Vad krävs av en kattvakt?
En kompis åkte bort i helgen (lördag kl 13.00 - söndag kl 17.00) och jag ställde upp som kattvakt, utan att reflektera över vilken tid det gällde.
Då jag har en nyinköpt fåtölj och nya gardiner fick jag klä in fåtölj och soffa i tre stora lakan och blir i efterhand tvungen att tvätta lakan och gardinerna. När ägaren till katten kom fick jag direkt veta att kattens klor inte var klippta, samt att det inte fanns något verktyg med för att rensa kattlådan.
Katten rev flera gånger på min nya fåtölj och jag var tvungen att bära ner en gammal dörr från vinden för att kunna stänga in katten i köket under tiden jag inte var hemma (2 timmar) och under tiden jag sov (8 timmar). Detta för att skydda mina möbler.
Jag undrar ifall ni anser det som rimligt att jag återigen ställer upp som kattvakt för sagda tid, med tanke på det som krävdes av mig? Min kompis bor två kilometer bort och jag erbjöd mig först att åka dit ett par gånger för att titta till katten istället. Min kompis har en lägenhet som består av fyra rum och kök (men ett av rummen är jättelitet) och mitt kök är 15 kvm och jag bor i en tvåa. Min kompis menade däremot att det var bättre att katten befann sig hos mig istället. Anser du att det var bättre för katten att vara hemma hos mig?
Alltså två frågor:
Är det rimliga krav på mig?
Är det bäst för katten att den är hos mig?