• Snossan

Fullbordat samlag=våldtäckt?

Sitter och läser tidningen om det som hände i Dandmark. En våldtäkt på en femåring, fruktansvärt.
    Det jag reagerar på är det att journalisten skrivit: Han tog sig in på dagiset och utsatte en pojke på fem år för ett fullbordat samlag !!

Det är väl för FAN inte ett samlag när det gäller övergrepp och så heter det väl våldtäkt! Speicellt när det gäller ett litet barn!

Nu hör jag tyvärr till dom som kan stava fel ibland när jag har för bråttom och ser det oftast inte förren ett tag senare men jag är inte journalist på aftonbladet och nu handlar det om flera liv som är förstörda , då kan man väl hålla isär begreppen iallafall.

Överreagerar jag? Eller tänker jag helt fel kanske?

Är jag helt ute och cyklar om jag mailar journalisten och säger vad jag har på hjärtat?

• Svar på tråden Fullbordat samlag=våldtäckt?
  • Snossan

Hehe..blev fel i rubriken så typiskt ..men men skit i det vad tycker ni?

• Uddabus

Du tänker absolut inte fel... Förstår att du blir vansinnig det hade jag oxå blivit om jag läst det... Däremot var jag helt tokig igår när det var insider om sexsekter... Där barnen var inblandade oxå...
    Hade jag kunnat hade jag blåst huvudet av de allihopa...

• Lyckad

Jag tycker inte heller att du tänker fel, tyvärr har jag också läst/hört detsamma flera gånger. Samlag betyder ju sam-lag att man är ett lag tillsammans det är man ju knappast vid en våldtäkt!

Vad det gäller tv3:s program igår om sexsekten tycker jag de visar lite dubbelmoral. Visst är det som hänt hemskt men att tv 3 också visar dessa striptease scener med barn i tv är väl att locka pedofiler än en gång?

• Snossan

Ja fy, såg i förrgår förvisning men började gråta när det satt en liten kille och läste naken på sängen så jag kände att jag inte klarade av att se programmet.

Skulle kunna göra sådana sjuka saker med dessa människor så jag blir nästan rädd för mig själv när jag tänker på det.

Tror nog att jag ska maila aftonbladet om min lilla åsikt. Tack för att du lyssna.

• Anonym (velig)

Du har väl både rätt och fel.

Jag håller med dig i princip, för att "samlag" är ju det vi vuxna har tillsammans på frivillig basis! Så visst känns det fel när även ett sexuellt övergrepp kallas så.

MEN "samlag" är ett sätt att beskriva typen av övergrepp. "Våldtäkt" täcker in rätt många olika typer av övergrepp, så för att vi verkligen ska förstå att det handlade om genital penetrering använder man ordet "samlag". Av den anledningen är det snarast bra att man definierar det som just "samlag", inte bara "våldtäkt" - fullbordat samlag är väldigt grovt.

• Snossan

Lyckad: Tycker absolut att du har en poäng där, för visst sitter det pedofiler och gör det dom gör framför tv men man hoppas det skapar en debatt så det händer något mer än va staten gör idag för dessa barn.

Jobbar inom vården och stött på några skräck exempel(pedofiler), man tror inte det är sant att dom får gå på våra gator.

• Snossan

Velig: Fullbordad våldtäkt heter det väl då?

• Anonym (velig)

Snossan: nej, "fullbordad våldtäkt" kan lika gärna ske med en flaskhals, eller i offrets mun, eller...jaa, du förstår nog.

• Lyckad

Jag hoppas också att det leder till debatt, men tyvärr tycker jag att tv 3 och även andra kanaler och även tidningar ofta själva försöker dra vinst av att visa bilder eller filmsekvenser med starka scener.
    Ett typ exempel är kvällstidningarna som nästan dagligen skriver om nakenchockar, utvik eller om hemska styckmord som de verkar upprörda över men gladerligen vräker de själva fram bilderna på stora uppslag, konstigt eller smart försäljningstrick? Skrämmande tycker jag.

... Tillbaka till disskussionen... håller med Anonym (velig) samtidigt, det är viktigt att tala klarspråk så att alla förstår vad man menar. Men ordet samlag känns fel i våldtäkts sammanhang.

• MJN

Har inte läst hela tråden än. Men så här står det på blocket idag. Hur kan dom skriva att mannen har haft sex med, när det var våldtäkt?

Fängelse för utnyttjande av fyraåring
    Västernorrland 16 sep 16:56

En 39-årig man från Njurunda döms till tre års fängelse för grovt sexuellt utnyttjande av underårig, sexuellt ofredande och barnporrbrott, skriver ST. Mannen har haft sex med en fyraårig flicka vid tre tillfällen under år 2002.

Svar på tråden Fullbordat samlag=våldtäckt?