• leias

Automatkörkort, är ni nöjda?

Jag har lite funderingar på automatkörkort av olika anledningar.

Ni med automatkörkort:

Har ni ångrat er?
    Tog det många körlektioner?
    Varför valde ni det om ni vill berätta?
    Vad har omgivningen sagt?

Jag vet att många är emot det och inte förstår varför. Men det vill jag inte diskutera i denna tråd utan jag vill veta hur de som tagit det är nöjda eller inte.

• Svar på tråden Automatkörkort, är ni nöjda?
  • Culete

Puttar lite for traden.
    Jag vill sjalv ta automatkorkort ifall jag orkar pallra mej till Sverige for det.
    Har verkar det tyvarr inte finnas men kan jag undvika "pinnen" vill jag verkligen det. Noll intresse av bilkorning egentligen och pinnen verkar mest stora.
    Anda tankt ha automatare sen ju...

• Alorna

Jag kör automat, vill inte köra något annat, men tog körkort för manuell ändå för att ha alternativet att kunna köra alla bilar. När man väl har fått in snitsen så är det inga problem med en manuell växellåda även om jag undviker det nu.
    Tog ca 7 lektioner innan jag gjorde min uppkörning. och klarade mitt körkort på strax under 8000 kr.
    Men jag rekommenderar att ta ett körkort för manuell, annars blir man lite begränsad.

Sorry vet att du inte ville ha en diskussion om saken.

• Qaroliine

När jag var 18 och skulle ta kortet var jag hysteriskt arg på allt som hade med växelspakar och dragläge att göra. Jag var 100% säker på att jag inte kunde lära mig köra en bil med växelspak så jag försökte smita igenom med att få ta automatarkort. Men eftersom mina föräldrar betalade så bestämde dem och det är jag glad för idag.
    Jag tog en himla massa körlektioner på körskolan och fick mitt körkort!
    Jag kommer alltid vara glad över att jag kan köra både och, så jag slipper vara begränsad. Men än idag föredrar jag automatare även om jag tyvärr inte äger någon

• MissCA

Jag ville oxå ha automat körkort, vägrade köra en manuell bil, men sen när ja började på körskolan så körde jag manuell bil iaf, och nu vägrar jag o sätta mig i en automat ist, för att ja inte vet hur dem funkar, när man lärt sej manuell så e de toppen!
    och som tidigare skrev, man blir bra begränsad med bara automatkort, och ska inte starta nån disskution..=)

• Alvira

Jag är jättenöjd! Kan ju köra någorlunda med manuell, men valde att ta med automat, då jag flyttade till en by med icke existerande kollektivtrafik och var tvungen att ha kortet SNABBT.
    Jag tog inte många körlektioner alls.

Jag älskar att köra min automat och känner mig inte alls hågad att ha manuell. Hittills har jag inte känt mig begränsad, men skulle jag göra det så är ju det en senare fråga, om jag då skulle välja att köra upp för manuell.

Omgivningen har inte sagt något alls, då de vetat om varför jag valt automat, däremot har jag inspirerat en del andra att välja automat, som från början inte velat ta körkort alls.

• Trynträ

Om alternativet är att inte ta körkort alls så är ju automat att föredra men jag skulle inte välja det p g a att vissa företag har företagsbilar som inte är automat och då förväntas det ju att man kan köra och får köra manuellt växlade bilar. Man blir liksom lite låst med automatkörkort. De brukar väl dessutom dra mer soppa de bilarna tror jag.

Sen finns det färre automatbilar på begagnatmarknaden om man är ute efter att köpa en bil. Jag skulle hellre låta körkortet ta lite tid så man lär sig växlingens grunder för kan man det så har man ju så mycket större valmöjligheter. Dessutom är det rätt skojigt och omväxlande att växla lite då och då. Hehe. Fast om man bor i storStockholm är det säkert att föredra att köra runt med automat p g a alla bilköer men där kanske man inte bor hela livet.

• Alorna

Usch i storstan är det jäkligt bekvämt med automat, men tusan vad dom drar bensin. Min drar 1,5 liter direkt vid kallstart och sedan 1 liter milen när jag kör runt i tätort. Men min bil är ju en Volvo kombi av något äldre modell så jag visste ju att den drar mycket när jag köpte den.

Svar på tråden Automatkörkort, är ni nöjda?