• lollajapp

Dräktig långhårig katt

Hej.

*Hur länge brukar en dräktig katthona må illa och kräkas?

*Hur gör man om det inte går att kolla spenarna på katten (vet att de borde bli större kring 3:dje veckan) pga för tjock päls?

*Hur fort efter förlossningen kan man sterilisera/kastrera kattmamman?

*Hur vet man om katten ev är skendräktig?

Har försökt hitta information på nätet men det verkar inte finnas så mycket om just dessa frågor.

• Svar på tråden Dräktig långhårig katt
  • Centurion

Jag har ingen aning om katthonor brukar må illa och kräkas? Aldrig hört talas om faktiskt.

Det borde inte vara några problem att se på tuttarna om honan faktiskt är dräktig. Det brukar lossna hår samt att de blir rosa och lite svullnare men om du inte har någon referens som att du tittat tidigare så kan det vara svårt att se.

Kastrering borde väl ske efter att honan gett di klart, dvs när ungarna är 12 v.

Skendräktighet resulterar endast i uteblivna kattungar i övrigt är det svårt att upptäcka.

Welcome to walk a mile in my moccasines
  • lollajapp

Ang illamåendet och kräkningarna så är det information jag fått via uppfödare på nätet men fick inget svar om hur länge det pågår under dräktigheten.

Kissen min har inte varit så villig att bli smekt och kliad på magen tidigare men nu vill hon att man ska vara där jämt. har varit svårt att kolla bröstvårtorna på henne.

Tack för dina svar

• Majsan70

Jo de kan faktiskt må lite illa o kräkas, men bara under en kort period vad jag vet. Även på en långhårig katt kan man kolla spenarna. Bara att hålla fast o sära på pälsen ju.

Man kan kastrera ganska omgående efter förlossningen, men en klar fördel är ju efter digivning så ungarna fått det de skall ha. Under tiden kan man ge p piller om de tenderar att gå in i löp och självklart skall j inte mamma katt gå ut.

Huruvida en katt är skendräktig eller går inte att se. Min katt förlorade sina ungar ganska tidigt o gick sen in i skendräktighet så långt att hon även gick in i fiktivt värkarbete.

Svar på tråden Dräktig långhårig katt