• Gliimma

ung moder= spädbarnsdöd

Förstår inte varför dessa trådar ska startas hela tiden.. En 15 årig mamma missköter sitt barn samtidigt som en 30 årig mamma missköter sitt barn och tvärtom. Jag bryr mig inte om sådana dumma kommentarer som att "unga föräldrar är sämre föräldrar" "barn med unga föräldrar har lägre Iq" I helvete heller, jag är världens bästa mamma för min son även fast jag var 17 år när han föddes och ni andra är världes bästa föräldrar åt era barn oavsett ålder. Skit i alla kommentarer. Vi vet redan att ni har fördommar om oss unga föräldrar, och? Jag har fördommar om Gamla föräldrar.

• Gliimma

Undret Gilan skrev 2009-08-21 20:51:47 följande:

Men även det där var väll ett barnsligt innlägg?Du skrev "vi vet redan att ni har fördomar om oss unga föräldrar." Vem drar inte alla över en kant nu då?Och att skriva att du har fördomar mot äldre föräldrar är väll inte heller särskilt moget. Då du innan skriver att alla är de bästa föräldrarna till sina barn?
    Jo men det verkar ju vara så, eller? med Äldre menar jag inte dom som är 30, utan dom som får barn över 40. Men det är ju mina principer, jag skulle aldrig skaffa barn om jag vet att jag kommer gå med rullator på barnets student. Visst dom är säkert bra föräldrar, men hur länge då? Vill ju gärna vara i livet när barnbarnen kommer. Och ska man prata statistik osv så finns det ju en anledning till varför man över 35 års ålder får göra fostervattenprov. Om man nu ska diskutera hur vida våra barn (unga föräldrars) dör i PSD, så kan vi ju diskutera Downs syndrom eller annan kromosomrubbning som förekommer hos barn vars föräldrar är 35+, eller?
  • Gliimma

Dec Ember skrev 2009-08-21 22:53:32 följande:

Eftersom du tog upp ds vill jag flika in att det också hävdas att väldigt unga tjejer i högre grad riskerar att få ett barn med downs syndrom.www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_aer_g..."Det många inte känner till är att det också finns en större risk bland mycket unga kvinnor för att föda barn med Downs syndrom." www.niomanader.se/content.asp"Även bland mycket unga mödrar är risken för Downs syndrom större."
    Den risken kan inte vara stor då man inte erbjuds något fostervattenprov. Men det är skit samma. Min son är fullt frisk utan några allergier, han har aldrig skadat sig värre än något annat barn, och han är enligt mig och många andra en smart 3 åring och han är fortfarande i liv efter 3 år, allt annat skiter jag blanka fan i (om man får uttrycka sig så?). Det är ju konstigt att alla fördommar ska ske genom nätet, kan ingen bara spontant säga det Irl? Kom fram och tala om vilken dålig mamma jag är på stan eller i mataffären, hur fel det är att få barn när man är ung? Ni måste väl göra mig en tjänst om ni säger det, så jag inte får fler barn med lågt Ig? ;)
  • Gliimma

Dec Ember skrev 2009-08-21 23:12:54 följande:

:) Ingenstans har jag kallat dig för en dålig mamma. Tråkigt att du uppfattar statistik som en personlig förolämpning. Jag gav ditt inlägg till Undret Gilan lite fler nyanser och det var inget påhopp mot dig. Jag känner inte dig och kan därför inte veta hur du är som förälder. Försök sluta se denna tråd som ett påhopp på dig (och andra unga föräldrar) för så vitt jag kan läsa har väl övervägande del av skribenterna här inte alls hoppat på vare sig dig eller någon annan.
    Nej jag har inte sagt att jag känner mig påhoppad heller, jag har aldrig personligen blivit påhoppad pga min ålder varken på nätet eller Irl, men man känner sig lite lätt påhoppad när man läser dom här trådarna eftersom att dom startas av en speciell anledning. Jag skrev i mitt första inlägg att jag var trött på dessa trådar ang unga föräldrar. Varför startar man en tråd med "ung moder=spädbarnsdöd" som om alla barn vars förädrar är unga dör i PSD. Och när man läser vidare så byggs det på med annat bla Iq, skador osv. Det kan hända att statistiken säger så, men man märker ju rätt fort varför man startar den, det är min känsla av det hela iaf. Det är ju ingen som startar en tråd om alla risker med äldre föräldrar.
  • Gliimma
    3 barns mamma84 skrev 2009-08-21 23:34:32 följande:
    Många ungdomar skaffar barn för dom är söta sen vill dom följa ''trenden''
    Ja så är det säkert... Finns det någon statistik på det också?
  • Gliimma
    3 barns mamma84 skrev 2009-08-21 23:39:23 följande:
    Hur är det för dig ?
    Varför jag skaffade barn? Jag blev oplanerat gravid och då valde vi att göra det bästa av situationen. Och det blev det bästa för oss. Har aldrig ångrat mitt val. :)
  • Gliimma
    3 barns mamma84 skrev 2009-08-21 23:49:05 följande:
    Jag blev också olanerad gravid.Men det var mitt fel jag hade inte skydd.Men jag är en stolt mamma Men ''vissa'' skaffar barn för det är trendigt se unga mödrar det är hämskt!!
    Jo jag vet att det finns dom som gör det, tror dock inte att det är så vanligt som man tror. Tyvärr har jag sett det programmet och jag tror att många får sina fördommar av att se det. Jag lever långt ifrån det liv som visas i det programmet, jag har jobb, lever ihop med min sons pappa, ingen socialbidragare, sitter inte och blåser rök på mitt barn osv, inte heller mina kompisar som fick barn tidigt.
  • Gliimma
    3 barns mamma84 skrev 2009-08-22 00:01:22 följande:
    Du låter som en bra mamma hihi men jag menade inte dig tjejen Själv är jag tillsammans med barnens pappa nu 8år Bor tillsammans i lägenhet ej soc hjälp jobbar och har det bra.Hmm jag var nog först av alla av mina vänner som skaffade barn hihi så nu kommer dom efter.Snart gör vi också ett stort beslut vi flyttar bort från sverige om 1 mån.Dk och nors mammor hmm jag gillar verkligen inte dem inte då jag började se avsnittet det är hämskt!
    :) Du låter med som en bra mamma.

Dom får gärna komma hem till oss och filma, så ser folk att det finns bra unga föräldrar. :P
  • Gliimma
    3 barns mamma84 skrev 2009-08-22 00:16:28 följande:
    Tack!Ja eller hur..man måste snart bryta den dåliga sidan av ungdomar och unga föräldrar.Men så är det!Det finns äldre föräldrar som är ojoj och unga föräldrar som är ojoj men andra helt underbara och perfekta och gör ALLT för sina barn.
    Precis, det har ju inte med åldern att göra. Det kan hända att %satsen är högre bland unga föräldrar men då får man ju se till antalet också, Gruppen unga föräldrar är ju betydligt mkt mindre än den andra gruppen (äldre/snittåldern)
  • Gliimma

Undret Gilan skrev 2009-08-22 14:03:48 följande:

Absolut kan vi det, me till vilke nytta?Du bevsar enbart att unga föräldrar har fördomar de med och att då sitta och argumentera för hur orättvisa fördomar mot uga föräldrar ärkänns lte dubbelmoral, aktigt.Det är fakta att DS ökar om man får barn som äldre men det säger inget om hur bra föräldrar de är.Det är fakta att barn till unga lider ökad risk för PSD men det säger inte något om hur de ärsom föräldrar.Jag är 20 år och gravid min Sambo är 19. Vi bägge har jobb samt pluggar vi bor i e trea och har det kanon. Jag vet att jag kommer bl en jättebra förälder och tar därför inte åt mej av negativa kommentarer om unga gravida.Men alla ni som blr så arga och tar åt er så börjar man undra om det stämmer eftersom så många får taggarna utåt.Vet man själv med sej att man är bra på sin sak så finns det ingen anledning att känna sej attakerad. Och fakta baserad på statstik är nte påhittat för att vara kränkande mot någon utan är enbart ren fakta.
    Jag har inte tagit detta som något personligt, men man blir ju trött på att läsa sånt här (dagligen i 3 års tid) tycker isåfall att man kan dra upp riskerna med hur det är att få barn på äldre dagar också? Men det verkar inte vara lika roligt att diskutera. Jag vet ju också att jag är en jättebra mamma. Kan väl också tillägga att vi jobbar och bor också i en trea (inte för att man är bätte än någon annan då).
  • Gliimma

För att klargöra en sak, jag tar inte något som skrivs på Fl eller någon annan sida personligt, spelar ingen roll var innehållet är. MEN det är personerna som skriver detta som irriterar mig, för dom gör det bara av en anledning och det är för att såra och för att dom älskar de här diskusioner, och det är det jag blir irriterad på.

• Gliimma

Undret Gilan skrev 2009-08-22 16:12:15 följande:

Så du tror seriöst att det som skrivits på barntotal.se om unga och PSD inte är det minsta vetenskapligt utan bara skrivet för att såra läsare som är unga föräldrar?
    Det har jag aldrig tvivlat på..
  • Gliimma

Undret Gilan skrev 2009-08-22 16:09:02 följande:

Men om du läser denna tråd så var det en tjej som blev upprörd av samma sak som du för hon hade läst det. Alltså så var detta inte en tråd där någon attackerade unga utan ifrågasatte det hon läst då hon tog det kränkande.Men det var enbart en vetenskaplig redovising som förts av statistik inget annat.Tycker trådar där man enbart hackar på det ena eller andra är väldigt onödiga överlag men denna tråden var ju inte sådan.Men förstår inte syftet med att du tycker att det ska startas trådar om risker att vara gravid som äldre? Vad hjälper det dej?
    Jag vet det, men det bres ju på en massa sen.
  • Gliimma

Undret Gilan skrev 2009-08-22 17:23:14 följande:

Visst vissas kommentarer är onödiga men om unga föräldrar slutar bry sej så kommer de tröttna på att skriva dumma kommentarer.Så länge det fräs ifrån ju roligare är det och desto längre och argsintare blir trådarna.Många blir misstänksamma av att vissa känner sej så otrolig träffade och attackerade och sätter alla taggar utåt. Vet man med sej att man är en bra förälder oavsett ålder så strunta  folks kommentarer.
    Ja så är det säkert. Får väl helt enkelt lägga ner.. Tycker det är så synd bara...
Svar på tråden ung moder= spädbarnsdöd