• Anonym (HJÄLP!!)

hormonspiral

Hjälp!! Nu håller vi på att gå isär.
    Jag har 5 barn och önskar ej fler ust nu. Har mått jättebra under graviditeterna men sen kommer menstrationen och PMS:en är på plats.

DÄRFÖR satte jag in hormonspiral men då försvann all lust istället.
    Känner att jag älskar min man men bara åtanken att ha sex får mig till avsmak och jag vill inte. Den ena bortförklaringen efter den andra avlöser varandra.

Varför?? Ja det är frågan?? Någon som vet om det kan vara en biverkan??

Vågar inte ta ut spiralen då jag i dagsläget ej vill bli gravid. Hur stor är risken att bli gravid när man tar bort det??

Har funderat många gånger på att ringa en barnmorska men känner det skämmigt att tala om det.

• Svar på tråden hormonspiral
  • Mother of 5

Hade hormonspiral och blev gravid SNABBT när jag tog ut den pga ett antal biverkn som jag inte stod ut med.

• Anonym (HJÄLP!!)

Vilka biverkningar hade du?

• Mother of 5

Anonym (HJÄLP!!) skrev 2009-08-12 09:02:07 följande:

Vilka biverkningar hade du?
    Kraftig viktuppgång (trots att jag åt MINDRE än innan spiralen), illamående, halsbränna, konstant blödande, nedstämdhet & huvudvärk.
  • Anonym (ungmorsa)

Jag satte in min spiral när sonen var 1.5år och har sedan dess 4.5år knappt haft lust. Har mer lust att onanera ensam än att ha sex... Har nu träffat en ny kille sen 8månader och vi har det "problemet" att jag har ingen lust. När man har sex är det ju jätte bra och han är grym i sängen. MEN vägen till sex är pest och pina. jag känner mig äcklad av tanken.
    Har nu tagit ur spiralen för att så småningom försöka få bebis, och förhoppningsvis kommer lusten tillbaka..
    Men jag känner verkligen igen mig i din historia! SKit tråkigt :(

• jonte02

Jo, minskad lust, kan vara en biverkning. Kanske beror lite på vilken typ, märke, sort, men enl bipacksedeln/informationshäftet av de hormon min fru har i sin spiral så kan fler än 1 av 100 "drabbas" av just minskad lust p.g.a spiralen. 

Även om min fru inte vill veta av det eller knappt prata om det så är jag nästan övertygad om att spiralen dämpar hennes lust. Det är precis som "ungmorsa" beskriver det. När vi väl kommit igång så har vi underbart sex och hon älskar det verkligen. 

• loves to

Ojdå undrar vilken spiral jag fick insatt .. jag har nu mer lust än tidigare ... men har i för sig andra små bekymmer men jag överlever. Sköterskan berättade för mig  att vissa kan ha lite problem upp till ett år efter insättning...

• jonte02
    loves to skrev 2012-09-05 12:09:29 följande:
    Ojdå undrar vilken spiral jag fick insatt .. jag har nu mer lust än tidigare ... men har i för sig andra små bekymmer men jag överlever. Sköterskan berättade för mig  att vissa kan ha lite problem upp till ett år efter insättning...
    Jag tror ju inte att endast spiralen har varit orsak/anledning till minskad lust  eller lite sex då vi har skaffat några barn i mellan varven o allt va det innebär och sedan påverkas ju varje individ olika. Men känslan jag har efter en hel del vändande och vridande m.m. är att den idag bidrar till en dämpad lust. Precis som den tar udden av det kåta och livfulla. Smetar ut lusten till en trögflytande massa.

Kul för dig och din partner att det blev det motsatta. 
Svar på tråden hormonspiral