• Sencha

Brukar din majonnäs skära sig?

I recept på majonnäs brukar det stå om hur viktigt det är att alla ingredienserna har samma temperatur och hur noga det är att bara tillsätta oljan droppvis i början. Det brukar dessutom ibland finnas tips om hur man ska rädda såsen om den skurit sig.

Ibland orkar jag bry mig om det där, men oftast så kommer jag på det för sent och har inte tid/lust att bry mig om att låta sakerna få samma temperatur, och jag är inte överdrivet noga när jag tillsätter oljan heller. Vispar ordentligt och så, men ja, ni fattar.

Ändå kan jag inte minnas att det nånsin skurit sig för mig.

Är det bara jag som har en ryslig tur?

(Nej, jag gör inte majonnäs jätteofta )

0401 & 0807
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brukar din majonnäs skära sig?
  • Saskia

Aldrig sen jag började göra den för hand. När jag gjorde den i matberedare skar den sig alltid.

• Sencha
    Saskia skrev 2009-08-09 14:34:16 följande:
    Aldrig sen jag började göra den för hand. När jag gjorde den i matberedare skar den sig alltid.
    Ah. Jag gör alltid min för hand. Eller, jag har gjort med stavmixer en gång, tror jag, för någon sa att det var bra, men jag tyckte den blev väldigt märklig.
    0401 & 0807
  • Avoria

Varför den skär sig beror mestadels inte på tempen utan på hur snabbt man häller i oljan.

• Fjällräven

Kör med elvispen på lägsta nivån, och det funkar jättebra! Blir tröttsamt å vispa för hand

• näradig

har hänt en gång jag gör majjo nästan varje dag och har gjort i många år. svarade aldrig (fast det är ju då inte helt sant)

• Hannathu

har hänt två gånger

men ena gången var det pga att den som ville vara snäll och hjälpa till vräkte på i princip all olja direkt....

och andra gången vet jag inte men det var lätt fixat - bara att bottna med en ny äggula och dra i det spruckna i småportioner först sen mer och mer

jag gör alltid för hand om jag ska göra lite eller elvisp om jag ska göra mer och ska jag göra mkt så blir det vispskålen i assistenten

Svar på tråden Brukar din majonnäs skära sig?