• meya

Vad använder ni för "vardagsporslin"?

Vi är i behov av nya tallrikar, glas och egentligen även bestick... Är förälskad i Matteus-porslinet, men eftersom det är ganska skört så vill jag inte använda det till vardags, utan det får bli till fest
    Vad använder ni andra till vardags?
    Glasen behöver ju också bytas ut och jag började samla på Iittalas Kartio-glas, men jag tycker att de är för klumpiga då det är både vuxna och små barn som ska dricka ur dem. Något annat förslag kanske??
    Är det någon som vet var det finns schyssta bestick till bra priser så hojta gärna till!
    Hoppas på att få massor av idéer nu

• Svar på tråden Vad använder ni för "vardagsporslin"?
  • SuzR

rörstrand tallrikar. vi har ett annat sett som är mer till fest men dom måste man diska för hand så det blir så att rörstrand får bli till fest också..vita med blommor på från sambons hushåll men dom är helt ok.

• Choklad och Nötter

Här blandas det lite hej vilt. Men oftast kör vi på Mateustallrikar till vardags, dom släta. Glas från Ikea eller Lagerhous.
    Annars avänder vi ibland en gammal servis från Gustavsberg som är väldigt vardaglig.
    Till te använder vi muggar från Lexington som är tjocka och tåliga.
    Till whisky och drinkar använder vi glas från Orrefors.

Har ingen komplett finmiddags-servis, men funderar på någon från Rörstrand.

• mrs holiday

Vi har benvita Höganäs tallrikar, de rekommenderar jag INTE! Tråkigt att så dyra tallrikar blir repiga och kantstötta så fort... Sen har vi klarblå melerade från en lågprisaffär, de har hållit sig i perfekt skick i måååånga år! Så nu tänker jag byta ut mina Höganäs tallrikar till några billiga tallrikar så fort jag kommer till skott!

Glas från IKEA, deras 365 PS-serie eller vad den heter, de trivs vi jättebra med.

Bestick från Åhléns, modell Jenny, också jättebra och finns i många modeller (även dessertskedar, uppläggningsbestick osv) samt går att köpa styckvis.

• BlommyNess12

ikeas servis motto, 5 kr tallriken, haha, fick jag när jag flyttade hemifrån i present..
    Silverbestick från NK, och glas, också från IKEA 6-pack för 19:- de är stora och fina.

• BlommyNess12

muggarna är ett snyggt ihopplock från sambons ungkarlslya och saker som "världens bästa syrra" som man samlat på sig genom åren..

• Zixi

Har jätte-snyggt porslin med matchande bestick från Lagerhaus, både till vardag och fest

• SuzR

jaha bestick och glas också..ok då har vi en massa kosta boda glas och en hel del annat som jag har ärvt. silver bestick med deras initialer ingraverat och sen lite George Jensen bestick och nåt annat jag inte vet vad det är. vi andvänder detta lite när som helst.ittala glas har vi med

• Pyttismamman

Vi använder Rörstrand Swedish grace till vardags, de gröna är så fina! Har diskats både i maskin och för hand men inga repor eller skador.
    Vi har även kaffemuggar i samma serie som är jättegoda att dricka ur, lagom tjocka.
    Bestick har vi ikeas dragon (tror jag de heter) och glas har vi en salig blandning :)

• L E A

Vi blandar lite olika, beror på vad vi äter. Men jag älskar mest vår svartvita servis från indiska. Alla tallrikarna är det olika mönster på, skålarna lika så. Har också fyrkantiga från duka o några andra tallrikar i glas.

Dricker gör vi ur lite olika glas, några från ikea några från indiska så det är lite blandat.

har mycket höganäs också men börjar bli lite less på dom, dock inte dom sista turkosa kopparna

• Liba

Har världens rörigast servis...medvetet =)
    Några Emma tallrikar, några anemon, ett par berså, en tulpan, några agneta , 2 krokus plus lite till. Det ser likadant ut med skålarna och assietter. På glas sidan finns det nog inte ett enda som liknar det andra.... Besticken är från stockhome.
    Min sambo vill ha en helvit servis....kan bli svårt, jag älskar mina 70tals tallrikar =)

• M Y L F

Vi köpte 4 kantiga vita tallrikar på chilli en gång för 19 kr styck och dessa funkar även när vi har gäster. Inte en enda har gått sönder under åren. Kan tycka att dom är för stora, man har en tendens att lägga upp för mycket mat.

Glas har vi nog en hel drös olika för dom går ju sönder hela tiden ocn när man väl köper ca 10 nya glas så har man snart bara 3 kvar av samma sort.

Vi har köpt våra bestick via en budgivningsajt och dom är jättebra.

Ut till vårat sommarställe köpte vi vanliga Ikea bestick och dom är hur bra som helst.

• moonweb

Vi har porslin från Ikea till vardag, minns inte vad serien heter, men de är redan kantstötta och repiga efter knappt 2 år.

En sekund i taget
  • M Y L F
    moonweb skrev 2009-08-11 11:13:50 följande:
    Vi har porslin från Ikea till vardag, minns inte vad serien heter, men de är redan kantstötta och repiga efter knappt 2 år.
    Vi köpte nyligen tallrikar till vårat sommar ställe från Ikea och dom är redan repiga efter knappt 2 månader. Jag gillar dom inte så jag använder mina ärva bruna glaserade tallrikar.

Är dina tallrikar av modell oglaserade? För det köpte vi och det var ju hur värdelöst som helst.
  • Susanne905

Vi har köpt vårt på Ikea, billigt och det gör inget om det går sönder. Tröttnar ganska snabbt så det är billigt att byta ut. Har även en del Höganäs, men det är värdelöst då det flisar sig snabbt (precis som ikeas) och också behöver bytas ut.

Byter även glas ganska ofta, köper då mest ikea eller enklare varianter på cervera. Gillar att variera mig och när man ändå bara använder en servis ett par år eller så känns det onödigt att lägga enorma summor på det.

• musli

IKEA Arv tallrikar. Jättefina och inte en enda har gått sönder än iaf.

IKEA bestick, Svit, finns även som dessert-bestick med gafflar, knivar och skedar som passar utmärkt för små händer!

Glas har vi från Ilva. Ana heter de.

Till små händer har vi glas från IKEA. Reko, 9:- styck.

Hanna 050511 & lillebror bf 090919
  • Fille Fjonkan

Vi har Rörstrands Anemon. Både blå och bruna blandat. Jag är väldigt förtjust i dem. Men vi är rätt klumpiga och lyckas ha sönder dem på löpande band. Och de har blivit ganska svåra och dyra att få tag på. Så jag funderar på att inhandla en (eller snarare 2) billig, fint grön, servis från IKEA.

• meya

Tack för era svar! Jag har fått bebis sedan sist, därav min frånvaro i tråden

• Fille Fjonkan
    meya skrev 2009-08-30 23:52:07 följande:
    Tack för era svar! Jag har fått bebis sedan sist, därav min frånvaro i tråden
    Stort grattis!
Svar på tråden Vad använder ni för "vardagsporslin"?