• Dr Mupp

ung moder= spädbarnsdöd

Mia90a skrev 2009-08-13 00:28:38 följande:
    Men herregud, Unga föräldrar röker väl inte mer än en vuxen person ?, Det är väll från person till person. Och om det nu är så, så är det väll ändå upp till dom själva. Tror absolut inte det hänger i om man röker och dricker sig full en gång i månaden eller mer, Ren fakta men ändå är det väldigt nedlåtande för unga att läsa och höra något sånt! Tror det finns många äldre som tar värre hand om sina barn än unga, Jag menar bara för att man är ung så har vi ju också modersinstinkter ända från början och om inte annat så kommer dom som en självklarhet. Tycker det som ts tog upp är väldigt bra, för vi ska inte bli stämplade som dåliga föräldrar "och som ökar risken för plötsligspädbarnsdöd" BULLSHIT! Hej
    PSD är vanligare bland fattiga föräldrar, inte tar jag det som ett personligt påhopp bara för att jag räkns som fattig.

Men som vanligt blir folk arga utan att förstå vad det egentligen läser.
  • Dr Mupp
    Pellinell skrev 2009-08-17 13:14:32 följande:
    Jag vet inte om du är bekant med statistik och forskning, eller om det är vita fläckar för dig? Statistik innebär att man ser tendenser i till exempel en hel befolkningsgrupp. Om många rökare får lungcancer kan man dra slutsatsen att rökning ger lungcancer. Naturligtvis finns det både de som inte röker och ändå får cancer, och de som röker varje dag och ändå slipper cancer. MEN det finns en tendens att rökning ger cancer. Det är vad dessa siffror innebär. Alla unga föräldrar är inte dåliga, alla gamla föräldrar är inte bra, men generellt innebär större mognad bättre omvårdnad.
    Fast just statistik är ju tex nått som kräver lite kunskap för att kunna tolka och ja är man 15 så är det ju kanske inte så konstigt om man inte lärt sig tolka och förstå statistik.
  • Dr Mupp

Bara den här tråden visar ju att unga uppenbarligen har en hel del brister. Ni kanske skulle sätta er i skolbänken och läsa lite statistik, då skulle ni förstå vad som menas.

Det är ststistiskt set lite vanligare med PSD hos barn till unga föräldrar. Det betyder inte att alla barn till unga föräldrar kommer att dö i PSD eller att alla barn som dör i PSD har unga föräldrar.
    Det är statistsikt sett en sämre förutsättning att ha unga föräldrar. Det betyder inte att alla barn till unga föräldrar har sämre förutsättningar. Det betyder inte heller att de barn som har sämre förutsättningar alltid har unga föräldrar,

Men så länge ni fortsätter att inte förstå statistik så kommer ni fortsätta att ta inlägget som ett personligt påhopp.

• Dr Mupp
    EttPlusTvåÄrTre skrev 2009-09-02 22:46:13 följande:
    Jag är 21 år och har läst vårdlinjer, jag har haft två praktiker på neonatalavdelning. detta skit snack är ju löjligt, en ung mamma klarar av en graviditet bättre vi har lättare att anpassa oss fysiskt och våra kroppar återhämtar sig bättre efteråt. när man som kvinna har fått mens och har haft sin första ägglossning så är våra kroppar förberedda för graviditet. så kom inte och säg att alla utbildningar jag har gått och allt jag har fått lära mig på praktiker inte stämmer. de vanligaste orsakerna till förtidigt födda barn är havandeskapsförgiftning och det kan drabba alla gravida i alla åldrar, och man vet att ju äldre den gravida kvinnan är desto mer kåller görs och fler prover tas, risken för att föda förtidigt är större ju äldre mamman är och risken för downsyndrom ökar.. när jag var 19 år (2007) födde jag mitt första barn, både läkaren på förlossningen och barnmorskan på MVC sa att jag skulle se det positivt att jag var ung och rent kroppsligt hade alla förutsättningar för en lyckad graviditet, när jag var 21 år (nu 2009) och väntade mina tvillingar sa läkaren att jag hade tur som var ung för att då klarar jag av en tvillinggraviditet bättre än om jag hade varit äldre, jag har varit på föreläsningar under utbildningen och fått höra att det idag är många som sattsar på karriären och väntar till senare med att skaffa barn och att man då i många fall har svårare ju äldre man blir att bli gravid samt att det innebär större risker för så val mamma som foster.. jag är väldigt insatt på många sätt och har ett kontakt nät på så där 30 unga föräldrar som i sin tur känner massa andra unga föräldrar från norr till söder i sverige, jag har hört mig för och ingen av dom har fått några indikationer på att deras garviditeter skulle ha varit mer riskfyllda för att dom var unga.. vad gäller plötslig spädbarns död så har man ingen förklaring på varför det händer och man forskar fortfarande väldigt mycket på området, jag ringde en gamma lhandledare från en av mina neonatal praktiker och hon hade inte hört något om att plötslig spädbarns död skulle drabba barn till yngre föräldrar oftare än andra..
    Jag fick mens när jag var 11 och nej kroppen var på inga sett mogen att bära fram ett barn då.
Svar på tråden ung moder= spädbarnsdöd