• Eli

jag vill inte bli snittad!

Jag fick igår veta att jag måste göra planerat snitt (idag v. 35+3) OM inte moderkakan flyttar på sig (lite lite föreliggande) vilket det finns en pyttemöjlighet till - ska kollas 4 dgr innan planerat snitt. Om det är fri väg för huvudet så slipper jag snitt - annars vägrar läkaren vanlig förlossning. Men läkaren sa åt mig att ställa in mig på snitt. Hon gör en extrakoll för att ge mig möjligheten eftersom jag sa att jag verkligen inte ville bli snittad.

Jag vill inte bli snittad! Det här är mitt tredje barn och trots att förlossningarna tidigare varit riktigt jävliga rent ut sagt (men utan komplikationer) så tycker jag att snitt verkar vara sju resor värre!!!

Jag är mest rädd för bedövningen, för att få en overklighetskänsla av barnet eftersom jag inte är med och jobbar ut det själv (känns helt fel och artificiellt att de skär upp magen och plockar ut henne), och - framför allt - livrädd för alla hemska komplikationer som kan uppstå till följd av snittet och att det gör ont så länge efteråt. Dessutom finns det studier som visar på ökade risker för barnet med planerade snitt. Jag bryr mig inte om att det finns tusen lyckliga snitthistorier, jag vill inte bli snittad!

• Svar på tråden jag vill inte bli snittad!
  • Eli
    Elli47 skrev 2009-08-11 11:01:39 följande:
    Jag är snittad akut och planerat och känner stor tacksamhet för att det finns möjlighet att snittas, hade vi inte fått akut snitt första gången så hade knappt jag eller sonen levt idag. Vi har inte haft några komplikationer efter snittet och jag känner många som är snittade flera gånger och ingen av dem har haft några problem efteråt.
    Detta var inte menat som ett inlägg för eller emot snitt. Självklart ska de som behöver det få snitt - och jag tänker inte vara så dum att jag stannar hemma från mitt planerade snitt om det nu blir nödvändigt. Men jag vill verkligen inte! Jag är tusen gånger mer orolig för snittet än för en vanlig förlossning. Och jag

Studier:
    www.alltombarn.se/forlossning/kejsarsnitt-eller-vaginalt-1.22179/kejsarsnitt-kan-ge-genforandringar-1.26481

(till exempel).

Det här är sista gången för mig också och jag känner mig rejält snuvad på möjligheten att få föda fram mitt barn. Dessutom har jag två andra små barn som jag så gärna vill kunna ta hand om efteråt. Hur ska jag förklara för min tvååring att jag inte kan bära honom?
  • Eli

Hej,

Nej, det är inte barnets blod som kommer utan mitt blod och blödning vid föreliggande moderkaka är inte samma sak som blödning vid moderkaksavlossning. Om vägen är "fri" (om min kant flyttar på sig genom att barnet tränger undan den när den tränger djupare ner i bäckenet inför fl) så kommer förlossningen sannolikt att börja med en blödning men den behöver inte alls vara livshotande. En liten blödning kan jag leva med. Läkaren vill dock inte eftersom hon menar att det finns en liten liten men inte försumbar risk för kraftigare blödning (och ligger kanten i vägen så går det inte alls för då har barnet ingen väg ut).

Jag kan inte hjälpa det. Jag tycker bara att snitt verkar vara avskyvärt på alla tänkbara sätt. Jag vet att det objektivt sett är det bästa i mitt läge (om moderkakan inte flyttar sig hoppas hoppas igen) men jag vill inte!!!

Har inte varit ett dugg rädd inför mina tidigare förlossningar men nu är jag för första gången rejält orolig. Har läst några snittberättelser och de gjorde mig sannerligen inte muntrare.

Och nej jag är inte fyra år (även om det kanske låter så)...

• Eli

Efter TVÅ VECKOR kände du ingenting..??? Jag hade inte ont efter tjugo minuter efter att barnet var fött vid vanlig förlossning.

Det är en av de saker jag verkligen oroar mig för, att det har ont så länge efteråt. Dessutom har jag en tvååring och en fyraåring att ta hand om.

• Eli

... och med båda mina förlossningar har jag - trots epidural - varit på benen någon eller några timmar efter förlossningen.

Jag tycker att snitt verkar vara mycket jobbigare och smärtsammare.

Hela grejen, att bli uppskuren, skrämmer ärligt talat skiten ur mig.

Svar på tråden jag vill inte bli snittad!