• Anonym (ångest)

Faderskapstest utan att han får veta?

Jag undrar hur det går till att göra faderskapstest och om man kan göra det utan att den testade pappan får veta det. Om det går att lämna DNA från honom typ med hårstrån han tappat eller så, utan att han behöver få veta något? Och vem pratar man med om man vill göra faderskapstest? Jag kan absolut inte prata med min barnmorska iallafall. Och hur lång tid tar det innan man får svar?

• Svar på tråden Faderskapstest utan att han får veta?
  • dio

Jag kan iinte tänka mig det.
    Är själv i en ovanlig situation när pappan till mitt barn var med om en olycka och har legat i koma näst intill hela graviditeten och när våran dotter föddes. Jag sitter fortfarande och väntar på domstolsbeslut 5 månader senare. Varför ska jag upp i domstol? Jo eftersom han inte kan skriva på papper om sitt medgivande att använda hans blod, dna till ett faderskapstest, vilket resulterade i att vår dotter stämmer honom på faderskap, och eftersom han blir stämd så har han en försvarsadvokat och i slutändan bestämmer domstolen om hans blod får användas för att göra ett faderskapstest. Varför jag berättar detta är för att svara på din fråga: Faderskapstest kan inte göras utan den tilltänkta faderns medgivande att använda hans dna. Men jag skulle kunna tänka mig att han är tvingad att gå med på ett faderskapstest, men dock inte utan sin vetskap, om då situationen är som min, där han inte kan ge sitt medgivande.
    Långt och krångligt
    Jag tror att det tar ca 2 veckor innan man får svar

• Jacey

Det är som Dio säger....genom familjerätten så går det inte att göra som du beskriver.

Det enda jag skulle kunna tänka mig är om du vänder dig till någon privat klinik...det lär ju kosta några tusen.
    Vet inte ens om det går att göra i Sverige.

• Anonym (ångest)

Måste man göra blodprov alltså? Jag trodde att det kanske räckte med en sån där bomullstuss på insidan av kinden... men det skulle väl iofs också vara svårt att ordna. Vem kan man ringa och fråga om sådant här då?

Om det inte går att ordna här, kanske kan man göra det utomlands på något sätt? Skicka DNAprover utomlands? Nä jag hör ju själv hur osannolikt det låter. Men min man vill absolut inte göra något test, men jag kan inte sluta grubbla på det... vet inte vad jag ska göra.

• Jacey

Alltså....

Har du haft oskyddat sex med två eller fler så kommer de automatiskt göra ett faderskapstest på de du uppger!

Så här sa min handläggare till mig:
    Jag som mamma kan inte begära ett faderskapstest..utan det kan endast pappan göra....
    Dock, som skrivet ovan,uppger du att du har varit med fler än honom så kommer ett faderskapstest göras..vare sig han vill eller inte!

• Anonym (ångest)

Jag blev våldtagen tre veckor innan det datum BM säger att min bebis blev till. Jag gjorde VUL tidigt för att försöka lista ut när barnet blev till för att få veta om det var min man eller det andra äcklet som var pappan Då sade de att med allra största sannolikhet är det min man. Han har nöjt sig med det och vägrar nu att prata om det överhuvudtaget, men jag känner mer och mer ju närmare jag kommer förlossningen att jag behöver få veta vem som är pappa. Jag är i vecka 35 nu.

Det känns som att jag aldrig kommer att kunna lägga det bakom mig om jag inte får veta, men min man blev så himla arg när jag tog upp det med honom för ett par veckor sedan och fick mig att lova att aldrig mer prata om det. Så jag kan inte ta upp det med honom igen. Jag vet ju inte vem den andra killen var heller. Jag hoppas att barnet ska vara exakt lika min man så att det inte finns något tvivel. Men det kommer det nog alltid att finnas, i mitt huvud. Och tänk om det skulle upptäckas att min man inte är pappan om en massa år och jag då måste förklara för mitt barn....

• Annika tvåbarnsmor

Kan ingenting om tester.
    Men din situation är kanske bäst ändå att ta upp med din barnmorska. Det kan ju bli så att du kommer att behöva tala med någon eller att du faktiskt måste få veta, annars kommer det kanske gnaga sönder dig innifrån. Jag måste oxo tillägga att jag kan tänka mig att det är svårt för din man att vilja ta in att frun har varit med om något så hemskt men har är ju egoistisk till tusen om han inte låter dig få lung och ro inom dig. Han måste helt enkelt lägga undan sina känslor och stötta dig i denna svåra stund.
    Många kramar Annika

• Den där Linn

Vi tog DNA test genom att ta prover från kindernas insida...
    Väntar nu på svarerna!

• Anonym (ångest)

Linn84,

var vände du dig för att få göra testet? Fick ni krafsa i kinden själva eller gjorde de det på sjukhuset? Var bor i Sverige bor du, kanske är det olika på olika platser?

Annika,
    min man och min barnmorska känner varandra privat sedan förut, så jag vill inte att hon ska veta. Min man vill inte heller att jag ska prata med henne, eller nån annan för den delen... Är rädd att BM inte skulle kunna hålla masken på nästa träff om jag berättade nåt för henne.

• Den där Linn

Vi bor uppe i Örnsköldsvik!

Vi fick göra testet gratis då pappan nekar faderskap, och då han bor i Polen.
    Tänkte göra det hos Socialstyrelsen, men gjorde det på BVC. Om jag ville fick jag skrapa själv, men lät BM göra det. BM gjorde även på pojkarna =)

• Annika tvåbarnsmor

Men varför vill inte din man det? Vill han inte att du ska kunna må bättre? Vill han inte att du ska kunna leva ett bra liv? Om han absolut inte vill att just den barnmorskan ska få veta så måste du ju få prata med någon annan. Att tvinga någon annan till tystnad är grymt tycker jag. Det är faktiskt du som är det största offret i den här händelsen, inte din man!
    Kramar från Annika

• Mandarin

Jag har hört om flera sajter på internet som fastställer faderskap. Dyrt var det kommer jag ihåg. Läste om det på FL leta så kanske du hittar sajterna.

• Ananak

får jag fråga en sak utan att du tar illa upp?

hur kan det komma sig att du valde att behålla barnet om du blev våldtagen i samma veva som din bebis blev till?

Jag hade inte velat föda fram barnet till en våldtäksman, minnet av händelsen att bli våldtagen hade varit tillräklig och att sen föda fram hans barn hade jag aldrig klarat....Nu är det ju iofs inte säkert men det är på sätt och vis 50/50 risk...

Hoppas du inte tar illa upp av min fråga, den är väl menad och jag undrar bara nyfiket

Jag förstår att du vill veta och jag hoppas ni hittar en lösning!

kramar om

• Jacey

Alltså man kan nog välja mellan att göra blodprov eller skrapa i munnen.
    Men utan din mans medgivande så kan du inte göra det genom familjerätten.
    Då behöver man nämligen visa upp legetimation under test tillfället.

Men jag förstår att du vill veta....så leta på internet om det inte finns någon klinik som inte frågar så mycket!!
    Men var bered att det kommer att kosta.

Lycka till

• Anonym (ångest)

Ja jag ska leta på internet och se om jag hittar nån klinik...det känns som nån jäkla episod av Days of our lives...men det borde ju finnas nån halvskum klinik nånstans som inte är så noga...

Ananak,
    jag funderade på att göra abort men samtidigt är det något som jag moralisk och religiöst verkligen skulle ha problem med, det har jag vetat hela mitt liv. Barnet har ju inte gjort sig skyldig till nåt, och även om det skulle kunna vara våldtäktsmannens barn så skulle det ju alltid också kunnat vara min mans barn...och det skulle jag ju aldrig vilja skada. Nej jag skulle inte vilja skada barnet hur som helst, det kan ju inte hjälpa hur det blev till...

• TildisVildis

Kan det vara så att din man inte vill veta? Om barnet inte är hans vad gör ni då? Efter en graviditet och en förlossning när man han barnet man väntat på i sin famn, ska ni då välja att behålla eller lämna bort?

Vad jag vill säga är, tänk en gång extra, det resultat du får kanske inte gör att du mår bättre alls. Det kanske tvärtom raserar det som du och din man har. Det du varit med om måste vara fruktansvärt och om du tror att det påverkar hur du kommer att älska barnet vet bara du. Tips på sätt att testa har du ju redan fått, men jag tror att din man ändå borde få veta. Det är ju lättare att det till honom innan än efteråt.

Lycka till hur du än gör!

• Anonym (M.M)

Jag har inte läst alla inlägg, men efter det du fått gå igenom så tycker jag att det måste finnas något bra sätt att kolla upp läget. Det här är ju en alldeles speciell situation. Jag förstår att du behållt barnet, men jag förstår också hur hjärnspöken kan ställa till det, bättre att du kommer till klarhet, för din egen skull, så att du kan antingen lämna det hela bakom dig eller börja bearbeta dina farhågor. Prata med kurator eller psykolog på mvc. Det handlar ju om din psykiska hälsa. Kanske kan de i sin tur hjälpa dig och förklara för din man hur viktigt det är att han lämnar ett blodprov.

Ps. jag blev våldtagen som 16-åring så jag vet vad du har gått igenom. Nu lever jag med en trygg man och väntar mitt första barn. Men det har tagit mig femton år att ta mig hit, för ingen lever normalt efter en sådan upplevelse. Jag tvivlar inte på att du kommer att älska ditt barn, oavsett hur det ligger till, för barnet är till hälften du och kommer att älskas och uppfostras på ditt sätt! Men du kommer att klara av uppgiften bäst om du mår så psykiskt bra som möjligt!

styrkekramar från en som är tillfälligt anonym

• Clarissa

Du skrev att du blev våldtagen tre veckor innan det datum bebisen blev till. Alltså skulle det betyda tre veckor före ägglossningen. Då tycker jag att risken är mikroskopisk att det skulle kunna vara våldtäktsmannens barn, för spermier kan omöjligtvis leva i tre veckor. Säg det här till din man, så kanske det är lättare för honom att gå med på dna-test. Jag tror inte du mår bra av den här oron, bättre att få ett definitivt besked och handla utgående från det. Men jag är säker på att det är din mans barn! Kram!

• Anonym

hade oskyddat sex med min kille ( han kom i mig) den 24:e o25:e i en månad med 31 dagar.. den 4:e i månaden efter blev jag våldtagen (han kom inte i mig).. enligt BM och ultraljudet i v18 blev jag befruktad den 30:de.. hur stor är chansen att vådtagsmannen är pappan..??

• wellah

sista anonym: har du någon koll på ägglossning, UL kan visa 2 veckor fel....

beklagar verkligen ni som blivit våldtagna, fruktansvärt

Svar på tråden Faderskapstest utan att han får veta?