Barn kalas- vad bjuder man på?
Våra barnkalas börjar alltid klockan 10. För de lite mindre barnen slutar de 12 och from 5- årsklaset har de slutat klockan 13. Jag tycker att det är lite svårt att hinna på bara två timmar. Väldigt stor del av tiden går då åt till att äta och barnen får inte så stort utrymme till fri lek, vilket jag tycker är lite trist.
Fördel förmiddagskalas:
* barnen är utvilade när de kommer =det blir mindre stökigt på kalaset
* ditt barn behöver inte vänta så länge på att kalaset ska börja - det blir mindre stökigt innan kalaset
* ni själva och gästerna behöver inte vika hela dagen till kalas. Peronligen avskyr jag när kalasen börjar någon gång på eftermiddagen (typ 13, 14, eller 15). Det leder bara till att dagen hackas sönder och man hinner inget varken före eller efter.
Vi brukar börja med lite fri lek och sen öppnar födelsebarnet sina presenter. Då brukar alla barnen sitta i en ring och ett barn i taget hämtar sin present och lämnar över den till födelsebarnet. Då ser alla vad alla har gett bort, det blir lugnt och trevligt och ibland vill någon av de små gästerna förklara varför de valde just den presenten.
Efter presenterna brukar vi leka något gemensamt. De vuxna (om det finns några sådana som stannat kvar) brukar vara med och det brukar barnen uppskatta. Kan vara typ Björnen sover eller något liknande.
Dags för mat. Det blir som en tidig lunch och man kan tex bjuda på korv och bröd eller mos, hamburgare eller hemlagad pizza. Lite fri lek igen. Tårta eller glass och godispåse. Godispåseöverlämnandet kan vara tex fiskdamm eller skattjakt. En gång kom tomten i augusti. Det tyckte barnen var kul och lite konstigt...
Jag brukar alltid skriva på inbjudan att vi bjuder på lite mat och tårta. Då kommer alla lagom hungriga och föräldrarna vet ungefär vad de kan vänta sig.