• Kya

ung moder= spädbarnsdöd

jamen nog ökar riskerna! En kropp som inte är mogen att bära på ett barn stöter ofta ut barnet innan det är fullgånget, alltså är prematurer vanligare för unga mammor. prematurer är inte färdigutvecklade och löper en ökad risk för PSD.

ska jag ta illa upp för att pojkar löper en högre risk för PSD också?

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Kya
    KossanMuu skrev 2009-08-10 12:57:14 följande:
    Lite OT, men du verkar veta en del. Är missfall också vanligare bland unga gravida?
    nej jag har då inte läst någonstans att missfall ska vara vanligare för yngre mammor. däremot är det vanligare för äldre mammor, 35+.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Kya
    JAG är BÄST skrev 2009-08-10 13:01:06 följande:
    Du skrev det jag skulle skriva.
    jag var snabb.
  • Kya
    KossanMuu skrev 2009-08-10 13:08:51 följande:
    Okej, tänkte bara på det du skrev om att en omogen kropp stöter ut barnet. Men som sagt, OT.
    en omogen kropp stöter oftare ut barnet, ja. inte embryot. en omogen kropp orkar inte med påfrestningen en graviditet innebär eftersom man inte vuxit klart. risken för havandeskapsförgiftning ökar, och risk för kejsarsnitt ökar också. eftersom kroppen inte är mogen.
  • Kya
    KossanMuu skrev 2009-08-10 13:30:07 följande:
    Tack för svaret! Mycket intressant läsning eftersom många fortfarande tror att en kvinnas kropp är gjord för att föda barn så fort man får mens.
    nej bara för att man får mens så betyder det inte att man har vuxit klart. höfterna är till exempel inte i närheten av tillräckligt mogna för en förlossning eller för att orka bära ett barn. jag fick min mens som 12-åring. min kropp hade inte mått bra av en graviditet då.

men när man närmar sig åldern 17-20 så börjar kroppen bli färdigutvecklad, och riskerna minskar för varje år.

jag pratar såklart om unga graviditeter, de som är under 18 år.
  • Kya
    Pellinell skrev 2009-08-16 20:30:13 följande:
    Jo, unga föräldrars barn råkar ut för fler olyckor, klarar sig sämre i skolan, har lägre IQ, m.m. Ni är säkert jätteambitiösa och älskar era barn, men generellt är det inte särskilt smart att skaffa barn för ung, för man är inte mogen nog att vara en bra förälder.
    och det här tog priset, helt klart den dummaste kommentaren jag läst idag... varifrån får du de här idéerna?
  • Kya
    Heliodora skrev 2009-08-22 20:24:48 följande:
    Jag har inte läst hela tråden men jag tror PSD inte har så mkt med hur vida mamman är ung eller inte. Jag tror PSD är ett medfött fel och naturens egna sätt att ta bort svaga och icke-levnads dugliga individer. (Kanske låter grymt men så e det i naturen iallafall) Det måste ju vara så eftersom det är barnet som slutar andas, inte för att mamma inte kan sköta sitt barn....eller är ung...
    nja, det stämmer inte riktigt... varför barnen slutar andas beror ofta på att de inte har utvecklats klart, att kroppen är outvecklad. det är därför psd bara existerar i några månader, och det är därför risken är större för prematurbarn och för barn till rökare. (de som har rökt när de varit gravida) de barnen har helt enkelt inte fått samma chans att utvecklas. det finns vissa säkerhetsmått man kan ta för att undvika det så långt det är möjligt. men även det säkraste barn kan dö. thats life, tyvärr.

men jag förstår hur du tänker.
Svar på tråden ung moder= spädbarnsdöd