• Anonym (mamma)

Ta en alvedon så går det över...

Har en grabb på 3 år, haft diarré i 3 dagar nu, dricker bara vill inte äta.
    Han har så ont när han bajsar, bara skriker, får panik och skakar i hela kroppen. Febern har börjat gå upp men inte så att den är jättehög.
    Bestämmer mig för att ringa sjukvårdsrådgivningen.
    Ska då ge han vätskeersättning och alvedon.
    "Ge en halv alvedon så går det över". Skojar människan med mig?
    Är det allt dom kan säga? Spelar ingen roll om du brutit armen eller krockat, "ta en alvedon så går det över".
    Hon börjar babbla om Ecoli-bakterie eller en tarminfektion eftersom avföringen luktar infekterat. Sen då?
    Går det över med en halv alvedon eller?!

Slappa och lata är vad dom är!
    Så less på att alltid höra samma gamla visa... alvedonen som botar ALLT!!

• Svar på tråden Ta en alvedon så går det över...
  • Anonym

Ta du och åk upp till akuten med ditt barn så han blir undersökt av en dr.Vad får han att dricka??

• hannaliza

Åk in till akuten direkt om din pojke är så dålig!

Har han så ont som du beskriver kan det i värsta fall vara tarmvred och det kan vara riktigt farligt. ÅK NU!

• Anonym (klokt)

Jag måste säga att jag tycker att sjukvårdsupplysningen kom med kloka råd. Tre dagars diarre är faktiskt ingen katastrof, framförallt om han dessutom dricker litegrann!
    Hur ser han ut i rumpan? Kan du inte smörja med inotyol för att lindra om det nu är så att de svider när han bajsar. Och Alvedon lindrar faktiskt smärta även i akterdelarna av kroppen. Annars finns det Xylocain som är en bedövande gel att köpa på Apoteket. Ta på precis innan han bajsar. Verkar på ett par ögonblick.
    Om däremot febern fortsätter att stiga kanske du ska höra av dig till sjukvårdsupplysningen igen. Jag tycker INTE att du ska åka till akuten bara för det här. De lär inte göra särskilt mycket där (om något alls) och ni riskerar bara att smittas av andra sjuka barn på akuten.

• Anonym (mamma)

Först och främst, hade han varit så pass dålig att jag fruktade för något riktigt riktigt allvarligt som tarmvred hade jag inte ens skrivit en tråd här.
    Detta är alltså bara när han bajsar, vilket är diarré.

Det han får och dricka är vätska i alla former, även morotssoppa.
    Vätskeersättningen får jag inte i honom.
    Nu har han inte bajsat sedan sist han åt, alltså frukost.
    Han är trots magproblemet och lite förhjöd temp, pigg och glad. Detta är alltså BARA när han behöver bajsa.
    Tror mycket hans panik beror på rädsla. Han klagar inte på att han har ont mellan dessa attacker.
    Självklart tvekar jag inte om jag misstänker att han behöver läkarvård jag åker hellre en gång för mycket än för lite.

Jag störde mig helt enkelt på att dom här i landstinget tror att alvedon botar allt.

• Anonym (mamma)

Självklart är han röd i rumpan och vi smörjer för att lindra det som redan är. Kan tyvärr inte smörja honom innan han bajsar eftersom det bara kommer och det är då han skriker och har ont.
    Men personen på rådgivningen sa klart och tydligt att ta en halv alvedon så går det över.
    Har aldrig hört att alvedon hjälper mot diarré.

• hannaliza

Anonym (klokt) skrev 2009-08-10 14:34:14 följande:

Jag måste säga att jag tycker att sjukvårdsupplysningen kom med kloka råd. Tre dagars diarre är faktiskt ingen katastrof, framförallt om han dessutom dricker litegrann!Hur ser han ut i rumpan? Kan du inte smörja med inotyol för att lindra om det nu är så att de svider när han bajsar. Och Alvedon lindrar faktiskt smärta även i akterdelarna av kroppen. Annars finns det Xylocain som är en bedövande gel att köpa på Apoteket. Ta på precis innan han bajsar. Verkar på ett par ögonblick.Om däremot febern fortsätter att stiga kanske du ska höra av dig till sjukvårdsupplysningen igen. Jag tycker INTE att du ska åka till akuten bara för det här. De lär inte göra särskilt mycket där (om något alls) och ni riskerar bara att smittas av andra sjuka barn på akuten.
    Om ett barn skriker i panik och skakar i hela kroppen när h*n bajsar bör man åka in till akuten (eller vårdcentral men det är lite för sent på dagen för att få tid). Så beter man sig inte vid vanlig diaré.
  • Anonym (mamma)

hannaliza, du har så rätt i det du skriver, man skriker inte och får panik men jag måste också ta hänsyn till hur han mår i övrigt.
    Jag tror egentligen att eftersom han bajsat mycket sista dagarna så är han rädd att det faktiskt ska göra fruktansvärt ont.
    Så fort bajset är borta och en ny blöja är på så är det lugnt igen.
    Jag ringde ju rådgivningen för att få lite råd om vad jag skulle göra i första hand. Blir han inte bättre och/eller inte dricker, febern stiger skulle jag åka in.

• hannaliza

Anonym (mamma) skrev 2009-08-10 14:46:06 följande:

hannaliza, du har så rätt i det du skriver, man skriker inte och får panik men jag måste också ta hänsyn till hur han mår i övrigt.Jag tror egentligen att eftersom han bajsat mycket sista dagarna så är han rädd att det faktiskt ska göra fruktansvärt ont.Så fort bajset är borta och en ny blöja är på så är det lugnt igen.Jag ringde ju rådgivningen för att få lite råd om vad jag skulle göra i första hand. Blir han inte bättre och/eller inte dricker, febern stiger skulle jag åka in.
    Jag missade dina inläg emellan (klokt) och mitt... jag är själv lite nojig då det gäller magåkommor eftersom jag haft dåliga erfarenheter.

Hoppas att din pojke blir bättre snart!
  • Anonym (mamma)

Det är lugnt

Tror nog han blir det snart, febern är på väg ner igen

• Anonym (mamma)

Okej den VAR på väg ner... nu har den stigit igen... *suck*

Svar på tråden Ta en alvedon så går det över...