• Ellatösen

Barn kalas- vad bjuder man på?

Tösen fyller 4 i sep och vi tänkte ha kalas då hon får bjuda sina vänner. MEN vad bjuder man på?? Har varit på ett där fick vi frallor- lek- glass-lek-hem.

Tänkte att det ska komma troll från skogen och bjuda på glass men de små liven behöver väl ha nåe mer?

När är lämplig tid att börja? Tänkte att kalaset skulle vara en lördag kan man bjuda in till 11 eller ska de börja vid 13 istället så de flesta hinner äta lunch hemma??

Vi är lite av sju sovare och kliver vanligen upp omk 9 så 13 skulle passa oss bättre tror jag el kankse 14?!

Hur länge håller kalas på??

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Barn kalas- vad bjuder man på?
  • SIN74

Här har kalasen varierat mellan 2 och 3 timmar. Vi har kört lite olika men stora tjejen vill ha tårta på sina kalas så det har det varit i olika former och så någon form av godis tex fiskdamm.

• AnnaKlara

Jag tycker att lunchkalas är en rätt bra idé, dels tar t.ex korvgrillning upp en del tid och dels orkar de inte så mycket sötsaker sen. Korvgrillning + glass + liten godispåse i fiskdamm räcker gott och väl! Ja och dricka förstås.

Kalas håller på i max två timmar. Trust me dessa två kommer kännas som två ÅR.

• ia25

När Maja fyllde fyra nu i Juli så hade vi kalas mellan 13-15. Ganska lagom tid. Maja fick öppna sina paket i den takt gästerna kom. Sen fikade vi, Maja fick välja så det blev marsipantårta, kladdkaka, brysselkex med rosa socker och sen saft att dricka. Fikat var över på cirka 15 minuter. Sen gick alla barn ut och lekte. Halv 3 hade vi fiskdamm, de fick tablettask, klubba, godishalsband, ballong och partytuta (det blev ett väldans liv med 17 barn som tutade samtidigt ) Klockan 3 var det klart och över

• Messy

Jag har några st barn o de har vart kalas här i omgångra o även de har varit på kalas i sin tur o oftast é de fortfarande de traditionella
    Korv m bröd, glass el tårta ibland bullar/kakor osså o massa lek o tillslut när de går så blir de fiskedam enkelt o fortfarande uppskattat. O de flesta har 2timmar tror jag!

Men vi har haft lite skoj här min 5åring fick bestämma sj då han valde små pizzor ja bakade o glasstårta o de fick leta efter godispåsarna...

O när min 4åring fick bestämma blev de grillspett me korv,köttbullar o äpple o muffins me glasyr o strössel o samma med godispåsarna...

På kalasen va de både pojkar o flickor.. Men måste ju bara säga att muffinsen gick riktigt bra hem hos flickorna de sa att de va små prinsessbakelser =)

Hoppas du fått lite hjälp på traven du kan mer el mindre komma på vad som hellst bara din flicka é nöjd så har du gjort ett kanon jobb! Lycka te!!

• melker03

Våra barnkalas börjar alltid klockan 10. För de lite mindre barnen slutar de 12 och from 5- årsklaset har de slutat klockan 13. Jag tycker att det är lite svårt att hinna på bara två timmar. Väldigt stor del av tiden går då åt till att äta och barnen får inte så stort utrymme till fri lek, vilket jag tycker är lite trist.

Fördel förmiddagskalas:
    * barnen är utvilade när de kommer =det blir mindre stökigt på kalaset
    * ditt barn behöver inte vänta så länge på att kalaset ska börja - det blir mindre stökigt innan kalaset
    * ni själva och gästerna behöver inte vika hela dagen till kalas. Peronligen avskyr jag när kalasen börjar någon gång på eftermiddagen (typ 13, 14, eller 15). Det leder bara till att dagen hackas sönder och man hinner inget varken före eller efter.

Vi brukar börja med lite fri lek och sen öppnar födelsebarnet sina presenter. Då brukar alla barnen sitta i en ring och ett barn i taget hämtar sin present och lämnar över den till födelsebarnet. Då ser alla vad alla har gett bort, det blir lugnt och trevligt och ibland vill någon av de små gästerna förklara varför de valde just den presenten.
    Efter presenterna brukar vi leka något gemensamt. De vuxna (om det finns några sådana som stannat kvar) brukar vara med och det brukar barnen uppskatta. Kan vara typ Björnen sover eller något liknande.
    Dags för mat. Det blir som en tidig lunch och man kan tex bjuda på korv och bröd eller mos, hamburgare eller hemlagad pizza. Lite fri lek igen. Tårta eller glass och godispåse. Godispåseöverlämnandet kan vara tex fiskdamm eller skattjakt. En gång kom tomten i augusti. Det tyckte barnen var kul och lite konstigt...

Jag brukar alltid skriva på inbjudan att vi bjuder på lite mat och tårta. Då kommer alla lagom hungriga och föräldrarna vet ungefär vad de kan vänta sig.

• Elli47

Vi har bl a haft varmkorv och bröd, frukt, tacobuffé... beror lite på ålder och vad barnen gör annars och vilken tid kalaset är! Har brukat skriva in "menyn" på inbjudningskorten så folk vet vad som väntas!

• astalacasta

Jag tycker att den ideala tiden för ett barnkalas är 14-16.

Alla hinner äta lunch hemma innan, eventuella småsyskon hinner sova middag innan, och ingen hinner bli sådär ultragrinig som många barn kan bli sent på eftermiddagen.

Vi brukar bjuda på fika med tårta och kakor, och även ha ett litet bord i barnhöjd stående framme med popcorn, salta pinnar och lite plockvänlig och inte alltför kladdig frukt (druvor, äppelklyftor, päronklyftor).

Ett år gjorde jag även smörgåstårta, vilket var uppskattat av föräldrarna, fast för barnen är det ju ändå att få leka med varandra och få med sig en fiskdammspåse som är det viktigaste, så vad man bjuder på till fikat bryr de sig inte så mycket om.

• Ellatösen

Tack alla som svara. Ja nu har jag fått lite ideér.

Mina syskon 18,16 å 14 år ska klä ut sig till troll och komma med paket samt galss el godis till alla barn. Dessa troll har min dotter träffa ett fler tal ggr under skogs promenader, svamp plockning mm Kompisarna träffa dem då vi haft korvgrillning och peppearkaks bak, vid dessa tillfällen har det varit mye uppskattat...

Håller med om arr kalas som börjar på em hackar sönder dagen, men som nån skrev hinns de me middas sovning o lunch hemma...

Våfflor kanske skulle falla i smaken...

Tänkt det kunde vara bra att skriva ut menyn.

• mamlan

Min 4 åring hade sitt första kalas i år, vi började kl 13 höll på till ca 15. Rätt lagom tid. Först öppnade hon paket eftersom de kom, sedan fika, maränswiss, chokladbollar och saft. Sedan lekte de och innan barnen började gå hem hade vi fiskdamm, alla fick där varsin liten godispåse. Kom i håg att kolla eventuella alergier innan. Hade även bakat en sockerkaka till eventuella medföljande föräldrar, då alla barn inte vågar stanna själva ibland. Var bra eftersom två föräldrar blev kvar hela kalaset.

• fritzie76

Vi ska ha barnkalas för första gången i helgen, vår son är 4 år. Vi har satt tiden 13-15.

Funderar lite på vad vi ska bjuda på. Kanske först korv, lite lek och sen glass. Eller det blir för mycket??

Vi ska vara i en festlokal med idrottshall så det blir ju där som barnen får leka. Där är ju inga leksaker men bollar och mattor. Vi tänkte ha någon ordnad lek men har inte riktigt bestämt vilken än. Har ni något förslag?? Kanske sätta svansen på grisen och kasta prick på nallar på ett bord??

Jag tycker det är svårt att beräkna hur lång tid allt tar. Barnen äter väl ganska fort kan jag tänka....

• Lysmasken

Min dotter var på barnkalas för en 1 månad sen. Började runt 14-16.45

Då hade dom stekt en hel del korv & fullkorns bröd, nästan ingen av barnen åt brödet.
    Sen stod dom å gjorde marängtårta ,med mousse i, glass samt färsk frukt i, INGA BARN ville ha det utan vanlig glass ist.

Sen fick dom en liten godis påse med sig hem.

Dom hade inte talat om att dom skulle bjuda på korv. Alla ungarna hade ju redan ätit middag.

Så tips från mig är:

Inga fullkorns bröd
    Ingen marängtårta
    Å för jösse namn skriv på inbjudnings kortet om det serveras lite korv m bröd el fika, så man vet vad man ska ge sitt barn innan

• fritzie76

Hm har inte skrivit på inbjudan att vi ska ha korv...då kommer kanske alla mätta...Inte lätt när det är första kalaset och tänka på allt.

Känns lite lite att bara bjuda på glass och saft faktiskt...skulle gärna vilja ha korv också men vi ska kanske tänka om.

Svar på tråden Barn kalas- vad bjuder man på?