• Docendo díscimus

Förslag till en vettig garderobslösning till vårt sovrum

Vi ska inreda en garderob som har måtten

bredd 412 cm
    djup 100 cm
    minsta höjd 133
    högsta höjd 217 (vi har där snedtak)

Den ska förutom rymma våra kläder även för sängkläder och tvättkorgar. är öppen för förslag.

• Svar på tråden Förslag till en vettig garderobslösning till vårt sovrum
  • LillaFlamman

Sätt skjutdörrar trä eller spegel valfritt, i glidskenor/list, innanför sätter ni upp hyllor, stänger, ställer dit trådbackar (går att bygga flera ställningar på höjden och finns även platta att sätta ovanpå så man får en yta att ställa saker på), vad som behagas och har behov för

• Docendo díscimus
    LillaFlamman skrev 2009-08-10 22:09:03 följande:
    Sätt skjutdörrar trä eller spegel valfritt, i glidskenor/list, innanför sätter ni upp hyllor, stänger, ställer dit trådbackar (går att bygga flera ställningar på höjden och finns även platta att sätta ovanpå så man får en yta att ställa saker på), vad som behagas och har behov för
    har du möjligtvis en skiss?
  • LillaFlamman

Docendo díscimus skrev 2009-08-10 22:11:57 följande:

har du möjligtvis en skiss?
    innanför eller dörrarna?
  • Docendo díscimus
    LillaFlamman skrev 2009-08-10 22:13:23 följande:
    Docendo díscimus skrev 2009-08-10 22:11:57 följande:
    innanför eller dörrarna?
    Innanför
  • LillaFlamman

Docendo díscimus skrev 2009-08-10 22:13:45 följande:

Innanför
    nej men skulle väl kunna tänka mig typ en stång ca 50-60 cm över golvet, en till 50-60 cm ovanför stången, sen hylla direkt ovanför lite bredare än en galge (tänk på att galgen ska kunna gänga på stången så ni inte sätter direkt mot långväggen) sen kanske en smalare hylla en bit upp, sen trådbackar på kortsidorna ut mot dörren eller fina byråer om man känner att man har råd
  • Fille Fjonkan

Håller med om tipset du redan har fått - om skjutdörrar. Tänk bara på att försöka få till sektionerna bakom dörrarna så att de matchar skjutdörrarna i bredd.

Vi har skjutdörrar i sovrummet, 4 st. Problemet är att vi har 6 "sektioner" med trådbackar, hyllor och "galgstänger" bakom. Så jag måste alltid öppna minst 2 dörrar, men ofta 3 eller 4. Vilket blir rätt irriterande i längden.

• Docendo díscimus

Fille Fjonkan skrev 2009-08-10 22:26:30 följande:

Håller med om tipset du redan har fått - om skjutdörrar. Tänk bara på att försöka få till sektionerna bakom dörrarna så att de matchar skjutdörrarna i bredd.Vi har skjutdörrar i sovrummet, 4 st. Problemet är att vi har 6 "sektioner" med trådbackar, hyllor och "galgstänger" bakom. Så jag måste alltid öppna minst 2 dörrar, men ofta 3 eller 4. Vilket blir rätt irriterande i längden.
    hur ser det ut invändigt?
  • Fille Fjonkan

Docendo díscimus skrev 2009-08-10 22:27:59 följande:

Fille Fjonkan skrev 2009-08-10 22:26:30 följande: hur ser det ut invändigt?
    Det ser väldigt stökigt, gyttrigt och oorganiserat ut

Garderoben fanns på plats när vi köpte huset och vi har inte gjort något åt den. Men jag har tryckt in både det ena och det andra, så jag har inte gjort saken bättre.

Vi har en sektion med hög galgstång först och hylla ovanför. Sedan kommer en sektion med hyllor upptill och låg galgstång nertill - för skjortor antar jag. Jag har hängt barnens kläder där ibland, men använder den inte särksilt mycket. Sedan kommer 2 sektioner med trådbackar. Sedan hyllor längst in på väggen och sedan en sektion med "trådhyllor".

Vi har bara lite snedtak de översta ca 70 cm. Så snedtaket orsakar bara lite tomt utrymme, ca 20 cm, bakom sektionerna där vi kan förvara långa och eller platta saker.

Min plan är att riva ut alla sektioner som finns nu och ställa in IKEA:s 75 cm breda garderober bakom åtminstone 3 av skjutdörrarna och sedan kanske bara ha galgstång (med hylla ovanför) bakom den 4:e.

Vi har IKEA:s garderober nere i hallen (inte med skjutdörrar, dock) och jag ääälskar deras garderobsinredning.
Svar på tråden Förslag till en vettig garderobslösning till vårt sovrum