• que

Ramlösa farligt för barn under 7år??

Vi brukar dricka ramlösa ist för läsk typ fanta cocacola mm.
    Men läste nu på ramlösan att de står.
    Naturligt mineralvatten,kolsyrat och smaksatt med aromämnen av skogshallon.
    Innehåller mer än 1,5mg fluorid per liter,bör EJ intas regelbundet av barn under 7år.

Jag brukar ju som sagt ge mina de som är 3år och en snart 6år!

är de farligt?

• Svar på tråden Ramlösa farligt för barn under 7år??
  • udda3

här dricks det också ramlösa till maten. framförallt nu under sommaren. mkt bättre än läsk. våra är 3 och 5 år också.. tror inte det är farligt

• carola1977

Vad är det för fel på vanligt vatten? Jag tror inte att det är nyttigt för någon med för mycket mineralvatten.

• lurv

Alla ramlösa innehåller inte lika mycket mineraler så en del är OK för barn under 7 år att dricka.

• Sofia

varför inte köpa en sodastream och göra eget kolsyrat vatten istället..

• udda3

när det är varmt å de svettas behöver de mineraler och salt. i måttliga mängder så klart.. men till maten i bland

• zummar
    Sofia skrev 2009-08-09 20:37:44 följande:
    varför inte köpa en sodastream och göra eget kolsyrat vatten istället..
    men jag har hört att kolsyrat vatten inte är helt bra för små barn heller. Har dock ingen stark grund bakom detta,( bara något jag hört av en vän som lika gärna kunnat mena typ ramlösa eller liknande.)

Nån som hört något om detta?!
  • Sofia
    zummar skrev 2009-08-09 20:40:23 följande:
    men jag har hört att kolsyrat vatten inte är helt bra för små barn heller. Har dock ingen stark grund bakom detta,( bara något jag hört av en vän som lika gärna kunnat mena typ ramlösa eller liknande.) Nån som hört något om detta?!
    ramlösa är ju kolsyrat vatten....
  • fruis

Mina barn får dricka Ramlösa ibland och inte tror jag att det är så farligt. De dricker ju inte flera liter om dagen precis. Att dricka 2-3 flaskor om dagen är kanske inte nyttigt men jag vet inte om det finns barn som gör det?

• zummar
    Sofia skrev 2009-08-09 20:42:01 följande:
    ramlösa är ju kolsyrat vatten....
    eh ja, men det är ju lite skillnad på Ramlösa och att göra från dricksvattnet i kranen...eller?!
  • mrskensington

Om jag har förstått saken rätt så är kolsyran dålig för tänderna (det läste jag här på fl för något år sen, het debatt som det alltid blir:)), men jag vet inte hur mineralerna påverkar kroppen.

• que

ok tack alla för svar

Nån fråga varför vanligt vatten inte duger?? de gör de dom dricker de oxå..men nu på sommare och blir de lite extra m ramlösa ist för läsk...och lite festligare till maten.. men som nån skrev dom dricker ju inte flera liter om dagen..
    dricker inte ens upp 1,5literpå en dag.fast vi alla dricker ur den.. och ta alla som svarat nu är jag lite lugnare
    en egen sodastreamer vore nåt tack för tipset

• tinna123

Jag tror inte att det är farligt att dricka det då och då, men att dricka det dagligen eller flera ggr /vecka kan innebära att barnen får förmkt fluor och det kan orsaka vita fläckar på tänderna dvs skador på tänderna.

• Lilla o

Hej!
    Mineralvatten typ ramlösa, Loka mfl. är inte nyttigt pga att de innehåller salter. vet inte exakt mängderna men vi brukar rekommendera vuxna att inte dricka mer än 0,5 l mineralvatten/dag, jobbar inom sjukvården och vid flera sjukdomar kan för hög saltnivå påverka sjukdomen negativt, exv njursjukdom eller hjärtsjukdomar.

Av samma anledning tycker inte jag att bör ge sina barn mineralvatten i större mängder. Dock bra vid magsjuka då man behöver korrigera saltbalansen, men även där finns en maxnivå då det istället kan bli till det sämre.

Tips, var försiktiga med salt och mineraler och tänk om inte annat på miljön och köp en kolsyremaskin och kolsyra vanligt vatten hemma, smaksätt med det ni tycker om. Men visst är väl mineralvatten bättre än läsk.

• sweetfia

bara läst ts, anledningen till att barn inte ska dricka det regelbundet är pga alla salter

Svar på tråden Ramlösa farligt för barn under 7år??