• Stina1982

Hur ofta bör man känna fosterrörelser i vecka 18?

Hej!

Jag undrar om det är normalt i denna vecka (18) att känna av bebisen ganska mycket ena dagen och andra dagen inte känna något alls? Jag vet att den kan ändra läge och så i magen, men man blir ju ändå lite fundersam...

Hur har ni andra det? Berätta gärna!!

• Svar på tråden Hur ofta bör man känna fosterrörelser i vecka 18?
  • Miss Maya

Ja, det är inget konstigt, det är så tidigt i graviditeten fortfarande. Från vecka 25 ska du känna bebisen varje dag.

• karinagumman

stod på en sida jag läste nyss att det kan ta veckor mellan fosterrörelserna nu (v18) och alla har ännu inte känt ngt...

• gympatjej

Jag kände inget förrän efter v.20 i min första graviditet. Den här graviditeten kände jag första rörelsen i v.19, men absolut inte regelbundet. Nu i v.25 så känner jag av bebis varje dag!

• Agamemnon

Som förstföderska är det inte ovanligt att inte känna något tills v. 22, 23 (jag kände första rörelserna i v. 21). Fr.o.m. v. 27 har jag för mig bör man känna något varje dag. Är lite osäker på veckorna men något sånt är det så om du inte känner något regelbundet i v. 18 är säkert helt ok.

♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Jolliver

Jag kände inga rörelser alls förrän 21+5 tror jag det var, sen dess har jag känt varje dag.

**BF 3 september 2009**
  • Zinzie

I början beror hur mycket man känner väldigt mycket på hur fostret ligger. Om du är i vecka 18 kanske du känner jättemycket en dag när den sparkar rakt framåt och inte ett dugg nästa dag när den sparkar dig i ryggen.

Så att det varierar från dag till dag är helt, helt normalt.

• Missäy

Får man lägga in en fråga?
    Är i v23 och nu verkar min i magen har gått från väldigt livlig till väldigt väldigt lugn men kanske bara någon svag buff en-två ggr om dagen. Kan det vara vanligt eller?
    Huvudsaken är väl kanske att man känner något överhuvudtaget, tycker bara det är lite suspekt att gå från väldigt livlig till knappt något alls?

• Fridafin
    Missäy skrev 2009-08-09 09:09:53 följande:
    Får man lägga in en fråga?Är i v23 och nu verkar min i magen har gått från väldigt livlig till väldigt väldigt lugn men kanske bara någon svag buff en-två ggr om dagen. Kan det vara vanligt eller?Huvudsaken är väl kanske att man känner något överhuvudtaget, tycker bara det är lite suspekt att gå från väldigt livlig till knappt något alls?
    Din bebis är ju så liten ännu att den kan ligga så att du inte känner av den alls nu, mer än ngn puff och sådär. Så resonerade iaf jag när jag var runt v 22-25. Jag kände öht min bebis ganska sällan omkring de där veckorna.
  • LilaRos

Jag kände nästan varige kväll i vecka 18. Men ibland kunde det gå två kvällar utan minsta lilla känningar.

Nu i vecka 20 känner jag varige dag och flera gånger dagligen.

• Hanniz84

jag kände inte min bebis alls i v18

BF 22juli *Längtar*
  • Iya Akintunde

Med min son så kände jag från v. 20 och inte alls varje dag. Nu med mitt andra barn så kände jag första gången i v.17 och har de senaste dagarna känt varje kväll, men jag tror det beror på sin egen position också och om man kan känna vad som är fosterrörelser och inte.

• Poison82

Tur här är folk som skriver att dem INTE kännt nått i vecka 18 annars hade jag blviit orolig :)

• Stina1982

Det verkar vara väldigt olika! I bland är det svårt att veta om det verkligen är bebisen jag känner, eller om det är tarmarna som spökar!?

• Hannes

Jag går in i vecka 19 idag och jag känner lillen varje dag:)
    Sambon kände första sparken förra måndagen:)

Det är nog olika från person till person.
    Lycka till med graviditeten:)

• JennyPaulina

det är så olika. Min bebis e super-mysko. Ibland håller den på o prasslar o har sig flera ggr om dagen. Sen kan den vara stilla länge. Eller så att jag inte känner av den. Veckor 14-18 ungefär så kändes den av bara några ggr, men hade känt fladder innan. Just nu e jag glad för bebis varit aktiv igår och magen har vuxit, snart måste jag byta till ett längre gummiband.

En bekants bebis fastnade i vecka 30 ungefär o rörde sig just inte alls. BM sa att det inte var farligt, annat än att den måste lossna så den kommer ut sen.

• Floff

Min BM sa att det inte är förrän från och med vecka 26 som man bör känna rörelser varje dag. Så stressa ner

• Joujou89

Jag har känt sparkar i en vecka nu, är i v 18+5, & jag har känt sparkar varje dag då, utom en, & den dagen var jag jätte orolig men det är tydligen jätte vanligt.

Svar på tråden Hur ofta bör man känna fosterrörelser i vecka 18?