Inlägg från: Menhir |Visa alla inlägg
  • Menhir

Bjuda 17-åring på vin???

Är så irriterad på min mamma! Hon håller på och vill bjuda tonårsdottern (min alltså) på vin och tycker jag är larvig som inte tillåter det.

Jag är inte blåögd, jag förstår väl att dottern smakat alkohol men det är en jäkla skillnad att veta om det (hon har inte sagt något utan det är jag som antar) och att sanktionera det!

Och mamma: "vad du är löjlig- klart hon ska få smaka!". Varför då? Visst ser jag fram emot att barnen blir så stora att vi kan ta ett glas vin tillsammans men det kommer att dröja ännu några år.

Förresten bjöd inte mina föräldrar mig på vin när jag var 17 så varför i helsicke ska de bjuda sin dotterdotter??

Vet inte vad jag vill med tråden, är mest irriterad. Vill få lite medhåll kanske. Någon?

• Svar på tråden Bjuda 17-åring på vin???
  • Menhir

Jo, jag har inga problem med att säga nej. Det är bara himla trist att säga nej hela tiden!

Visst får dottern smaka champagne till nyår (halvt glas) men varför hon ska dricka vin vid en vanlig familjemiddag förstår jag inte. Det innebär ju att jag accepterar att hon dricker alkohol och till o med underlättar hennes drickande.

Hon är ansvarsfull och har aldrig hamnat i några problemsituationer men jag vore ju dum om jag itne förstod att hon dricker emellanåt med kompisar på helgerna (jag har ju själv varit 17!). Det är dock mer en mycket tyst överenskommelse att så länge hon sköter det snyggt så får hon vara ute sent och vi lägger oss inte i mer än nödvändigt.

Mamma accepterar att hon inte får bjuda min dotter på vin men jag får gliringar om det hela tiden. Herregud - jag är ingen småunge, jag är snart 40!

• Menhir
    LillaTanten skrev 2009-08-13 15:26:22 följande:
    Av mig får du precis hur mycket medhåll du vill!
    Tack!!

abnocto: jag förstår precis problemet men är också förvånad över att ett företag med flera minderåriga anställda inte har en klar policy i förväg!

17-åringar SKA ha en egen sfär som inte föräldrarna har inblick i, och ingår det alkohol där emellanåt har jag inte så mycket synpunkter på det (jag HAR ju varit 17 själv!) så länge det sköts snyggt dvs inga fyllor eller annat.

Jag ser fram emot att ta ett glas vin till maten med mina barn, att kunna gå ut och ta en öl tillsammans på sommaren. Men att supa med sina barn så man blir berusad - och det offentligt på en stadsfest - det är verkligen inte ok!

Ska jag vara ärlig tror jag att min mamma mest retas med mig när hon erbjuder dottern vin. Herregud - hoppas jag inte blir lika barnslig med mina barnbarn!!
  • Menhir

The sea refuses no river skrev 2009-08-20 00:26:59 följande:

Sedan så tycker jag att det är oförsvarbart att själv dricka alkohol (nu gör jag det antagandet att du gör det) men sedan inte tillåta ditt barn att göra samma sak.Personligen skulle jag undvika att göra sådant själv som jag inte vill att mina barn skulle göra.Lycka till!
    Jag dricker vin i barnens sällskap, inte så jag blir redlös givetvis men nog har maken o jag tagit några glas vin till helgen flera gånger sedan vi blev föräldrar för 17 år sedan!

Jag menar att vi har visat hur man kan (och enligt oss bör) förhålla sig till alkohol, eller mer korrekt vin, dvs dricka några glas för att det är gott och inte för att bli full.

Dessutom har jag ingen önskan att barnen blir helnykterister även om de givetvis gärna får bli det, bara att de förhåller sig till alkohol ungefär som jag gör och helst dricker vin eller öl istället för starksprit.
Svar på tråden Bjuda 17-åring på vin???