• Anonym (Undrande)

    Benmärgstransplantation

    Hej, är det någon som vet hur det funkar med en
    benmärgstransplantation?
    Har du kanske fått en själv?

    Anledningen till att jag frågar är att jag känner en tjej som skulle behöva en , men hon tvekar. Hon skulle vilja komma i kontakt med någon som vet lite.

  • Svar på tråden Benmärgstransplantation
  • T i T

    Varför tveka? Behöver man en benmärgstransplantation så handlar det väl om liv eller död.

    Har själv donerat benmärg till en anhörig.

  • Anonym (Tvekar)

    Det innebär ju ändå risker, de är med en nål i ens ryggmärgskanal och tappar en på vätska. När det gäller mina barn skulle jag aldrig tveka, men för en vän, bekant eller annan släkting så tvekar jag mer. Låter säkert egoistiskt, men för mig går barnen först och jag skulle kunna offra livet eller bli förlamad för deras skull, men att ev offra lika mycket för nån annan... tveksamt.

  • ThisIsMe

    Anonym (Tvekar) skrev 2009-08-07 19:42:26 följande:


    Det innebär ju ändå risker, de är med en nål i ens ryggmärgskanal och tappar en på vätska. När det gäller mina barn skulle jag aldrig tveka, men för en vän, bekant eller annan släkting så tvekar jag mer. Låter säkert egoistiskt, men för mig går barnen först och jag skulle kunna offra livet eller bli förlamad för deras skull, men att ev offra lika mycket för nån annan... tveksamt.
    Man är inte "med en nål i ens ryggmärgskanal och tappar en på vätska", var har du hört det? Det är BENMÄRG man transplanterar och den tas från bäckenet eller ibland från bröstbenet.
  • ThisIsMe

    TS, varför behöver din vän en genomgå den? En benmärgstransplantation är ju oftast något som görs för att det är nödvändigt, man har inte så mycket val. Själva transplantationen i sig är väldigt enkel och ofarlig, stamcellerna ges som en transfusion. Däremot måste patientens eget immunförsvar i stort sett helt utplånas inna transplantationen och det tar sedan några veckor innan det nya etablerat sig. Under den tiden är man mycket infektionskänslig och är isolerad en del av tiden.

  • humma
    ThisIsMe skrev 2009-08-07 20:02:26 följande:
    TS, varför behöver din vän en genomgå den? En benmärgstransplantation är ju oftast något som görs för att det är nödvändigt, man har inte så mycket val. Själva transplantationen i sig är väldigt enkel och ofarlig, stamcellerna ges som en transfusion. Däremot måste patientens eget immunförsvar i stort sett helt utplånas inna transplantationen och det tar sedan några veckor innan det nya etablerat sig. Under den tiden är man mycket infektionskänslig och är isolerad en del av tiden.
    Håller helt med, en transplantation görs nog bara om den är nödvändig.
    Min pappa förbereddes för en men fick tyvärr en infektion, men i hans fall fanns inga alternativ.
    Jag själv är med i Tobiasregistret om någon skulle behöva en transplantation och jag ev kan passa som donator men det är ju helt annorlunda.
  • ODS

    jag har donerat benmärg till min lillebror, det är relativt riskfritt ingrepp o gör ej så ont(var dock sövd under ingreppet o var öm efteråt i ung 1v) de tog från bäckenkammen.
    berättar gärna mer om du vill veta ngt.

  • Lioal

    När man donerar menmärg tas denna som redan har sagts från höft/bäckenkammen eller från bröstbenet under tiden är man sövd eller får lokalbedövning.
    När man tar emot benmärg får man denna som ett "vanligt" dropp i en blodåder dvs inga nålar i ryggmärgskanalen eller liknande.

  • Anonym (Undrande)

    Tack för era svar.
    Hon har leukemi, tjejen som är sjuk.
    Jag ska vidarebefodra era svar till henne.
    TACK !!

  • mittenavapril

    Min pappa genomgick en sån, fast där tog läkarna död på den egna efter att de tagit ut stamceller som de renat (han hade Myelom, en typ av blodcanser). Pappa sade att det var det värsta han någonsin gjort, och hade han vetat detta innan hade han inte gjort det..... Hans immunförsvar var ju nere på noll så han fick ligga isolerat en längre tid också. Nu hjälpte inte denna transplantation någon längre tid som läkarna sade att den skulle/borde så han var besviken......

  • Anonym

    När beslutet tas om benmärgstransplantation är patienten livshotande sjuk, så är det. Då finns inga andra behandlingsmöjligheter.
    Det är en möjlighet till ett fortsatt liv men också en väldigt riskfull behandling för den som är sjuk, det är som att välja mellan pest eller kolera. Det är ett relativt enkelt ingrepp för den som donerar och att få de nya stammcellerna är inte heller svårt. Det farliga är att patienten måste sänkas helt i sitt immunförsvar (med cytostatika) och det tar ungefär tre veckor för den nya benmärgen att komma igång och börjar fungera så smått.
    Min syster dog 8 dagar efter att hon transplanterades med obesläktad donator.

    Här hittar du mer information:

    www.tobiasregistret.se/
    vll.se/default.aspx&refid=37863 (Här hittar du pdf med olika typer av behandlingar.)

  • Anonym

    Anonym (Tvekar) skrev 2009-08-07 19:42:26 följande:


    Det innebär ju ändå risker, de är med en nål i ens ryggmärgskanal och tappar en på vätska. När det gäller mina barn skulle jag aldrig tveka, men för en vän, bekant eller annan släkting så tvekar jag mer. Låter säkert egoistiskt, men för mig går barnen först och jag skulle kunna offra livet eller bli förlamad för deras skull, men att ev offra lika mycket för nån annan... tveksamt.
    källa Tobias registrethttp://www.tobiasregistret.se/givare/vanliga-frågor-och-svar.aspx
    Riskerar jag som givare att bli förlamad? Betyder benmärg detsamma som ryggmärg? Benmärgen samlas inte in från eller i närheten av ryggraden eller ryggmärgen utan från höftbenskammarna som finns ovanför sätesmuskularen. Ryggmärgen på givare kan inte bli skadad och någon risk för förlamning finns inte.
Svar på tråden Benmärgstransplantation