• meya

Vad använder ni för "vardagsporslin"?

Vi är i behov av nya tallrikar, glas och egentligen även bestick... Är förälskad i Matteus-porslinet, men eftersom det är ganska skört så vill jag inte använda det till vardags, utan det får bli till fest
    Vad använder ni andra till vardags?
    Glasen behöver ju också bytas ut och jag började samla på Iittalas Kartio-glas, men jag tycker att de är för klumpiga då det är både vuxna och små barn som ska dricka ur dem. Något annat förslag kanske??
    Är det någon som vet var det finns schyssta bestick till bra priser så hojta gärna till!
    Hoppas på att få massor av idéer nu

• Svar på tråden Vad använder ni för "vardagsporslin"?
  • eec82

vi använder lite olika, höganäs mestadels. Sedan sitg lindbergs berså. Dricksglas har vi 3 olika sorter från iittala. :) Olika storlekar beroende på vad vi känner för. Små till barn. Bestick har vi bara anders petter tror jag de hette från cervera. :)

• SaraoAlbin

Min bror köpte bestick på Lagerhaus. Riktigt snygga faktiskt.

• SaraoAlbin

Vi kör IKEAglas och tallrikar, bestick inköpta på DUKA men minns inte namnet, muggar är Höganäs

• Felice

Vi har höganäs tallrikar till vardags. Inga jag rekomenderar... Tunga, blir lätt kantstötta och blir snabbt repor i.
    Glasen är iittalas kartio 40cl. Dom älskar jag + att de tål väldigt mycket. Kan du inte köpa några i 21 cl storlek till barnen?

• eec82
    önskar07 skrev 2009-08-09 21:25:34 följande:
    Vi har höganäs tallrikar till vardags. Inga jag rekomenderar... Tunga, blir lätt kantstötta och blir snabbt repor i. Glasen är iittalas kartio 40cl. Dom älskar jag + att de tål väldigt mycket. Kan du inte köpa några i 21 cl storlek till barnen?
    haha jag älskar mitt höganäs kanse beror på vilkn färg man har. Jag har vossblå å olivgröna har inga repor som syns eller blivit kantstötta. Handdiskar kanske påverkar vad vet jag. *ler* Skulle använda maskin om jag hade.
  • meya

Men blir inte Höganästallrikarna sådär så att de "skriker" när man skär i dem? (vem skulle inte göra det förresten )

• Felice
    eec82 skrev 2009-08-09 21:28:41 följande:
    haha jag älskar mitt höganäs kanse beror på vilkn färg man har. Jag har vossblå å olivgröna har inga repor som syns eller blivit kantstötta. Handdiskar kanske påverkar vad vet jag. *ler* Skulle använda maskin om jag hade.
    Det kan vara jag som är allmänt klumpig också {#lang_emotions_smile}. Men det här med repor är ju ett kännt problem de har. Iof finns de nu i vit glasyr, de borde tåla mer.
  • eec82
    meya skrev 2009-08-09 21:31:14 följande:
    Men blir inte Höganästallrikarna sådär så att de "skriker" när man skär i dem? (vem skulle inte göra det förresten )
    haha ja vem skulle inte de utan bedövning. Nja reagerar inte på de men kankse är för mina föräldrar haft värre tallrkar som verkligen skrek! El om de har med besticken man har til vad vet jag. Ingen expert, haha.

Fnns så mycket fint porslin, önskar jag hade större el fler skåp.
Svar på tråden Vad använder ni för "vardagsporslin"?