• Anonym
    Äldre 10 Aug 11:47
    9372 visningar
    7 svar
    7
    9372

    Fertilitetsmonitor

    Har använt clearblues fertilitetsmonitor under några menscykler men den har aldrig visat max-utslag. Kan man ha ägglossning fastän den inte går upp på max? Den visar hög under ca 10 dagar.

  • Svar på tråden Fertilitetsmonitor
  • Clearb­lueexp­erten
    Äldre 12 Aug 08:48
    #1

    Hej!

    Tack för din fråga.

    Observera att saknad av Maximal Fertilitet inte nödvändigtvis innebär att du inte har haft ägglossning under cykeln. Det är möjligt att missa Maximal Fertilitet om man glömt utföra ett test för då är inte testet utfört korrekt eller om det inte är dagens första urin som används för testning. Det är också mycket viktigt att du har kontrollerat på sidorna 6 & 7 i bruksanvisningen att du är lämplig att använda Fertilitetsmonitorn.

    Ungefär en gång om året har vi inte ägglossning och det är helt normalt. Men om du är lämplig att använda Fertilitetsmonitor och har följt alla instruktioner och trots det inte sett Maximal Fertilitet i två eller flera cykler kan det vara en god idé att ringa mig så jag kan försöka ta reda på varför detta händer. Jag är tillgänglig måndag till fredag mellan 9 - 12 på 07717 90 000.

    Med vänliga hälsningar,
    Heli

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 13 Aug 19:16
    #2

    Tack för ditt svar! Ska vänta några dagar och se vad som händer, annars hör jag av mig!

  • Clearb­lueexp­erten
    Äldre 14 Aug 12:51
    #3

    Var så god!

    Jag håller tummarna för dig, annars hörs vi nästa vecka.

    Trevlig helg!
    Heli

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 14 Aug 13:55
    #4

    Vet du förresten vad det är monitorn läser av på stickorna? Går det efter strecken som blir? Normalt brukar det vara två streck på stickorna för mig, ett starkt och ett som varierar i styrka. Den här omgången visas bara ett starkt streck och inget mer. Tycker det verkar lite skumt men monitorn måste väl läsa av nåt annat för min har iaf gått från låg till hög utan att strecken ändrats. Men något max har ännu inte visats och jag är på dag 18. Fortsätter väl att testa ett tag till......

  • Clearb­lueexp­erten
    Äldre 17 Aug 14:44
    #5

    Hej igen!

    Clearblue Fertilitetsmonitor fungerar genom att upptäcka förändringar i Luteiniserande Hormon (LH) och östrogen. Det är inom de blå linjerna som det sker en reaktion mellan dessa två hormoner som finns i din urin och kemikalier som finns i teststickan.

    Intensiteten av linjerna kommer att variera under hela testcykeln då hormonerna förändras. Intensiteten av linjerna tolkas av Fertilitetsmonitorn och du bör inte försöka avläsa dem själv då förändringar i utseendet av linjerna är så subtila att de mänskliga ögat inte alltid kan upptäcka dem.

    Med vänlig hälsning,

    Heli

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 28 Aug 19:51
    #6

    Försökte ringa idag men det fanns ingen som pratade svenska när jag ringde.
    Har en liten fundering kring m-symbolen. ..Första två gångerna jag använde monitorn så blinkade m-symbolen några dagar innnan mensen men de sista två gångerna så visas ingen m-symbol. Vad beror det på? Har läst i instruktionsboken men hittar inget svar.
    Snart stoppar jag undan monitorn för den verkar inte funka iaf.

  • Clearb­lueexp­erten
    Äldre 22 Sep 16:34
    #7

    Hej igen!

    Oroa dig inte om du sällan eller aldrig ser ett blinkande "m". Det kommer inte att påverka den korrekta funktionen av din monitor. "m"-symbolen blinkar för att påminna dig om att trycka på "m"-knappen när nästa menstruation börjar, och det visar att din menstruation troligen kommer under de närmaste dagarna.

    Monitor använder information från din nuvarande och tidigare cykler för att bestämma när din menstruation förväntas. Om din cykellängd varierar kanske monitorn inte visar ett blinkande "m" vid den tidpunkt när din menstruation börjar.

    Ett blinkande "m" behöver inte visas på skärmen för att trycka på "m"-knappen.

    Jag är mycket ledsen över att höra att monitorn inte har fungerat för dig och hoppas att du kan ringa mig så kan vi se vad vi kan göra för dig. Om du har använt din monitor enligt anvisningarna i minst fyra cykler kanske det kan vara värt att skicka den till mig för dataöverföring.

    Vänliga hälsningar,

    Heli

Svar på tråden Fertilitetsmonitor