• Hexx

Har du blivit ormbiten någon gång?

Jag är så rysligt rädd för ormar.
    Men jag har nog inte hört talas om någon, förutom min pappa, som har blivit ormbiten.
    Har du blivit det?
    Hur ont gör det?
    Vad hände sedan?
    Biter de länge, eller hinner man knappt fatta att de bitit?

• Svar på tråden Har du blivit ormbiten någon gång?
  • JAG är BÄST

Ja!
    Inget jag rekommenderar att man ska bli

Har du blivit det?::Ja!
    Inget jag rekommenderar att man ska bli

Hur ont gör det?::Inte just då den biter tar det ont. Men FAN SEDAN det spränger som fan å känns som om huden ska pricka, å det hettar som fan.

Vad hände sedan?:: Uppsökte först efter 2dar efter bettet. Trodde jag hade en infektion efter som jag hade ett bett som varade efter knott å mygg som jag kliat sönder(hela foten såg ut som en fotboll)

Biter de länge, eller hinner man knappt fatta att de bitit:: Nej jag kände bara ett "pisksnärt" typ som om jag gått på en torr kvisst som gick av då man gick på den så ena ändan av kvisten får upp på foten å snärtade till.

Jag visste inte ens om att jag blev ormbiten just då. Utan jag tänkte(var på G ner till stranden/vattnet för att doppa mig), fan vad den där kvisten måste ha vart torr som snärtade till mig så.
    Hade en olustig känsla i foten.
    Dock skakade jag av mig det hela å gick ner till vattnet å kylde av foten.

Läkaren som undersökte foten visade där ormen "huggit" i tänderna,, hela foten var röd/blå å kokade kändes det som. Hon sa att att jag inte mått illa eller dyligt8haft tur) beror kanske åp att jag kylde ner foten direkt efter bettet.
    Fick tabletter för orm å insektsbett.

Ormbett (huggorm el andra giftiga ormar, ger ju gift vid hugg dock inte alltid men oftast,, då dör nerver å vävnader runtomkring bettet).
    Strax efter bettet då foten blivit normal igen ´så var jag på en 40års fest å blev trampad av en högklackad sko,, det märket är kvar än mitt på foten å beror på att min vävnad/nerver är döda å kan inte repa blåmärken efter tex tramp/slag eller dyligt på foten.

• JAG är BÄST

""Jag visste inte ens om att jag blev ormbiten just då. Utan jag tänkte(var på G ner till stranden/vattnet för att doppa mig), fan vad den där kvisten måste ha vart torr som snärtade till mig så.
    Hade en olustig känsla i foten.""

Kompliterar,,

Saken var dne att jag vände om efter knallat vidare,,men såg dock ingen kvist å undrade vad fan hände,,, å tänkte jag inbillade mig bara det hela.

• finntroll

Jo, Det har man. Av en trevlig huggorm. Fick en allergisk chock + jag vart i chok, så blodet pumpa ju som i 190 villket nu kanske inte är så bra ^^
    Vart akut in till lassa, ringde ambulans. Pappa han köra mer en halva vägen med mig tills vi mötte den, Jag var sämre och sämre. I ambulansen började jag spy galla, var helt borta, lik blek. Sjukvårdarna sa att de skulle stika nålar i mig, jag bara mumla. Fick syrgas. Kräktes lite mer lite över allt, de fick en del o städa kan jag lova :P
    När man väl kom fram hade de lagt in respirator ( behövdes ej )
    Fick serum, Och efter det minns jag inte så mycke.
    Men dagen efter så låg man kvar, benet var lila svart gul grå, ( vart biten i stortån )
    Kunde inte gå på en vecka, läkarna sa att man ska röra på foten så mycke som möjligt så blodet kan börja cirkulera bättre, men gick knappt. Och en dag så skulle jag o mamma på balkongen på lassa o ta lite luft, Kunde inte vara ute, för solen brände som en gas låga på hela benet, så var bara och rulla in. Kom hem efter ca 5 dagar, Var stols bunden i ca 3/4 dagar efter hemkomsten. Sen kunde man börja gå me kryckor och efter några dagar var det okej

• finntroll
    finntroll skrev 2009-08-11 00:21:19 följande:
    Jo, Det har man. Av en trevlig huggorm. Fick en allergisk chock + jag vart i chok, så blodet pumpa ju som i 190 villket nu kanske inte är så bra ^^ Vart akut in till lassa, ringde ambulans. Pappa han köra mer en halva vägen med mig tills vi mötte den, Jag var sämre och sämre. I ambulansen började jag spy galla, var helt borta, lik blek. Sjukvårdarna sa att de skulle stika nålar i mig, jag bara mumla. Fick syrgas. Kräktes lite mer lite över allt, de fick en del o städa kan jag lova :P När man väl kom fram hade de lagt in respirator ( behövdes ej ) Fick serum, Och efter det minns jag inte så mycke. Men dagen efter så låg man kvar, benet var lila svart gul grå, ( vart biten i stortån ) Kunde inte gå på en vecka, läkarna sa att man ska röra på foten så mycke som möjligt så blodet kan börja cirkulera bättre, men gick knappt. Och en dag så skulle jag o mamma på balkongen på lassa o ta lite luft, Kunde inte vara ute, för solen brände som en gas låga på hela benet, så var bara och rulla in. Kom hem efter ca 5 dagar, Var stols bunden i ca 3/4 dagar efter hemkomsten. Sen kunde man börja gå me kryckor och efter några dagar var det okej
    Glömde: älskar ormar enu efter denna händelse, dock inte giftiga lika mycke :P
  • moonweb

Jag blev biten i handen av en huggorm förra veckan när vi var i skogen och plockade bär/hade picknick. Gjorde inte särskilt ont, jag trodde jag brände mig på en nässla precis när det hände, fast sen kände jag att smärtan spred sig jättefort. Jag såg inte ormen, men räknade ut att det var just en orm på grund av att jag såg märken efter tänderna.

Jag har alltid en förpackning med kortisontabletter som man kan ta om man blir biten av orm, stungen av geting eller något annat otäckt. Jag tog en tablett direkt och satte mig i bilen som lyckligtvis stod bara ca50m bort. Min man körde mig till sjukhuset, där jag undersöktes och fick en tablett till. Stannade ett par timmar för observation eftersom jag har så många allergier, de ville väl försäkra sig om att jag inte skulle bli värre. Svullnaden gick över inom några dagar, nu känner jag nästan ingenting längre. Foten är lite blå bara.

Som en parentes till tidigare inlägg, kan jag ju säga att man inte ska kyla bettet (eller värma, kleta med salva eller något annat heller), utan direkt åka in till sjukhuset och försöka hålla den bitna kroppsdelen högt och så stilla som möjligt, gärna spjäla runt benet eller mitella om det är i armen man blivit biten.

En sekund i taget
  • FamBroberg

Samma här, LIVRÄDD för ormar, och har blivit biten i benet av en huggorm. Tackochlov såg jag inte ormen när den bet fast, då hade jag dött av hjärtattacken!
    Det gör inte ont att bli ormbiten, det känns ungefär som om du får en snärt av en kvist eller liknande.

Efteråt minns jag faktiskt inte hur ont det gjorde, jag har för mig att jag inte tyckte det gjorde så ont, men jag fick feber och benet svullnade upp och blev stenhårt och lite blålila aktigt, men riktig otrolig smärta minns jag inte.

.Barn är enastående varelser och det är vi som skall försöka efterlikna dem och inte tvärtom.
  • Zixi

Aldrig blivit biten av en orm. Under hela mitt liv (30) år har jag bara sett en vild orm en gång och jag är ändå uppvuxen på landet.

Har dock blivit halvstrypt av en boa, mitt eget fel dock som lät den linda sig runt halsen. Tycker dock fortfarande att ormar är jätte-fina!

• jaghopparhögt
    Zixi skrev 2009-08-11 00:47:17 följande:
    Aldrig blivit biten av en orm. Under hela mitt liv (30) år har jag bara sett en vild orm en gång och jag är ändå uppvuxen på landet. Har dock blivit halvstrypt av en boa, mitt eget fel dock som lät den linda sig runt halsen. Tycker dock fortfarande att ormar är jätte-fina!
    Men inte försöker boaormar strypa en fullvuxen människa?
  • Zixi
    jaghopparhögt skrev 2009-08-11 00:50:55 följande:
    Men inte försöker boaormar strypa en fullvuxen människa?
    Det var det ingen som upplyste den om... Vet dock inte om intentionen var att döda och äta mig men den kramade åt mer och mer och en kompis fick bända av den med våld.
  • talare

hehe
    har blivit biten av en snok (i lillfingret)! blev inte så lite paff, höll på att plocka med sten och rätt som det var bet det till. trodde det var en krabba eller något först men såg sedan ormen som stack iväg. blödde en del och blev chockad. chocken var nog värst för efter en timme kunde man inte ens ana bettet.

• JAG är BÄST
    moonweb skrev 2009-08-11 00:23:32 följande:
    Jag blev biten i handen av en huggorm förra veckan när vi var i skogen och plockade bär/hade picknick. Gjorde inte särskilt ont, jag trodde jag brände mig på en nässla precis när det hände, fast sen kände jag att smärtan spred sig jättefort. Jag såg inte ormen, men räknade ut att det var just en orm på grund av att jag såg märken efter tänderna. Jag har alltid en förpackning med kortisontabletter som man kan ta om man blir biten av orm, stungen av geting eller något annat otäckt. Jag tog en tablett direkt och satte mig i bilen som lyckligtvis stod bara ca50m bort. Min man körde mig till sjukhuset, där jag undersöktes och fick en tablett till. Stannade ett par timmar för observation eftersom jag har så många allergier, de ville väl försäkra sig om att jag inte skulle bli värre. Svullnaden gick över inom några dagar, nu känner jag nästan ingenting längre. Foten är lite blå bara. Som en parentes till tidigare inlägg, kan jag ju säga att man inte ska kyla bettet (eller värma, kleta med salva eller något annat heller), utan direkt åka in till sjukhuset och försöka hålla den bitna kroppsdelen högt och så stilla som möjligt, gärna spjäla runt benet eller mitella om det är i armen man blivit biten.
    Hon som tog emot mig på en aktut tid sa att det kan ha vart min "räddning" att jag var i kallt vatten direkt efter.
    Jag mådde aldrig dåligt eller så men kände mig ovanligt varm typ feber,,men jag kopplade ju alrig min "varma" hud till feber eftersom dte var så varmt den dan å man var ständigt kletig/svettig.
Svar på tråden Har du blivit ormbiten någon gång?