07 12:06:58 följande:
    Hur många gör det då? Jag tror det är minst lika många 30-åringar som planerar barn när de går på soc.
    jag har skrivit om det i min tilläggskommentar.
  • Sofiaochjonas
    Phlippan87 skrev 2009-08-07 12:08:26 följande:
    alla kan förlora sin inkomst, speciellt i de tider som råder nu...
    ja, och som jag skrivit det är dom som ska ha hjälpen. inte personer som vill ha barn, men inte har någon inkomst men springer till soc för att dom vet att soc kommer betala när barnet är inblandat i det hela.
  • Sofiaochjonas
    UpsyDaisy skrev 2009-08-07 12:10:44 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden, men jag undrar lite över din kommentar om att väldigt många unga människor blir gravida? Det stämmer ju absolut inte utan det är snarare tvärtom. Medelåldern för kvinnor som blir gravida bara stiger och stiger och det ses numera som ett samhällsproblem. Vi BEHÖVER fler unga som föder barn och personligen så har de som väljer familj över karriär min fulla beundran. Visst de behöver ofta mer hjälp, men det är hjälp som jag absolut är villig att ge. Jag har inget emot att betala skatt för de som väljer att stödja samhället genom att föda barn...barn som BEHÖVS. Dessa unga människor förtjänar verkligen all hjälp de kan få för deras enorma insats till samhället och jag skulle vilja rikta ett stort TACK till dem allihop :)
    jag har skrivit det med, att det inte bara är unga, men som jag skrivit säger 10 gånger nu :P, så är det personerna som medvetet skaffar barn när dom inte kan försörja det! Dom vet att soc kommer hoppa in då.

Jag själv har valt barn före karriär, har endast gymnasieutbildning när vi nu planerar att bli gravida men vi har fortfarande inkomster eftersom min man har ett bra jobb. jag har valt familj före karriär, men jag behöver inte gå på soc för det.
Svar på tråden unga föräldrar som går till soc