Inlägg från: lucky88 |Visa alla inlägg
  • lucky88

vänsterpartiet ?

norge t.ex

• lucky88

Anova -

kommonusmen är en idiologisk tanke om en bättre värld , i praktiken har den inte fungerat särskilt bra nej det håller jag med om , men som riktlinje och som tanke är den underabar , och då menar jag i samhälls frågorna

• lucky88

du fråga :Säg ett enda land för vänstrepolitik har fungerat?

och det funkar bra för norge , minskad bostadslöshet , fler dagis platser, och dom kämpar just nu för att stoppa friskolor och privat vård för att istället återställa skola, vård och omsorg i kommunal regim och förbättra kvalitén med hjälp av en rättvis och demokratiserad politik.

• lucky88

Anova -

nej det gör det inte , det är inte det jag menar , man kan använda det som riktlinjer, ett mål kanske , men gå till väga på andra sätt, man behöver t.ex inte ha kuba lr sovietunionen ( ursäkta stavningen ) som förebilder så att säga =)

• lucky88

Jaghopparhögt -
    som jag skrev kan man använda det som riktlinjer, inte följa det punt för punkt. sen så krävs det en radikal förändring i dag , och jag tror vänstern kan tillsammans med sossarna och mp klara av det , då moderaterna en en gång satt käppar i hjulet för sverige, men som sagt , bara min åsikt ,

• lucky88
    augmamma skrev 2009-08-11 17:38:03 följande:
    Vad tycker du i så fall att tex Reagan gjorde? Eller moderaterna här i Sverige för den delen? Här i Sverige blev det socialdemokraterna som fick ta hand om den "financial mess".

stämmer till viss del , men som anova sa började det när palme satt i styrelse, men moderaterna körde ekonomin senare i botten ock sossarna fick skrapa upp resterna och bygga upp det igen
  • lucky88

Anova - jag menar att man kan ha det som en baktanke typ , en riktlinje .

sedan att jag tycker m satt käppar i hjulet för sverige beror på deras ledning hittils , deras nya skolförslag , bidragsfrågorna miljö förslagen osv .

• lucky88

Anova -
    hehe förstår att du blir lite förvirrad försöker svara på flera sammtidigt därför blire lite rörigt

det jag menade med förra finans krisen var att jag höll med dej om att det var palme som satt i styrelse då , men sedan kom moderaterna till makten och försämrade situationen och sossarna fick efter det reda upp efter M .

sen pratade jag om M idag , du frågade vrf jag tyckte att M satt käppar i hjulen för sverige idag , och då svarade jag på det.

och ja , jag skyller absolut inte ekonomi krisen idag på M . den är som sagt global , men jag tycker att dom kan hantera den bättre ,

hoppas det klarnade lite nu =)

• lucky88

Mankapanka-

okej, men ta en titt på norge då , ett land där vänsterpolitiken faktiskt fungerar ,

sedan att jag gämför partierna har inget med vänster och höger skalan att göra ,

det jag försökte få fram med det var att jag inte ser en större likhet mellan sverige demokrataerna och V ! visst alla partier har liknande åsikter i vissa saker , ibland likadana, men dom är inte ett dugg lika i idiologin , inte enligt min mening,
    och det jag skrev om sverige d och fronten tycker jag är tecken nog på att dom inte är i likhet med varandra

• lucky88

Mankapanka - kommunismen står inte enbart för det , inte om man läser helheten i manifestet . visst håller jag med dej om vilket jag också skrivit innan att vägarna dit inte behöver följas punkt för punkt . som t.ex med revolution, sen att strypa den enskilda människans drömmar är inte riktigt hur jag uppfattat deras idiologi .

Svar på tråden vänsterpartiet ?