Inlägg från: Gravid 89 |Visa alla inlägg
  • Gravid 89

Förberedelser inför Ramadan, Mat och Bak!

Hej!
    Jag undrar om det finns någon mer muslim, liksom jag, som gärna vill sätta igång och förbereda månadens mat och bak under Ramadan (även under Eid).

Jag tänkte, om det finns fler muslimer, att vi kunde dela med oss med smaskiga recept och bakverk, bl a

Här hemma hos oss lagar vi mest pakistansk/indisk mat pg a familjeförhållandena, men det blir också annan mat såsom persisk, libanesisk, turkisk o sv.

Vore så himla bra om vi kunde tipsa varandra om olika recept! Håller ni inte med?!

• Svar på tråden Förberedelser inför Ramadan, Mat och Bak!
  • Gravid 89
    Zixi skrev 2009-08-15 01:07:09 följande:
    Är tyvärr inte till nån hjälp men skulle gärna vilja veta när Ramadan infaller i år.
    Här har vi fått veta den 22:a, men det vet vi inte riktigt säkert ännu men det blir säkerligen mellan den 20:e - 22:a.
  • Gravid 89
    timalillah skrev 2009-08-15 01:16:30 följande:
    Jo det finns nog massor som kommer ploppa in eftersom men dom flesta nog inte är inne på forumet nu.
    Ja, det har du nog rätt i... men jag skrev trådstarten i tisdags, kom precis på att ingen skrivit, så jag blev bara tvungen att skriva något och locka fler till tråden!
  • Gravid 89
    timalillah skrev 2009-08-15 01:21:16 följande:
    Gravid 89 skrev 2009-08-15 01:17:59 följande:
    Det missade jag . Jag brukar inte förbereda så mkt utan gillar att ta varje dag som den kommer under Ramadan och planera måltiderna allt eftersom. Så jag kommer nog kolla in när det är dags. Kommer dock inte fasta iår då jag väntar på att min bebis ska komma ut närsomhelst. Men det är en speciell känsla ändå.
    Haha! Åh, så spännande... jag fastade inte heller förra året eftersom jag var gravid då. Nu ammar jag och kan inte heller fasta. Ska bli kul med första Ramadan med min lilla son också!
  • Gravid 89
    timalillah skrev 2009-08-15 01:28:32 följande:
    Ja spännande och vi väntar med en son som ska heta Elias inchallah fint namn .
    Okej hehe... våran son heter Ilyas!
  • Gravid 89
    timalillah skrev 2009-08-15 01:37:03 följande:
    Gravid 89 skrev 2009-08-15 01:31:11 följande:
    Jo jag vet tjuvkika lite i din presentation därför jag påpekade det han är väldigt söt för övrigt. Nu ska jag gå och lägga mig, ska kolla i tråden efter spännande recept. Ngn dag kanske du får berätta hur du gör dina fina cupcakes. Godnatt och sov gott så länge.
    Jaha, haha jag hade inte sett att du varit inne och kollat

Jo, han är hemskt söt den lilla busen. Vi får hoppas att mer hittar hit... vore så kul att dela recept om mat och bakverk här! Ha det gott, godnatt och dröm sött
  • Gravid 89

Mamma 2b skrev 2009-08-15 01:56:08 följande:

Salam aleykom tjejer, vill också få tips...
    Wa aleikum assalam wa rahmatullah...

Var kommer du ifrån? Funderar på vad du har för slags mat att dela med dig av, om du så även skulle vara svensk
  • Gravid 89
    Vero skrev 2009-08-15 18:53:12 följande:
    Vi gör citrondricka, sambosa, madasi, en ganska stark köttgryta, kryddat ris förstås och oftast nån slags tårta (av svenskare slag) Men när jag googlat har jag på en sida sett att Eid infaller den 20:de och på en annan att det är 21:a. Det gör mig stressad att inte veta riktigt...
    Kan du inte ge receptet på köttgrytan? Det är något jag känner som fattas i vårat hus "just nu". Har inte gjort något liknande på länge... recept önskas så gärna!
  • Gravid 89

Mamma 2b skrev 2009-08-15 20:36:15 följande:

Och ts, jag såg dina fantastiska cupcakes i galleriet. Ser ut som riktiga proffsbakelser. Hur gör du smörkräm med vanilj och citron? Dvs, hur ser hela receptet ut?
    Tack, vad rar du är som säger så jag blir ju jätteglad av dina komplimanger!

Smörkrämen är förvånansvärt enkel. Originalreceptet på smörkräm brukar bestå av ca 100 g margarin/smör och 2 dl florsocker. Ärligt talat så går jag aldrig efter recept. Men till 100 g margarin så brukar jag kanske ösa på med lite mer florsocker. I många recept står det även att man ska ha margarinet i rumstemperatur så att det blir mjukt. Men det blir jättebökigt enligt mina erfarenheter. Det blir alldeles för mjukt. Jag brukar även tillsätta någon tsk-msk vaniljsocker (efter smak), och någon tsk-msk citronjuice. Det är så det blir smörkräm med citron/vanilj. Jättegott...
Svar på tråden Förberedelser inför Ramadan, Mat och Bak!