• Amandass

Min katt låter konstigt när hon andas

Har en härlig ragdollkatt på 1½ år som låter så konstigt när hon andas.
    Det låter nästan i stil med hur en människa låter när man är täppt i näsan, sådär snorigt och nästan lite "gnisslande". Varför gör hon så?
    Hon har hållt på så ganska länge, men hon verkar inte må dåligt förövrigt. :S

• Svar på tråden Min katt låter konstigt när hon andas
  • Mrs Winter
    Amandass skrev 2009-08-11 20:26:14 följande:
    Har en härlig ragdollkatt på 1½ år som låter så konstigt när hon andas.Det låter nästan i stil med hur en människa låter när man är täppt i näsan, sådär snorigt och nästan lite "gnisslande". Varför gör hon så?Hon har hållt på så ganska länge, men hon verkar inte må dåligt förövrigt. :S
    Kontakta veterinär.
  • aronnax

Men är det inte på bla. Raggisarna det finns nån ärftlig hjärtsjukdom, kan ha fel nu, men kontakta veterinär, hon kan ha samlat vatten i lungorna i värsta fall, har oxå varit med om att det fastnat ett grässtrå i strupen, åk å kolla

• mammaflickan

Ja ta det med veterinären!
    En av mina katter hade sådär, lät konstigt i andningen o vi ringde veterinären, som först trodde just att han hade fått ett gräs i halsen o han skulle dricka. Men det hjälpte ju inte o snart började han kraxa, o kunde inte jama riktigt, så vi åkte in o det var stämbandsinflammation. Hjälpte med antibiotika på nåra dar. Så ring eran veterinär!

• Kattägd

Åk in till veterinären, är det vätska i lungorna så riskerar hon att få lunginflammation, det fick min hane, han började andas konstigt och hosta, det visade sig vara hjärtsjukdomen HCM, det går att behandla med mediciner om man är ute i tid.

Det kan ju vara något annat också naturligtvis, någon som är mindre allvarligt, men jag skulle inte chansa.

• aronnax
    Kattägd skrev 2009-08-12 09:54:20 följande:
    Åk in till veterinären, är det vätska i lungorna så riskerar hon att få lunginflammation, det fick min hane, han började andas konstigt och hosta, det visade sig vara hjärtsjukdomen HCM, det går att behandla med mediciner om man är ute i tid.Det kan ju vara något annat också naturligtvis, någon som är mindre allvarligt, men jag skulle inte chansa.
    Juuust det HCM var det den hette!
  • skorpionen80

Hur har det gått med katten?

Svar på tråden Min katt låter konstigt när hon andas