• Anonym (bulle)

Minus 22 kg på 4 månader?

Är det realistiskt att bli av med 22 kg på 4 månader? Jag skulle gärna vilja gå ner så mycket (från 95 till 73 kg) före jul. Jag är 168 cm lång.

Hur har ni som lyckats gå ner minst 10-20 kilo i vikt, gjort? Vilka metoder har ni använt er av? Hur lång tid tog det? Var det jobbigt?
    Var det svårt att hålla vikten sedan?

Alla tips mottages tacksamt, så länge de är seriösa. (Inga extremheter eller ätstörningstips, tack).

Jag väljer att vara anonym eftersom jag inte vill skylta med vem jag, är, även om frågan inte är jättepersonlig. Jag hoppas att detta respekteras.

• Svar på tråden Minus 22 kg på 4 månader?
  • Susanne905

Nej, det är inte realistiskt att gå ner så mycket på så kort tid. Börja gärna med morgonpromenader om du kan, innan frukost för att starta dagen med aktiv förbränning. Se till att äta varierat och att inte småäta mellan målen. Försök att ha en aktiv vardag med vardagsmotion (trappa istället för hiss, gå eller cykla istället för buss/bil). Variera gärna din träning om du kan, kroppen mår bäst av det.

Vill du så finns det ett antal olika "dieter" och diverse olika kostråd som du kan pröva, isåfall är det bara att leta fullt av info på nätet och via bokhandel köpa litteratur så du vet vad du ger dig in på.

• arianne03

Man brukar rekommendera att gå ner _max_ 1 kg/v (om man är mycket överviktig), annars ca 0.5 kg/v.
    4 månader=16 v ungefär, så jag skulle säga MAX 15 kg

• Mylla

Jag vet inte om det är realistiskt för dig. Alla har inte samma förutsättningar. Men jag har gjort det (20 kg på 4 månader) och jag har väldigt lätt att gå ner märkte jag.

• Mamalicious

Med cambridgekuren så är det absolut inte omöjligt.

• riskakan
    Mylla skrev 2009-08-10 18:39:49 följande:
    Jag vet inte om det är realistiskt för dig. Alla har inte samma förutsättningar. Men jag har gjort det (20 kg på 4 månader) och jag har väldigt lätt att gå ner märkte jag.
    Hur gjorde du?

Jag vet en tjej som gick ner 26 kilo på ett halvår och en annan som gick ner ca 50 kilo på ett år, så det känns inte som om det vore omöjligt. Den första körde med Viktväktarna, den andra gjorde operation.

Tilläggas bör dock att båda var mycket överviktiga innan de började viktraset. Den första vägde drygt 100 kilo, den andra nästan 150. Jag vet att kilona rasar snabbare i början för de flesta. Även om alla har olika förutsättningar.
  • Mylla

Kan ju erkänna först att jag gick upp för att jag dels var gravid och dels vräkte i mig godis när jag var hemma med min första. Annars hade jag aldrig gått upp eftersom jag lätt håller vikten och jag tror jag har hög ämnesomsättning. Blir hungrig fort och ofta. Tror inte det funkar så bra som för mig om man är av en annan typ. Då funkar det säkert men går inte lika fort.

När jag skulle gå ner gjorde jag såhär:
    Slutade med allt godis och alla tomma kalorier utom mörk choklad.
    Åt lagom, tills jag var precis mätt inte mer, och ganska ofta, var tredje timme, samtidigt som sonen, vi brukade vara hungriga samtidigt.
    Åt alltid grönsaker till maten, mycket vitkål och morötter, det är bra.
    Drog ner på potatis och pasta men tog inte bort helt. Åt mer av det andra på tallriken.
    Mycket grädde i maten men nyttigt fett också förstås. Makrill och lax t.ex.
    Åt bara lite på kvällen. Ett mindre mellanmål. Middag åt jag några timmar innan läggdags. Annars brukade jag bara dricka te sent på kvällen, man gör ju inte av med mycket när man sover. Frukost och lunch åt jag rejält av. Ganska många ägg.
    Sov ordentligt.
    Promenerade.

• Knytt1

Jag har gått ner 15 kg på ca fyra månader med hjälp av Viktväktarna! Lätt som en plätt och utan att behöva vara hungrig! Rekommenderas varmt!
    22 kg på den tiden låter inte rimligt, och framför allt inte hälsosamt om man inte är VÄLDIGT överviktig. Då går det ju snabbare i början.

• Anonym (bulle)
    riskakan skrev 2009-08-10 18:48:32 följande:
    Hur gjorde du? Jag vet en tjej som gick ner 26 kilo på ett halvår och en annan som gick ner ca 50 kilo på ett år, så det känns inte som om det vore omöjligt. Den första körde med Viktväktarna, den andra gjorde operation. Tilläggas bör dock att båda var mycket överviktiga innan de började viktraset. Den första vägde drygt 100 kilo, den andra nästan 150. Jag vet att kilona rasar snabbare i början för de flesta. Även om alla har olika förutsättningar.
    Jag har gått ner 17 kilo på ett halvår en gång, enbart genom att motionera mer samt dra ner på fett och socker. Men den här gången vill jag gärna att det ska gå snabbare... Om det går.
  • Anonym (bulle)
    Knytt1 skrev 2009-08-10 18:50:02 följande:
    Jag har gått ner 15 kg på ca fyra månader med hjälp av Viktväktarna! Lätt som en plätt och utan att behöva vara hungrig! Rekommenderas varmt! 22 kg på den tiden låter inte rimligt, och framför allt inte hälsosamt om man inte är VÄLDIGT överviktig. Då går det ju snabbare i början.
    Fast jag är väldigt överviktig... Har BMI 33.
  • linhen

Jag: 163 cm, 83 kg.

Viktväktarna + stavgång tog bort 17 kg från aug-08 till feb -09.

Vill fortfarande ha bort 8 kg men det är helt hopplöst. Spelar ingen roll vad jag gör - något bitter....

Men på det hela, jag tror absolut att det är möjligt med en hel del vilja och massor av hårt slit.

Visst säger man 0,5-1 kg /vecka för ett bestående resultat men när vi pratar 22 kg är det ju inte konstigt om man tappar lite mer de första veckorna.

Lycka till!

Svar på tråden Minus 22 kg på 4 månader?