• Anonym (skillsmässa)

Besittningsrätt

Vi ligger i en ytterst bitter skillsmässa. För att göra en lång historia kort så ser det ut så här: Jag begärde skillsmässa från min man eftersom han inte ville jobba eller ta körkort utan bara leva på mig. När jag begärt skillsmässa så skickar han ett sms där han berättar att han har knarkat hela tiden (amfetamin). Jag är i chock och kan inte fatta att jag inte märkt något. Jag trodde att han missbrukade tabletter och att han fått hjälp med det för 2,5 år sen. Men nu så är han jävligare än nånsin. Han har inte haft någon inkomst sen 5 maj så jag betalar allt. Vårt hus är till salu och han kommer väl in på behandling. Jag är inte intresserad av att tjäna pengar på vårt hus utan bara bli av med det och gå vidare. Han tror att han ska tjäna storkovan nu och bli av med kf-skulder som han skaffat bakom min rygg. Han säger nu att han vägrar att sälja huset under utgångspris som är 1895000 kr vi har lån på 1780000 kr och mäklaren tar mellan 45-50000 kr. Jag har varit i kontakt med advokat och hon säger att jag kan få besittningsrätt fram till försäljning och ut honom inom en vecka. Men kan jag sälja utan att han godkänner priset om jag har besittningsrätt? Ska prata med advokaten men jag glömde detta...
    Någon kunnig?

• Svar på tråden Besittningsrätt
  • Anonym (skillsmässa)

Ingen som vet eller som varit i liknande situation?

• Anonym

Kvarsittningsrätt innebär endast rätten att bo kvar i den gemensamma bostaden fram tills man gör bodelningen.

När man gör bodelningen så delar man skulder och tillgångar. Då får en av er lösa ut den andre ur huset eller så får ni sälja huset och dela på ev. vinst. Men du kan inte sälja huset utan hans medgivande bara för att du skulle få kvarsittanderätt.

• Anonym (skillsmässa)

Han vill inte sälja under utgångspriset men jag kan tänka mig att gå ner bara för att bli av med det. Kan jag då fatta det beslutet utan hans medgivande?

• ZsaZsa

Som någon redan svarat så innebär inte besittningsrätten någon beslutanderätt i annat, bara (nåja, viktigt nog) att du ensam förfogar över bostaden tills vidare.

Han kan inte vägra försäljning. (Jordabalken). Inte så länge priset är skäligt i förhållande till marknadspriset och ett sådant får vi förmoda att mäklaren satt. Alltså tvingas försäljningen igenom .

• Anonym

Anonym (skillsmässa) skrev 2009-08-07 23:04:49 följande:

Han vill inte sälja under utgångspriset men jag kan tänka mig att gå ner bara för att bli av med det. Kan jag då fatta det beslutet utan hans medgivande?
    Nej, det kan du inte eftersom ni äger huset gemensamt. Men det ska ju göras en bodelning och då ska bestämmas vem som ska lösa ut den andre ur huset eller att huset ska säljas. Kan man inte komma överens själva om bodelningen kan man vända sig till tingsrätten och begära en bodelningsförrättare men det kostar ju en hel del pengar eftersom dom tar arvode för sitt jobb.

Ett annat alternativ om man inte kommer överens när man äger ett hus gemensamt är att via tingsrätten få ett beslut om försäljning av huset på offentlig auktion och då kan tingsrätten sätta ett minimipris som huset inte får säljas under.

Men i båda fallen kan det bli dyrt och ta tid så det bästa är alltid att försöka komma överens själva.

Om han anser att huset är mer värt än vad du gör så kan du låta honom köpa ut din andel till ett pris du tycker är okej. Sen kan ju han försöka sälja huset dyrare om han vill. Så om ni gör en bodelning där ni tar upp husets värde till ett pris som du tycker är rimligt kan ju han sen alltså ta över huset i er bodelning.
  • Anonym (skillsmässa)

Så Zentra han kan tvingas att sälja huset enligt jordabalken.
    Men du anonym som står sist säger att vi måste komma överrens annars så måste tingsrätten sälja det?
    Det är inte aktuellt att han tar över det för han har inga pengar ocg inget jobb och kf-anmärkningar.
    Jag kan tänka mig att sälja det 65000 under utången för då går vi skuldfria ur det. Kan man begära detta i jordabalken?

• Anonym
    ZsaZsa skrev 2009-08-07 23:52:53 följande:
    Han kan inte vägra försäljning. (Jordabalken). Inte så länge priset är skäligt i förhållande till marknadspriset och ett sådant får vi förmoda att mäklaren satt. Alltså tvingas försäljningen igenom .
    Var i jordabalken framgår detta?

Jag trodde att man bara kunde tvinga fram en försäljning genom lag om samäganderätt.
  • ZsaZsa

Anonym (skillsmässa) skrev 2009-08-08 17:23:06 följande:

Så Zentra han kan tvingas att sälja huset enligt jordabalken. Men du anonym som står sist säger att vi måste komma överrens annars så måste tingsrätten sälja det? Det är inte aktuellt att han tar över det för han har inga pengar ocg inget jobb och kf-anmärkningar. Jag kan tänka mig att sälja det 65000 under utången för då går vi skuldfria ur det. Kan man begära detta i jordabalken?
    Båda sakerna är sanna. För att sälja en fastighet du äger tillsammans med någon måste du gå den juridiska vägen, alltså via tingsrätten. Men han kan inte motsätta sig en försäljning i längden. Det blir bara dyrare och svårare och på det förlorar ni ju båda pengar. Man kan alltså inte tvinga någon att äga en fastighet om man vänder på det.
  • Anonym
    Båda sakerna är sanna. För att sälja en fastighet du äger tillsammans med någon måste du gå den juridiska vägen, alltså via tingsrätten. Men han kan inte motsätta sig en försäljning i längden. Det blir bara dyrare och svårare och på det förlorar ni ju båda pengar. Man kan alltså inte tvinga någon att äga en fastighet om man vänder på det.
    Men var i jordabalken hittar man det att man kan tvinga igenom en försäljning så länge priset är skäligt?
  • Anonym (skillsmässa)

Tack för era svar. Det är svårt att sälja hus nu så oavsett vilket så kommer det att ta tid verkar det som. Jag står inte ut...

• Anonym (Brottsoffer?)

Jag gifte mig 2006 med en icke-svensk medborgare. Hon kom hit i oktober och hade enbart sina egna kläder plus plagg hon köpt för mina pengar och för min räkning. Hennes bidrag till boets uppbyggnad har alltså varit noll. Under vårt äktenskap har jag, med något enstaka undantag, stått för alla våra utgifter, underhåll, drift och förbättringar av fastighet, bil, telefon, el, värme, bussbiljetter, ja, allt som har med uppehället att göra, oavsett hon har haft inkomst eller inte! Hur skulle hon då på något sätt kunna göra anspråk på giftorätt till halva fastigheten och/eller lösöret????? Hon har ju inte bidragit med någonting, medan jag ensam har stått för alla kostnader. Hon flyttade in i ett färdigt bo, som jag redan hade köpt och ägde till 100%

• Anonym
    Anonym (Brottsoffer?) skrev 2012-03-05 15:25:19 följande:
    Jag gifte mig 2006 med en icke-svensk medborgare. Hon kom hit i oktober och hade enbart sina egna kläder plus plagg hon köpt för mina pengar och för min räkning. Hennes bidrag till boets uppbyggnad har alltså varit noll. Under vårt äktenskap har jag, med något enstaka undantag, stått för alla våra utgifter, underhåll, drift och förbättringar av fastighet, bil, telefon, el, värme, bussbiljetter, ja, allt som har med uppehället att göra, oavsett hon har haft inkomst eller inte! Hur skulle hon då på något sätt kunna göra anspråk på giftorätt till halva fastigheten och/eller lösöret????? Hon har ju inte bidragit med någonting, medan jag ensam har stått för alla kostnader. Hon flyttade in i ett färdigt bo, som jag redan hade köpt och ägde till 100%

Att gifta sig innebär att man ger varandra hälften av allt man har och tjänar tills man är skild - om man inte skrivit äktenskapsförord. Bodelningar kan bli djävligt trista och dyra, jag vet...
  • Anonym

alltså, gifter man sig så är man väl införstådd med att allt blir delat mellan makarna??? sen är det trist om du betalat hela hennes liv men det spelar ingen roll tyvärr. därför ska man vara försiktig med att göda parasiter, det svider alltid i slutet..
  • Åsa
    Anonym skrev 2009-08-07 22:43:26 följande:
    Kvarsittningsrätt innebär endast rätten att bo kvar i den gemensamma bostaden fram tills man gör bodelningen.

När man gör bodelningen så delar man skulder och tillgångar. Då får en av er lösa ut den andre ur huset eller så får ni sälja huset och dela på ev. vinst. Men du kan inte sälja huset utan hans medgivande bara för att du skulle få kvarsittanderätt.

Jag uttalar mig inte i frågan om huset. Vill dock förtydliga "sälja huset och dela på ev vinst" vilket kan uppfattas fel.

Vid bodelning dras vars och ens skulder från vars och ens egendom.  Från detta dras vars och ens skulder. Eventuellt överskott läggs till "överskottspotten" som delas på mitten. Det belopp som hamnar på vars och ens del täcks i första hand ur den egna egendomen.

Om maken i det här fallet har stora skulder är det dock fullt möjligt att de äter upp hans tillgångar. I så fall går han in i bodelningen med 0 tillgångar (dock aldrig med ett minus - ev underskott står kvar på honom själv). Om då TS står på plus efter att henns skulder avräknats från hennes tillgångar så blir det  hennes "plus" man delar på mitten. 
       I ett sådant fall kan det bli så att det bara blir TS del av huspengarna makarna kommer att dela på.
  • Åsa
    /.../Hur skulle hon då på något sätt kunna göra anspråk på giftorätt till halva fastigheten och/eller lösöret????? Hon har ju inte bidragit med någonting, medan jag ensam har stått för alla kostnader. Hon flyttade in i ett färdigt bo, som jag redan hade köpt och ägde till 100%

Alla tillgångar som inte är enskild egendom ingår i ev bodelning. Vill man inte ha det så får man skriva äktenskapförord. Möjligen kan detta jämkas något vid ett äktenskap som varat mycket kort tid.(Betydligt kortare än sex år.)
Svar på tråden Besittningsrätt