• greenfish

Vad krävs av en kattvakt?

En kompis åkte bort i helgen (lördag kl 13.00 - söndag kl 17.00) och jag ställde upp som kattvakt, utan att reflektera över vilken tid det gällde.

Då jag har en nyinköpt fåtölj och nya gardiner fick jag klä in fåtölj och soffa i tre stora lakan och blir i efterhand tvungen att tvätta lakan och gardinerna. När ägaren till katten kom fick jag direkt veta att kattens klor inte var klippta, samt att det inte fanns något verktyg med för att rensa kattlådan.

Katten rev flera gånger på min nya fåtölj och jag var tvungen att bära ner en gammal dörr från vinden för att kunna stänga in katten i köket under tiden jag inte var hemma (2 timmar) och under tiden jag sov (8 timmar). Detta för att skydda mina möbler.

Jag undrar ifall ni anser det som rimligt att jag återigen ställer upp som kattvakt för sagda tid, med tanke på det som krävdes av mig? Min kompis bor två kilometer bort och jag erbjöd mig först att åka dit ett par gånger för att titta till katten istället. Min kompis har en lägenhet som består av fyra rum och kök (men ett av rummen är jättelitet) och mitt kök är 15 kvm och jag bor i en tvåa. Min kompis menade däremot att det var bättre att katten befann sig hos mig istället. Anser du att det var bättre för katten att vara hemma hos mig?

Alltså två frågor:
    Är det rimliga krav på mig?
    Är det bäst för katten att den är hos mig?

• Svar på tråden Vad krävs av en kattvakt?
  • The Black Lady

Är det rimliga krav på mig? NEJ

Är det bäst för katten att den är hos mig? NEJ

• LillaFlamman

nej o nej så länge inte katten uppskattar det, vissa katter tycker om att åka hem till andra och trivs jättebra men just "din" katt verkar inte vara så, sen är det sjukt dåligt av din kompis att inte klippa klorna och lämna med en spade till kattlådan.

• mamma2kids

du ska absolut inte ta emot djur tycker jag.hem till dig.
    titta till katten räcker.HOS DOM.

• greenfish

Kan ni som svarat Nej på frågorna utveckla varför?

Vill påpeka att jag medvetet skrivit texten ganska abrupt i ett försök att inte lägga in så många värderingar från mig själv.

• Schnooglewookiemush

Jag tycker definitivt att det är bättre att du åker och kollar till katten istället, ser ingen anledning till att stänga in den i en liten lägenhet och speciellt då du måste stänga in den i ett specifikt rum i flera timmar. Det bästa för katten är att vara hemma.

• LillaFlamman

för övrigt så den korta tiden lämnar jag faktiskt mina katter utan kattvakt alls och är ensamna hemma, dock ser jag till att de har massor med mat och massor med vatten, är det en kattunge så ja hade jag väl bett någon kolla till en gång på lördagkväll och sen en gång på söndagsmorgon

• greenfish

Jag väntar en stund med kommentarer på de övriga frågorna, tvättdags... =)

• Mother of 5

För mig är det självklart att svara nej på båda frågorna.

Dels för att du inte ska få saker förstörda bara för att du hjälper kompisen...och dels för att katten säkerligen blir nervös och undrar vart den hamnat. Givetvis mår den bäst av att vara hemma.

• queenofangels

självklart ska du inte behöva göra de. så de e svaret nej på båda frågorna.

vi ska ha kattvakt till mina 2 katter nu i helgen. hon ahr valt att bo hos oss o de enda hon behöver tänka på e att ge dom mat 2 ggr om dagen. lådan rensar vi innan vi åker o kloklipper gör vi också när de behövs.

skulle aldrig be någon att göra de. o tycker att katten ska vara där den bor. den mår bäst o blir inte stressad av att både få ny miljö plus ny människa. bättre att den har sin sabilitet hemma

• queenofangels

o iofs såg hur "kort" tid de handlar om. e de bara en natt lämnar vi katterna själv med massor av mat. fixar dom perfekt. vi e borta 2 nätter o då vill ja att någon matar dom.

• Majsan70

Nej katten trivs bättre hemma hos sig med regelbundna besök alternativt att du stannar där.

Å andra sidan väljer man att ta hem en kat till sig får man räkna med att den kan bete sig på det viset om den inte är fostrad bättre. Det går ju alltid att säga nej menar jag.

• mssixty

Oj vad dåligt av kattägaren!

När det är så kort tid så ber vi vakten komma hem till oss, är det för en längre tid så ser vi gärna att vakten bor här eller att katterna är hos dem och vi ser självklart till att de får allt de behöver av oss! Och att klorna är klippta...

Svarar som de andra nej på båda frågorna.

• greenfish

Nu har jag laddat maskinerna. =)

Vad trevligt att det inte är enbart jag som sett det på det sättet jag gjort. Jag tyckte så här i efterhand att det faktiskt varit bättre för katten ifall jag enbart besökt den. När jag själv hade katt lämnade jag den enstaka gånger i lite mer än 24 timmar, naturligtvis då med extra mycket mat och vatten, samt mycket kel och gos både innan avfärd och när jag kommit hem. Vid längre resor fixade jag alltid någon som antingen kunde besöka katten (ca 48 timmar) eller någon som tog hand om den hemma hos mig eller hemma hos dem.

Jag erbjöd mig tidigare att vara kattvakt för kortare perioder, men då antog jag att det var "besökstypen" jag ställde upp på och blev därför lite ställd när det krävdes att jag hade katten här. Då det hela blev lite hastigt och lustigt bestämt hade jag inte riktigt mage att säga nej, men nu vet jag att jag kan göra det nästa gång.

• Rydia

nej på båda.
    hon ska vara glad att du tittar till dem alls och katterna klarar sig utmärkt själva hemma med nån som kommer dit.

vet att våra egna katter mår sååå mycket bättre ensamma hemma än hos någon annan så jag talar som kattägare här

Svar på tråden Vad krävs av en kattvakt?